Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1423688_0001.png
Jeg vil gerne indlede med at understrege,
hvor enig jeg er med min kollega, justitsmi-
nisteren!
Børn er børn, og de har ikke en fuld forstå-
else af de langsigtede konsekvenser af de-
res handlinger. Og hvis de er kommet på ga-
le veje, så mener jeg bestemt
ikke,
at løs-
ningen bør være, at vi så tidligt som muligt
sætter et stempel på dem, hvor der står
”kriminel”!
Jeg tror simpelthen ikke på, at en sænkelse
af den kriminelle lavalder vil mindske krimi-
naliteten hos disse børn.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Derimod vil jeg frygte, at de skubbes i ar-
mene på mere hærdede kriminelle og fort-
sætter ad den gale vej. For disse børn kan
komme til at opleve, at det er lige meget,
om de fortsætter kriminaliteten – for nu har
de jo allerede fået et officielt stempel som
kriminelle.
Når det så er sagt, vil jeg gerne understre-
ge, at jeg er meget optaget af, at vi som
samfund reagerer hurtigt og konsekvent
over for de udsatte børn og unge, som be-
går kriminalitet.
For unge over 15 år, som har en anden mo-
denhed og forståelse af deres handlinger,
kan kriminalitet sanktioneres i det straffe-
retlige system af domstolene. I har netop
hørt justitsministeren beskrive dette, da det
er et område, der hører under hende.
Men det sociale system kan og skal også re-
agere – uanset barnets alder. Kommunen
har en pligt til at sikre, at der sættes de so-
Side 2 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ciale foranstaltninger i værk over for barnet
eller den unge, som der er brug for.
Kommunerne har i disse tilfælde en række
handlemuligheder for at hjælpe et barn eller
en ung væk fra den kriminelle løbebane,
han eller hun er på vej ind på.
Kommunen kan eksempelvis give et ungepå-
læg om, at den unge skal deltage i social-
pædagogisk behandling eller at den unge
skal være hjemme om aftenen i stedet for at
hænge ud med de forkerte venner.
Kommunen kan også give et forældrepålæg,
som forpligter forældrene til at støtte op om
barnet eller den unges udvikling i den rigtig
retning – eksempelvis ved at forpligte for-
ældrene til at deltage i møder eller behand-
ling med fokus på deres barns kriminelle
adfærd.
Side 3 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Brud på forældrepålægget kan føre til ind-
dragelse af børn og unge-ydelsen og ned-
sættelse af boligstøtten.
Regeringen har også taget en række yderli-
gere initiativer, der styrker kommunernes
handlemuligheder overfor disse børn og
unge.
Med sidste års satspulje besluttede regerin-
gen sammen med satspuljepartierne at sæt-
te ind på dette område med en række initia-
tiver.
Eksempelvis indførte vi bestemmelsen om
netværkssamråd, der trådte i kraft for en
måneds tid siden. Hvis barnet eller den un-
ge har begået alvorlig kriminalitet, skal
kommunen således indkalde til netværks-
samråd. Her støtter de relevante voksne –
forældre, netværk, lærere mv. – op om en
løsning, der kan hjælpe barnet eller den un-
ge ud af kriminaliteten.
Side 4 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der blev også med satspuljen afsat midler
til en mentorpulje, som skal hjælpe frivillige
foreninger med at stille mentorer til rådig-
hed, som kan hjælpe unge på vej ud af kri-
minalitet.
Regeringen har også med den såkaldte
’Bandepakke’ afsat 28 mio. kr. til at etablere
en særlig enhed i Socialstyrelsen, som kan
rådgive kommunerne målrettet i forhold til,
hvordan de forebygger bandekriminalitet.
Dette er nogle af eksemplerne på, hvad re-
geringen har sat i gang på området.
Tilsammen giver det et billede af, hvilke
indsatser på det sociale område, som kom-
munen kan sætte i gang overfor udsatte
børn og unge, der begår kriminalitet, mens
de stadig bor hjemme.
I sidste ende kan kommunen dog vurdere,
at det ikke er til barnets eller den unges
bedste at være hjemme længere. Så skal
Side 5 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
barnet eller den unge anbringes uden for
hjemmet.
I de tilfælde kan barnet eller den unge ek-
sempelvis blive anbragt på en åben døgnin-
stitution, som er godkendt til at behandle
børn og unge med lige præcis de udfordrin-
ger, som barnet eller den unge står over for.
Men nogle gange oplever kommunerne alli-
gevel, at et barn eller en ung gentagne gan-
ge stikker af fra eksempelvis en åben døgn-
institution, begår kriminalitet eller på anden
måde giver udtryk for, at han eller hun ikke
får det ud af anbringelsen, som var hensig-
ten.
Hvis det er tilfældet, må kommunen overve-
je, om de har anbragt barnet det rigtige
sted, eller om de skal finde et andet tilbud.
Det kan for eksempel være på en delvis luk-
ket døgninstitution eller afdeling, eller en
sikret døgninstitution, hvor der er andre
Side 6 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
muligheder for mere insisterende pædago-
giske tiltag og videre mulighed for magtan-
vendelse.
Der er således mulighed for eksempelvis af-
låsning af døre mv. i nogle af de andre typer
af døgninstitutioner, hvis betingelserne her-
for er til stede.
Jeg vil ikke gennemgå magtanvendelsesreg-
lerne her, da de er relativt omfattende og
komplekse. Men jeg vil blot nævne, at de
strækker sig over et meget bredt spektrum
– fra at have dørene låst om natten til at
måtte isolere en ung. Hvad der er tilladt, af-
hænger af institutionstypen og den konkre-
te situation; men mulighederne er der i lo-
ven.
Så kommunerne har allerede en lang række
handlemuligheder i forhold til de anbragte
unge, der har rigtig store problemer, og
hvor det er nødvendigt med en meget insi-
sterende og konsekvent indsats.
Side 7 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Men jeg vil samtidig også gerne anerkende,
at der
er
brug for et større gennemsyn af
netop magtanvendelsesreglerne for anbrag-
te unge.
Regeringen har derfor nedsat et magtan-
vendelsesudvalg, der skal vurdere reglerne
om magtanvendelse over for anbragte børn
og unge, og se på, om der er behov for at
tydeliggøre og udvide reglerne. Udvalget
skal for eksempel vurdere spørgsmålet om,
hvordan man bedst forhindrer, at unge stik-
ker af fra de åbne anbringelsessteder.
I udvalget sidder eksperter og praktikere,
der kender området indgående. Jeg forven-
ter at få udvalgets betænkning i begyndelse
af 2015.
Når udvalgets betænkning foreligger, vil jeg
tage stilling til, om der er behov for yderli-
gere tiltag på området – ikke før.
Side 8 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For når vi har nedsat et så kompetent ud-
valg, må vi også afvente deres input og tage
det alvorligt, før vi ændrer noget.
Afslutningsvist vil jeg gerne gentage, at jeg
– og regeringen – ikke mener, at det er en
løsning på ungdomskriminalitet at dømme
børn som kriminelle.
Kommunerne har allerede i dag en række
handlemuligheder på det sociale område i
forhold til udsatte unge med kriminel ad-
færd.
Det handler rigtig meget om, at kommuner-
ne får reageret hurtigt, når den kriminelle
adfærd begynder – og sikrer, at den indsats
der sættes i gang svarer til problemerne. Og
at der træffes de rigtige beslutninger i for-
hold til den enkelte unge.
Regeringen har på forskellig vis støtte op
om kommunernes handlemuligheder over-
for disse børn og unge, eksempelvis med
Side 9 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bestemmelsen om netværkssamråd ved al-
vorlig kriminalitet og gennem muligheden
for rådgivning fra Socialstyrelsen.
Det er et område, regeringen har fokus på,
fordi det er så afgørende for alle involvere-
de, at vi får disse børn og unge på rette vej
med de rette midler.
Tak for ordet.
Side 10 af 10