Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1426776_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
27. november 2014
Sikkerhed og Forebyg-
gelseskontoret
Sagsbeh: Andreas Christensen
Sagsnr.: 2014-0030-2718
Dok.:
1367219
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 128 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. november 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Mette Frederiksen
/
Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om, hvor langt politiet er i sin stillingtagen til en eventuel straffesag mod CSC i forbindelse med den såkaldte hacker-sag, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 128 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor langt politiet er i sin stilling-
tagen til en eventuel straffesag mod CSC i forbindelse med den
såkaldte hacker-sag, samt hvilke straffelovsbestemmelser der
kunne være relevante i den forbindelse, og herunder om der er
overvejelser om forældelse, tab af beviser eller lignende henset
til, at der er gået lang tid.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har på nuværende tidspunkt ikke fundet forhold,
der umiddelbart har givet anledning til at foretage anmeldelse
af CSC i forbindelse med dennes forpligtigelser som databe-
handler for Rigspolitiet.
Rigspolitiet undersøger for nærværende, om CSC som driftsle-
verandør har levet op til de kontraktmæssige forpligtelser ved-
rørende de aftalte sikkerhedsforhold. Rigspolitiet kan ikke ude-
lukke, at resultatet af undersøgelsen samt en eventuel senere
udtalelse fra Datatilsynet om hackingsagen kan ændre vurde-
ringen af forholdet.”
Justitsministeriet kan mere generelt oplyse, at det følger af straffelovens §
306, at der kan pålægges selskaber mv. (juridiske personer) strafansvar for
overtrædelser af straffeloven efter reglerne i lovens kapitel 5. Af straffelo-
vens kapitel 5 fremgår bl.a., at strafansvar for en juridisk person forudsæt-
ter, at der inden for dens virksomhed er begået en overtrædelse, der kan til-
regnes en eller flere til den juridiske person knyttede personer eller den ju-
ridiske person som sådan, jf. § 27, stk. 1.
Overtrædelse af straffelovens bestemmelser kan som udgangspunkt kun
straffes, når overtrædelsen er begået forsætligt. Det følger således af straf-
felovens § 19, at uagtsomhed ved de i straffeloven omhandlede lovover-
trædelser kun straffes, når dette er særligt hjemlet.
Som anført i udtalelsen fra Rigspolitiet er der ikke fundet anledning til at
foretage anmeldelsen af CSC i forbindelse med dennes forpligtelser som
databehandler for Rigspolitiet.
Med hensyn til spørgsmålet om, hvilke straffelovsbestemmelser der kunne
være relevante, kan straffelovens § 152 a nævnes.
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om, hvor langt politiet er i sin stillingtagen til en eventuel straffesag mod CSC i forbindelse med den såkaldte hacker-sag, til justitsministeren
Efter denne bestemmelse kan den, som er eller har været beskæftiget med
opgaver, der udføres efter aftale med en offentlig myndighed, og som ube-
rettiget videregiver eller udnytter fortrolige oplysninger, hvortil den på-
gældende i den forbindelse har fået kendskab, straffes med bøde eller
fængsel indtil 6 måneder eller under særligt skærpende omstændigheder
med fængsel indtil 2 år.
For god ordens skyld tilføjes det, at Justitsministeriet ikke herved har taget
stilling til, om der er grundlag for at rejse sigtelse mod CSC for overtræ-
delse af straffelovens § 152 a.
3