Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1432848_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. december 2014
Politikontoret
Rebekka Høj-Jørgensen
2014-0030-2708
1366454
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 122 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. november 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Mette Frederiksen
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om, hvor politiet finder hjemmel til lagring af oplysninger indsamlet via ANPG-systemet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 122 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Under
henvisning til REU alm. del - svar på spørgsmål 1525,
bedes ministeren redegøre for, hvor politiet finder hjemmel til
lagring af oplysninger indsamlet via ANPG-systemet, samt om
der overhovedet er foretaget en regulering af denne dataind-
samling, henset til at ministeren i det omtalte svar ikke svarer
på, 1) hvor længe oplysningerne opbevares, 2) til hvad og med
hvilke formål oplysningerne må anvendes, samt 3) under hvil-
ke kriterier, politiet må tilgå og anvende de registrerede oplys-
ninger.”
Svar:
1.
Automatisk nummerpladegenkendelse (ANPG) indebærer, at der via
kameraer optages fotos af køretøjer, som passerer kameraet, hvorefter spe-
ciel software automatisk udfinder nummerpladen fra fotoet. Nummerpla-
deoplysninger kan dels (umiddelbart) søges i relevante databaser, dels lag-
res tillige med oplysninger om position og tidspunkt for fotooptagelsen.
Der er endnu ikke taget stilling til den nærmere implementering af ANPG.
Det gælder også i forhold til spørgsmålet om, hvorvidt og i givet fald hvor
længe nummerpladeoplysninger mv. generelt bør lagres med henblik på
eventuel efterfølgende analyse.
2.
Det kan i øvrigt oplyses, at Justitsministeriet den 7. november 2014 har
sendt et udkast til lovforslag om ændring af udlændingeloven (Styrkede
kontrolmuligheder i grænseområder og lufthavne mv.) i høring. Som det
fremgår heraf, vil politiet opstille stationære ANPG-kameraer i tilknytning
til udvalgte steder med grænsepassage suppleret af mobile kameraer i
grænseområderne. Det forudsættes med lovforslaget, at ANPG vil kunne
anvendes til udlændingekontrolmæssige formål, og at en implementering
heraf vil kunne ske inden for persondatalovgivningens rammer.
Også spørgsmålet om den nærmere implementering af ANPG til brug for
udlændingekontrol er aktuelt under overvejelse.
3.
ANPG kan
ud over udlændingekontrolmæssig anvendelse
bruges til
mere generelle politimæssige formål. Disse formål er bl.a. beskrevet i
Justitsministeriets besvarelse af 20. oktober 2014 af spørgsmål nr. 1525
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om, hvor politiet finder hjemmel til lagring af oplysninger indsamlet via ANPG-systemet, til justitsministeren
4.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan til brug for besvarelsen indledningsvis oply-
se, at politiet har adgang til at foretage observationer og tv-
overvågning af frit tilgængelige steder bl.a. med et generelt
kriminalpræventivt, tryghedsskabende og kriminalitetsbekæm-
pende sigte.
Det er Rigspolitiets opfattelse, at automatisk nummerplade-
genkendelse (ANPG) i persondataretlig forstand må sidestilles
med tv-overvågning. Lagring og anden behandling af ANPG-
data skal derfor ske i overensstemmelse med reglerne i person-
dataloven, jf. persondatalovens § 1, stk. 8.
Persondataloven stiller bl.a. krav til behandlingens saglighed,
proportionalitet og nødvendighed, hvilket konkret skal vurde-
res i forhold til karakteren af de politimæssige opgaver, som
oplysningerne kan være relevante i forhold til.
Rigspolitiet har i forbindelse med en indledende dialog med
Datatilsynet tilkendegivet, at ANPG-data ønskes opbevaret i
op til 30 dage, på samme måde som det i praksis gælder for op-
lysninger indsamlet via anden tv-overvågning, der foretages
med et kriminalpræventivt, tryghedsskabende og kriminalitets-
bekæmpende sigte.
Derudover har Rigspolitiet tilkendegivet et ønske om yderlige-
re at kunne opbevare og anvende oplysninger i længere tid end
30 dage, hvis der konkret er konstateret et ”hit” i forbindelse
med søgning af en aflæst nummerplade i politiets registre.
Datatilsynet har i forbindelse med de indledningsvise drøftel-
ser med Rigspolitiet tilkendegivet, at sagen ønskes drøftet i
Datarådet, herunder med henblik på en nærmere behandling af
spørgsmålet om hvor længe oplysningerne må opbevares.
Rigspolitiet er
på baggrund af dialogen med Datatilsynet
ved at forberede en formel forelæggelse af sagen for Datatilsy-
net. I den forbindelse vil Rigspolitiet nærmere skitsere rammen
for de forskrifter, der efterfølgende vil blive udarbejdet, vedrø-
rende politiets anvendelse af oplysningerne til de forskellige
politimæssige formål, som de lagrede data er relevante i for-
hold til.
Der henvises i øvrigt til Rigspolitiets samtidige bidrag til brug
for Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 121 (Alm.
del) fra Folketingets Retsudvalg.”
3
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om, hvor politiet finder hjemmel til lagring af oplysninger indsamlet via ANPG-systemet, til justitsministeren
5.
Som det fremgår af Rigspolitiets udtalelse, er Rigspolitiet ved at forbe-
rede en formel forelæggelse af sagen for Datatilsynet, som har tilkendegi-
vet, at sagen ønskes drøftet i Datarådet.
Jeg har anmodet Rigspolitiet om at blive orienteret om resultatet af denne
forelæggelse, hvorefter jeg vil vende tilbage over for Retsudvalget med en
orientering om sagen.
Det kan i den forbindelse oplyses, at Rigspolitiet har oplyst Justitsministe-
riet om, at Datatilsynet forventer, at sagen skal drøftes i Datarådet i marts
2015.
4