Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1425560_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. november 2014
Formueretskontoret
Helene Hvid Christensen
2014-0030-2696
1360681
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 104 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. oktober 2014.
Mette Frederiksen
/
Thomas Klyver
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 104 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes kommentere henvendelserne af 9. septem-
ber 2014 og 30. oktober 2014 fra Praktiserende Landinspektø-
rers Forening vedr. digital tinglysning – stedfæstelse af servi-
tutter, jf. REU alm. del - bilag 371 (20131) og REU alm. del -
bilag 30.”
Svar:
1.
Praktiserende Landinspektørers Forening (PLF) giver i henvendelserne
af 9. september og 30. oktober 2014 udtryk for, at der ikke er en sam-
fundsmæssig nytteværdi i den geografiske stedfæstelse af servitutter, som
sker i forbindelse med tinglysning. Foreningen henviser i den forbindelse
bl.a. til, at både det juridiske og tekniske grundlag står i vejen for at skabe
et effektivt digitalt grundlag for retlige og forvaltningsmæssige beslutnin-
ger.
Sådan som Justitsministeriet har forstået problemstillingen, har PLF nogle
ønsker til stedfæstelsesordningen – navnlig i forhold til visualisering af
servitutter på kort – som ikke uden væsentlige ændringer af tingslysnings-
systemet, herunder det juridiske og tekniske grundlag for systemet, lader
sig gennemføre.
Herudover har PLF bl.a. påpeget en række mere praktiske problemstillin-
ger i forhold til den gældende stedfæstelsesordning, som bl.a. angår fast-
sættelse af retningslinjer for retvisende stedfæstelse af servitutter.
2.
Som det fremgår af Domstolsstyrelsens udtalelse nedenfor har der – og
er der fortsat – en række mere praktiske udfordringer i forhold til stedfæ-
stelsesordningen, som bl.a. angår retvisende stedfæstelse af servitutter.
Det er imidlertid ikke udfordringer, som Tinglysningsretten og Domstols-
styrelsen kan løse alene, idet problemstillingerne bl.a. omfatter den faglige
standard og metode, som landinspektørerne skal anvende ved stedfæstelse
af servitutter for at sikre, at disse bliver retvisende.
Justitsministeriet vil derfor tage initiativ til en drøftelse af de mere prakti-
ske problemstillinger i stedfæstelsesordningen med Domstolsstyrelsen,
Tinglysningsretten og landinspektørsforeningerne samt Geodatastyrelsen,
der frem til udgangen af 2013 som ansvarlig for stedfæstelsesdatabasen var
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hovedaftager af de oplysninger om stedfæstelse af servitutter, som Ting-
lysningsretten indsamler.
Ud over at finde frem til løsninger på de anførte problemstillinger inden
for rammerne af den gældende stedfæstelsesordning, vil drøftelsen også
have til formål at afdække, om løsninger på de mere praktiske problemstil-
linger i forhold til den gældende ordning vil kunne føre til, at der kan blive
interesse for den funktionalitet om adgang til GML-filer, som Tinglys-
ningsretten efter nedlæggelsen af stedfæstelsesdatabasen har stillet til rå-
dighed for interesserede parter. Hvis konklusionen efter drøftelsen er, at
der – uanset løsninger af de anførte mere praktiske problemstillinger – ik-
ke ses at være interesse for de oplysninger, som Tinglysningsretten ind-
samler, vil Justitsministeriet overveje, om ordningen bør fortsætte.
3.
Justitsministeriet skal i øvrigt bemærke følgende:
Tinglysningen er den offentlige registrering, efterprøvelse og offentliggø-
relse af rettigheder over bl.a. fast ejendom. Det overordnede formål med
tinglysningssystemet består i at give rettighedshavere mulighed for at sikre
deres rettigheder over fast ejendom samt at skabe offentlighed om sådanne
rettigheder, således at potentielle købere, långivere mv. kan skaffe sig op-
lysninger om, hvilke rettigheder de i givet fald vil skulle respektere. Ting-
lysningsrettens opgave er i den forbindelse at sikre, at registrering af ret-
tigheder sker korrekt og uden at andre rettigheder bliver tilsidesat.
Det er ikke en kerneopgave for Tinglysningsretten at indsamle præcise
geografiske data om, hvordan en fast ejendom er indrettet. Når opgaven er
tildelt Tinglysningsretten i forhold til stedfæstelse af servitutter, har det
bl.a. sammenhæng med, at sådanne oplysninger vil kunne sammenstilles
med de øvrige ejendomsoplysninger, der fremgår af matrikelkortet (som
administreres af Geodatastyrelsen), hvorved der kan skabes sammenhæng
mellem tingbogens oplysninger og oplysninger i andre ejendomsregistre.
Stedfæstelse af servitutter er således et eksempel på, at der – af hensyn til
den generelle brugervenlighed og samspil med andre registre – i et vist
omfang i tinglysningssystemet indsamles oplysninger til brug for andre
formål end registrering af rettigheder over fast ejendom, forudsat at det
kan ske inden for de grundlæggende rammer for tinglysningssystemet.
Som anført vil en række af de ønsker, som PLF har rejst, kræve væsentlige
ændringer af tingslysningssystemet og dermed ikke kunne gennemføres
inden for de grundlæggende rammer for tinglysningssystemet. De anførte
ønsker fra PLF har i lyset heraf ikke kunnet imødekommes.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425560_0004.png
4.
For så vidt angår de mere praktiske problemstillinger i forhold til sted-
fæstelsesordningen har Justitsministeriet til brug for besvarelsen af
spørgsmålet bl.a. indhentet følgende udtalelse fra Domstolsstyrelsen:
”Domstolsstyrelsen har til brug for afgivelsen af bidrag ind-
hentet en udtalelse fra præsidenten for Tinglysningsretten og
kan på den baggrund oplyse følgende:
I forbindelse med digitaliseringen af tinglysningen blev der
indført krav om geografisk stedfæstelse af visse servitutter.
Dette krav er opfyldt ved, at der er indført en forpligtelse til
ved tinglysning af nye servitutter og ændring af eksisterende
servitutter at indsende en såkaldt GML-fil, der indeholder op-
lysninger om servituttens geografiske afgrænsning.
Som en service blev der af Geodatastyrelsen i tilknytning til
matrikelkortet udviklet en funktionalitet (stedfæstelsesdataba-
sen), der kunne vise servitutternes geografiske udstrækning på
et kort.
Stedfæstelsesdatabasen har vist sig ikke at virke efter hensig-
ten, hvilket navnlig skyldes, at de GML-filer, der er blevet an-
vendt til den geografiske stedfæstelse, ikke har været udformet
efter hensigten. Således er det forekommet, at en servitut er
blevet stedfæstet flere gange, men på forskellige måder. Da da-
tabasen desuden har vist sig at være indrettet uhensigtsmæs-
sigt, er den blevet nedlagt ved udgangen af 2013.
Nedlæggelsen af stedfæstelsesdatabasen indebærer ikke, at
stedfæstelsen af servitutter er ophørt. Tinglysningsretten påser
således fortsat, at der medsendes GML-filer, når der tinglyses
nye servitutter, der alene vedrører en del af en samlet fast ejen-
dom, men der finder ikke længere en validering sted op mod
Geodatastyrelsens systemer. Prøvelsen består i dag alene af en
teknisk validering – altså om GML-filen overholder kravene til
en sådan.
Tinglysningsretten har efter nedlæggelsen af databasen etable-
ret en funktionalitet, der giver interesserede mulighed for at få
adgang til GML-filerne med henblik på selv at udstille disse,
f.eks. i forbindelse med visning på et kort. Funktionaliteten har
været tilgængelig siden februar, men der har endnu ikke været
interesse for den.
Selvom der således ikke længere sker en samlet visning af ser-
vitutter i tilknytning til matrikelkortet, er det – fortsat – et krav,
at der sammen med servitutten skal medsendes et rids over
placeringen af servitutten på ejendommen. Dette rids over pla-
ceringen er offentligt tilgængeligt i ejendommens akt i tinglys-
ningssystemet (via
www.tinglysning.dk).
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det fremgår af de i spørgsmålet omtalte henvendelser fra Prak-
tiserende Landinspektørers Forening, at der er et ønske om, at
området for stedfæstelse af servitutter og visningen heraf gen-
nemgås på ny, idet det er landinspektørernes opfattelse, at der
vil være større samfundsmæssige gevinster ved dette.
Domstolsstyrelsen vil ikke afvise nytten af en sådan gennem-
gang. Det er imidlertid styrelsens opfattelse, at visning af ser-
vitutter på et kort ikke er en opgave, der naturligt er forankret i
tinglysningssystemet, der efter loven har til formål at registrere
rettigheder over fast ejendom. Tinglysningsretten arbejder så-
ledes ikke i øvrigt med geografiske data. Dette udelukker na-
turligvis ikke et samspil med andre registre med geografiske
data.
Det er derfor styrelsens opfattelse, at et eventuelt videre arbej-
de med stedfæstelse bør være forankret et andet sted end i ting-
lysningssystemet. Men Domstolsstyrelsen og Tinglysningsret-
ten bidrager naturligvis gerne til et sådant arbejde.”
5