Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-4601-00457
Den 4. november 2014
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 8. oktober 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 9 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni
Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 9 (alm. del)
Vil ministeren oplyse, om det er muligt at have brugerrepræsentanter i et
kommunalt renovationsselskab, og hvem der træffer beslutning om at anvende
brugerrepræsentanter?
Svar
I medfør af miljøbeskyttelseslovens § 45 er renovation en kommunal opgave. Der
er ingen særlige regler om brugerrepræsentanter i kommunale
renovationsselskaber. Ligeledes er der ingen særlige regler om
brugerrepræsentation i ikke-kommunale renovationsselskaber, således som der er
for vandselskaber i henhold til Vandsektorloven (”Lov om vandsektorens
organisering og økonomi”, Lov nr. 469 af 12/06/2009). Selskabsloven indeholder
dog i kapitel 8 regler om medarbejderrepræsentanter i aktie- og anpartsselskaber.
Endvidere kan selskabets vedtægter indeholde bestemmelser om
medarbejderrepræsentanter.
Det er således muligt for det enkelte selskab, at bestemme, hvorvidt der skal være
brugerrepræsentanter.
Kirsten Brosbøl
/
Mads Leth-Petersen
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk