Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del
Offentligt
1533545_0001.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Klima-, energi- og bygningsministerens
besvarelse af samrådsspørgsmål X om
borgerens retsstilling i relation til bygge-
tilladelser samt bygningsmyndighedernes
vejledningsforpligtelse i forbindelse med
gebyrændringer i Folketingets Miljøudvalg
den 21. maj 2015
Samrådsspørgsmål X:
Er ministeren enig i, at det svækker den enkelte borgers
retsstilling, hvis man ikke kan have tillid til, at
byggetilladelser indhentet fra kommunen er
fyldestgørende?
I den forbindelse ønskes belyst;
- om ministeren mener, at det generelt er
retssikkerhedsmæssigt tilfredsstillende, at en borger, der
har modtaget en byggetilladelse efterfølgende kan blive
forpligtet til at rive den tilladte, opførte bygning ned,
- hvad en borger kan bruge kommunens udsagn om
lovligheden af et byggeri i en byggetilladelse til, hvis
kommunens udtalelse om, at byggeriet ikke er i strid med
anden lovgivning ikke er tilstrækkeligt grundlag,
- om ministeren finder det rimeligt, at en borger der mod
gebyrbetaling modtager en byggetilladelse, selv bærer
risikoen for, at anden lovgivning er opfyldt, eller burde det
ikke være det offentlige, der havde en vejledningspligt?
1
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 586: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/5-15 om behandlingen af byggetilladelser i kommunerne, jf. MIU alm. del - samrådsspm. X, til klima-, energi- og bygningsministeren
1533545_0002.png
- mener ministeren, at bygningsmyndighederne har en
vejledningsforpligtelse overfor en borger, der indleverer
en byggeansøgning omkring tidspunktet for gebyr-
ændringer, således at borgeren gøres opmærksom på, at
der kan være en væsentlig besparelse ved, at vente med
ansøgningens indlevering?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Preben Bang
Henriksen (V)
Indledning
Jeg vil gerne starte med at takke for
spørgsmålet, som vedrører to principielle emner
i forhold til byggetilladelser. For det første
borgerens retsstilling, når borgeren har
modtaget en byggetilladelse til at opføre et
byggeri, og for det andet kommunernes pligt til
at vejlede i forbindelse med gebyrændringer.
Det er forbundet med store økonomiske og
ressourcemæssige omkostninger for den enkelte
borger eller virksomhed at opføre et byggeri. Det
er derfor afgørende, at man kan stole på de
tilladelser, som udstedes fra myndighedernes
side, ligesom det er vigtigt, at myndighederne
sørger for den nødvendige vejledning.
Borgerens
retsstilling
byggetilladelser
i
relation
til
2
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 586: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/5-15 om behandlingen af byggetilladelser i kommunerne, jf. MIU alm. del - samrådsspm. X, til klima-, energi- og bygningsministeren
1533545_0003.png
I forhold til spørgsmålet om borgerens
retsstilling, når borgeren har modtaget en
byggetilladelse, vil jeg gerne starte med at
henvise til, at det fremgår af byggeloven, at det
er
kommunalbestyrelsen,
som
er
bygningsmyndighed,
og
som
påser,
at
byggelovgivningen overholdes. Det er derfor
også den enkelte kommune, der tilrettelægger
administrationen af byggesagsbehandlingen.
En
kommune
skal
i
forbindelse
med
byggesagsbehandlingen sikre sig, at byggeriet
overholder byggelovgivningens krav.
Kommunen skal herudover påse, at byggeriet
ikke er i strid med anden lovgivning, før der
udstedes en byggetilladelse. Det fremgår af
bygningsreglementet, hvilken anden lovgivning
der kan være tale om.
Når der er udstedt en byggetilladelse, har
borgeren ret til at gå i gang med at opføre det
byggeri, der er givet tilladelse til. Borgeren bør
således kunne handle i tiltro til, at byggeriet er
inden for lovens rammer.
Jeg vil gerne medgive, at det naturligvis er
uheldigt, når en borger har modtaget en
byggetilladelse, som efterfølgende bliver kendt
ugyldig, fordi kommunen har begået fejl i
sagsbehandlingen.
3
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 586: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/5-15 om behandlingen af byggetilladelser i kommunerne, jf. MIU alm. del - samrådsspm. X, til klima-, energi- og bygningsministeren
1533545_0004.png
Sker det, at kommunen som bygningsmyndighed
har begået fejl i konkrete sager, er der både et
administrativt klagesystem og et kommunalt
tilsyn, som kan sikre borgerens retsstilling.
Herudover har borgeren mulighed for via
domstolssystemet at få prøvet sin sag, ligesom
domstolene kan tage stilling til en eventuel
erstatning.
Jeg vil samtidig gerne understrege, at det er
vigtigt, at der ikke opføres byggeri i Danmark,
som ikke er i overensstemmelse med
lovgivningen.
Kommunernes
vejledningsforpligtelse
i
relation til gebyrændringer
Med hensyn til spørgsmålet om vejledning i
forbindelse med gebyrændringer vil jeg igen
henvise til, at det er kommunerne, der har
ansvaret for at tilrettelægge administrationen af
byggesagsbehandlingen. Det gælder også i
forhold til en eventuel gebyropkrævning for
byggesagsbehandlingen.
Det er også kommunens opgave at vejlede om
regelgrundlaget, herunder også om grundlaget
for kommunernes gebyropkrævning.
4
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 586: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/5-15 om behandlingen af byggetilladelser i kommunerne, jf. MIU alm. del - samrådsspm. X, til klima-, energi- og bygningsministeren
1533545_0005.png
Kommunernes vejledningspligt følger både af
forvaltningsretlige regler og af almindelig god
forvaltningsskik.
Jeg vil i den forbindelse også gerne fremhæve,
at det generelt vil være god service over for
borgere og virksomheder, at der er åbenhed om
kommunens gebyrpolitik.
Jeg har generelt tillid til, at kommunerne kan
leve op til deres vejledningsforpligtelse.
Regeringens initiativer
Vi har fra regeringens side fokus på at skabe
gode rammer for en effektiv og smidig
byggesagsbehandling.
En velfungerende byggesagsbehandling er vigtig
for borgerne, og er et væsentligt rammevilkår for
virksomhederne. Ikke blot i byggebranchen, men
også i andre brancher. Sagsbehandlingstider
kan være en afgørende faktor for en
virksomheds beslutning om at starte ny
produktion eller udvide eksisterende produktion.
Der er derfor fra regeringens side taget en
række initiativer både med vækstpakke 2014 og
regeringens byggepolitiske strategi, som skal
forbedre byggesagsbehandlingen.
5
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 586: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/5-15 om behandlingen af byggetilladelser i kommunerne, jf. MIU alm. del - samrådsspm. X, til klima-, energi- og bygningsministeren
1533545_0006.png
Senest har regeringen lanceret et vækstinitiativ,
hvor vi vil flytte den tekniske del af
byggesagsbehandlingen fra kommunerne til
virksomhederne, så de selv gennem en
certificeringsordning kan stå inde for, at de
tekniske krav til et byggeri er overholdt.
Konklusion
Afslutningsvist vil jeg gerne understrege, at det
er vigtigt, at borgere og virksomheder i Danmark
kan handle i tillid til en byggetilladelse.
Det er uheldigt og beklageligt, hvis der træffes
forkerte afgørelser fra kommunens side. Men
sker der fejl, har vi et administrativt klagesystem
og et domstolssystem, der kan sikre borgerens
retsstilling.
I forhold til kommunernes vejledning til borgere
om gebyrændringer synes jeg generelt, at det vil
være god service over for borgere og
virksomheder, at der er åbenhed om
kommunernes gebyrpolitik.
Endelig vil jeg endnu engang understrege, at
regeringen ønsker, at det skal være hurtigt,
nemt og billigt at bygge i Danmark, og vi har
derfor fokus på at skabe gode rammer for
effektiv og smidig sagsbehandling.
Tak for ordet.
6