Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del
Offentligt
1426304_0001.png
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-401-01366
Den 26. november 2014
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 30. oktober 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 54 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia
Adelsteen (DF).
Spørgsmål nr. 54 (alm. del)
Vil ministeren kommentere artiklen ”Ekspert: Miljøminister Kirsten Brosbøl
udtaler sig i strid med sandheden” skrevet af Poul Vejby-Sørensen i Den Korte
Avis den 30. oktober 2014? I den forbindelse ønskes ministerens kommentar
til hver af de i artiklen fremhævede punkter.
http://denkorteavis.dk/2014/ekspert-miljominister-kirsten-brosbol-udtaler-sig-
istrid-med-sandheden/
Svar
Jeg vil indledningsvist slå fast, at Naturstyrelsen ikke bærer noget ansvar for
oversvømmelserne i Nordjylland i sidste måned. I artiklen fremhæves bl.a., at
Naturstyrelsen har lukket ned for afløbsmulighederne gennem reduceret
vedligeholdelse af vandløb. Til det kan jeg oplyse, at det ikke er Naturstyrelsen, der
fastsætter vedligeholdelsesbestemmelser for vandløb. Det er en opgave for
kommunerne, der er vandløbsmyndighed. Det er således kommunerne, som
fastlægger vedligeholdelsesbestemmelser for de offentlige vandløb inden for
rammerne af vandløbsloven. I forhold til de fremhævede kritikpunkter i artiklen
kan jeg oplyse følgende:
Ad Miljøministeren nægter ansvar
Det fremgår af artiklen, at jeg forsøger at fralægge mig ansvaret for
oversvømmelserne bl.a. ved henvisning til vandplanerne. At vandplanerne
fremhæves skyldes formentlig, at det i forbindelse med vandplanerne har været på
tale, at Miljøministeriet skulle pålægge kommunerne at gennemføre ændret
vedligeholdelse på vandløbsstrækninger. Virkemidlet ændret vedligeholdelse
indgår imidlertid ikke som virkemiddel i vandplanerne.
Ad Her kommer dokumentationen punkt for punkt
I artiklen fremhæves, at Miljøministeriet gennem sine vejledninger og andre
publikationer bærer ansvaret for de massive oversvømmelser. I forhold til de
såkaldte dokumentationspunkter 1-7 kan følgende oplyses:
”Inspirationsnotatet” fra 2007 er udarbejdet til inspiration og vejledning for
vandløbsmyndighederne i forbindelse med deres arbejde med udarbejdelse af
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
vandløbsregulativer. Notatet indeholder en lang række forhold, som kommunerne
bør overveje og tage i betragtning, når regulativet skal udformes, herunder forhold
vedrørende vedligeholdelsesbehov for vandløbet, men det dikterer ikke nogen
bestemt fremgangsmåde.
I forhold til den tekniske anvisning nr. 19 kan det oplyses, at denne er udarbejdet
af Danmarks Miljøundersøgelser (DMU) nu DCE. Anvisningen vedrører en række
metoder til at vurdere effekten af konkrete reetablerede vådområder, som er
gennemført som led i vandmiljøplanerne, og hvor formålet med projekterne var at
gøre vandløbsnære arealer våde med henblik at kunne fjerne kvælstof. Punkt 2-5 i
artiklen vedrører alle beskrivelser i forhold til genopretning af vådområder.
I forhold til Faglig rapport nr. 625 fra DMU 2007 er der tale om et fagligt
udredningsarbejde fra en række forskningsinstitutioner omkring virkemidler til
udmøntning af vandrammedirektivet, som var bestilt af Virkemiddeludvalg 1, og
som indgik som fagligt grundlag for den tidligere regerings aftale om Grøn Vækst,
hvor det blev besluttet at anvende ændret vandløbsvedligeholdelse som
virkemiddel i vandplaner. Det skal i den forbindelse bemærkes, at pr. 1. januar
2007 blev DMU en del af Aarhus Universitet og var herefter ikke længere
forskningsinstitution under Miljøministeriet.
Ad Forvaltning i strid med vandløbsloven
Vandløbslovens formål er at tilstræbe at sikre, at vandløb kan benyttes til
afledning af vand. Dette skal ske under hensyntagen til miljømæssige krav til
vandløbskvaliteten. Det er kommunerne som vandløbsmyndighed, der har
ansvaret for at administrere vandløbsloven således, at der ved planlægning af
foranstaltninger til at sikre afvanding foretages en konkret afvejning mellem
hensyn til afvanding og miljø. Denne afvejning skal afspejles i de
vedligeholdelsesbestemmelser, som kommunerne skal fastsætte for offentlige
vandløb, og som fremgår af regulativet for de enkelte vandløb.
Ad Uden Folketingets vidende
Naturstyrelsens vejledning omkring vedligeholdelse af vandløb er udarbejdet med
udgangspunkt i vandløbslovens formål. Der kan bl.a. henvises til vejledning om
grødeskæring i vandløb (juli, 2008), som indeholder forslag til, hvordan
grødeskæring kan udformes og gennemføres for i højere grad at bidrage til at
opfylde de fastsatte målsætninger for vandløbene, samtidig med at der skabes en
forbedret afvanding af arealerne langs vandløbene. Denne vejledning skal ikke
forveksles med vejledning eller beskrivelser, der vedrører genopretning af
vådområder, hvor formålet netop er at gøre arealer våde med henblik på at fjerne
kvælstof.
Det er Folketinget, der har besluttet, at det er kommunerne, der er
vandløbsmyndighed, og det er min opfattelse, at kommunerne generelt overholder
deres vedligeholdelsespligt i henhold til regulativerne.
Kirsten Brosbøl
/
Mads Leth-Petersen
2