Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del
Offentligt
1532089_0001.png
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 001-13015
Den 20. maj 2015
Folketingets Miljøudvalg har i brev af den 27. april 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 524 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 524 (alm. del)
Hvor stort vurderer ministeren at omfanget af ulovlige affaldseksporter –
herunder specifikt eksporter af jern- og metalaffald – er, når der henses til, hvor
mange timers kontrol ved fysiske grænseovergange og havne ministeriet og
kommunerne fører om året med eksport af affald sammenholdt med antallet af
lastbiler/skibslæs affald der stoppes, og som transporterer notifikationspligtigt
affald, som ikke er notificeret?
– Har ministeren adgang til data i diverse statistikker og registre, som kan give
et mere retvisende billede af omfanget at ulovlige affaldseksporter, og
herunder specifikt eksporter af jern- og metalaffald?
– Hvor stor en konkurrenceforvridende effekt vurderer ministeren, at de ulovlige
affaldseksporter – herunder specifikt eksporter af jern- og metalaffald
– har på shredderbranchen?
– Har ministeren planer om øget tilsyn og kontrol på dette område?
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, som har oplyst følgende, hvortil
jeg kan henholde mig:
”Jern- og metalaffald er ifølge EU-reglerne tilladt at eksportere til nyttiggørelse
som såkaldt grønlistet affald jf. EU’s forordning nr. 1013/2006 om overførsel af
affald. Dette forudsætter, at affaldet ikke er blandet med andet affald, indeholder
farlige stoffer, eller er i en form, der kan spredes. Hvis der er tale om jern- og
metalaffald, der ikke opfylder ovenstående betingelser, kan affaldet ikke betegnes
som grønlistet og kan dermed ikke eksporteres uden anmeldelse. I stedet kan en
virksomhed ansøge om notifikation af eksport hos Miljøstyrelsen.
Miljøstyrelsen har ikke nogen vurdering af omfanget af ulovlige transporter.
Nedenstående tabel illustrerer antallet af kontrolaktioner ved grænseovergange og
havne i Danmark i perioden 2012-2014, som Miljøstyrelsen i samarbejde med
SKAT, politiet og kommunerne har deltaget i, hvor mange sager, der var ulovlige
samt det totale udskrevne bødebeløb. Derudover gennemfører SKAT, politi og
kommuner kontrolaktioner uden Miljøstyrelsens deltagelse.
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 524: Spm. om omfanget af ulovlige affaldseksporter, til miljøministeren
1532089_0002.png
År
Antal
MST
kontrol-
dage
Antal
kontrollerede
køretøjer/
containere
Antal
ulovlige
eksporter
2012 20
327
2013 13
148
2014 13
246
*
Inkl. ulovlige transporter af biler
16
9
39
Bøder for
overtrædelse
af forordning
nr.
1013/2006
(alle ulovlige
eksporter)
203.000 kr.
106.000 kr.
510.000 kr.
Antal ulovlige
eksporter
vedrørende
jern og
metalaffald*
6
4
5
Bøder for
overtrædelse
af forordning
nr.
1013/2006
(jern og
metalaffald)*
98.000 kr.
56.000 kr.
220.000 kr.
Tabellen er opgjort på baggrund af data fra Miljøstyrelsens kontrolaktioner.
Miljøstyrelsen har ikke kendskab til andre opgørelser, databaser eller registre om
ulovlige transporter.
Miljøstyrelsen har ikke data om, hvorvidt ulovlige affaldseksporter har en
konkurrenceforvridende effekt.
Miljøstyrelsen forventer at fastholde det nuværende niveau for kontrolaktioner.
Samtidig er Miljøstyrelsen ved at udarbejde en strategi og en tilsynsplan for
gennemførsel af kontroller med import og eksport af affald. Tilsynsplanen skal i
højere grad baseres på risikovurderinger for specifikke affaldsstrømme og på
efterretningsbaserede oplysninger f.eks. fra SKAT og politiet. Denne ændring sker
som led i ændringen af EU’s forordning nr. 1013/2006 om overførsel af affald, og
skal foreligge senest 1. januar 2017.”
Kirsten Brosbøl
/
Michel Schilling
2