Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 001-12943
8. maj 2015
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 13. april 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
439 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per
Clausen (EL).
Spørgsmål nr. 439 (alm. del)
Kan ministeren bekræfte, at miljøzoner ville reducere luftforureningen mere i
København, generelt set, end det foreslåede tiltag overfor busserne?
Svar
En udvidelse af de nuværende miljøzoner med krav til person og varebiler efter
tysk model ville have en positiv effekt på luftforureningen i København med
hensyn til partikler og kvælstofdioxid.
I regeringens pakke ”Ren luft til danskerne” indgår der både tiltag over for busser i
form af eftermontering af SCR og tiltag over for brændeovne, øget kontrol af
forurening fra skibe, udvikling af ren-luft-teknologier og bysamarbejder.
SCR-tiltaget er endvidere blevet udvidet til en generel eftermontering af både
partikelfilter og SCR på busserne i København med støtte fra Københavns og
Frederiksberg Kommuner.
I forhold til overholdelsen af grænseværdien for NO
2
på H.C. Andersens Boulevard
vurderer Miljøstyrelsen, at eftermontering af SCR-katalysatorer er et mere
målrettet virkemiddel end en miljøzone efter tysk forbillede.
Miljøstyrelsen vurderer, at SCR på busserne i København alene giver lidt mindre
samlet miljøeffekt end skærpede miljøzoner, men at pakken ”Ren luft til
danskerne” samlet set vil give en større miljøeffekt.
Movia har udbudt indkøb af SCR-systemer og partikelfiltre
(kombinationssystemer). Når udbuddet er afsluttet, og det ligger fast, hvilke og
hvor mange systemer der vil blive indkøbt, vil jeg bede Miljøstyrelsen evaluere den
samlede forventede effekt af tiltaget.
Kirsten Brosbøl
/
Michel Schilling
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk