Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-4601-00507
Den 17. april 2015
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 27. marts 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
412 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia
Adelsteen (DF).
Spørgsmål nr. 412 (alm. del)
Kan ministeren oplyse, om det er normalt at konstruere holdingselskaber på
vandforsyningsområdet, som det eksempelvis er tilfældet med Horsens Vand
Holding A/S? Hvilke fordele opnår man ved denne konstruktion, når man skal
følge hvile-i-sig-selv-princippet i forsyningen?
Svar
Spørgsmålet om, hvorvidt det er normalt at konstruere holdingselskaber på
vandforsyningsområdet, har været forelagt Forsyningssekretariatet under
Erhvervs- og Vækstministeriet. Forsyningssekretariatet har oplyst, at det er deres
opfattelse, at langt de fleste kommunale forsyninger har en holdingstruktur.
Holdingstrukturen kan bl.a. indeholde vandselskaber, energiselskaber og
affaldsselskaber. Et holdingselskab kan desuden indeholde service- og
administrationsselskaber fælles for selskabets forsyningsselskaber, hvilket giver
mulighed for stordriftsfordele.
Vandselskaberne skal overholde de lovgivningsmæssige krav til prisfastsættelsen,
herunder hvile-i-sig-selv-princippet og prisloftet, uanset om vandselskaberne er
enkeltstående selskaber eller er organiseret i en struktur med et holdingselskab.
Horsens Vand Holding A/S er ifølge oplysninger på deres hjemmeside
holdingselskab for Horsens Vand A/S og for Horsens Vand Energi A/S.
Horsens Vand A/S er et vandselskab, der leverer drikkevand og håndterer
spildevand, mens Horsens Vand Energi A/S er et energiselskab, der producerer
elektricitet og varme på basis af biogas, der købes fra Horsens Vand A/S.
Kirsten Brosbøl
/
Mads Leth-Petersen
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk