Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del
Offentligt
1439316_0001.png
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-4201-00653
Den 19. december 2014
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 24. oktober 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 34 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter fra udvalget.
Spørgsmål nr. 34 (alm. del)
Ministeren bedes kommentere det materiale, Bæredygtigt Landbrug har forelagt
for udvalget i forbindelse med foretræde den 30. september 2014, herunder
de uddybninger, Bæredygtigt Landbrug efterfølgende har indsendt, jf. MIU
(2013-14) alm. del – bilag 439, 496 og MIU (2014-15) alm. del - bilag 23.
Svar
Bæredygtigt Landbrug fremsætter i deres materiale en række kritikpunkter for den
danske implementering af vandrammedirektivet. Jeg har forelagt Bæredygtig
Landbrugs synspunkter for Naturstyrelsen, der kan oplyse nedenstående.
1: Bæredygtig Landbrug har fremført kritik af, at der for vandløb ikke sker
inddragelse af kvalitetselementerne fisk og vandplanter ved udarbejdelse af
vandområdeplaner for anden planperiode. Der henvises bl.a. til arbejdet med
vurdering af danske vandløbs naturtilstand i Vandløbsforum.
Det fremgår af vandrammedirektivet, at den økologiske tilstand i vandområderne,
herunder vandløb, skal vurderes ud fra en række biologiske kvalitetselementer.
For vandløb drejer det sig om vandplanter, smådyr og fisk, samt bundlevende
alger.
Der følger således af EU-Kommissionens interkalibreringsbeslutning af 20.
september 2013 en forpligtigelse til at anvende de interkalibrerede
kvalitetselementer samt at overføre (oversætte) de interkalibrerede
kvalitetselementer fra de interkalibrerede vandområdetyper til øvrige nationale
vandområdetyper.
I Danmark er dette sket for smådyr, fisk og vandplanter i store og mellemstore
vandløb (type 2 og 3). For små vandløb (type 1) er de interkalibrerede værdier
overført til nationale værdier for smådyr og fisk. For fisk er de interkalibrerede
værdier også overført til Blødbundsvandløb (vandløb med blød bund og naturligt
lille fald, type 4). I samarbejde med Aarhus Universitet arbejdes på at overføre
interkalibrerede værdier til små vandløb og blødbundsvandløb for vandplanter, og
for smådyr til blødbundsvandløb. I basisanalysen for 2. planperiode er der derfor
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
for vandløb anvendt kvalitetselementerne smådyr, fisk og vandplanter, jf.
ovenstående i det omfang datagrundlaget er til stede.
I forhold til om inddragelse af fisk og vandplanter i arbejdet i Vandløbsforum
arbejdsgruppe 1, kan Naturstyrelsen oplyse, at der på tidspunktet for arbejdets
udførelse alene forelå beskrivelser af den biologiske tilstand med udgangspunkt i
smådyrene, men ikke for fisk og planter. Arbejdet i vandløbsforum drejede sig
imidlertid ikke som angivet af Bæredygtigt Landbrug om at tilstandsvurdere
vandløbene men alene om at udvælge de vandløb med højst naturkvalitet, som
derfor skulle anbefales at indgå i vandplanerne.
2: Bæredygtig Landbrug har endvidere fundet det kritisabelt, at der i arbejdet med
vandplanerne ikke sker inddragelse af fysisk-kemiske kvalitetselementer, der
understøtter de biologiske kvalitetselementer.
Naturstyrelsen kan oplyse, at både fysiske og kemiske parametre inddrages i første
og anden generation af vandområdeplaner.
Vandrammedirektivet fordrer, at medlemsstaterne som primært kvalitetselement
for vurderingen af et vandområdes tilstand anvender biologiske
kvalitetselementer, jf. ovenstående. Fysiske og kemiske parametre anvendes som
støtteparametre til at forklare belastningerne i vandområdet – og dermed også til
at pege på, hvilke indsatser der vil være nødvendige for at forbedre tilstanden i det
konkrete vandområde. Det fremgår af vandrammedirektivets bilag V, hvilke
kemiske og fysisk-kemiske støtteparametre, der vil være relevant at måle på for
hvert medie (vandløb, søer, kystvande). I det national overvågningsprogram måles
på samtlige af disse parametre. Data er offentligt tilgængelige.
3: I forhold til den fremførte kritik vedrørende miljøfremmede stoffer, kan
Naturstyrelsen oplyse følgende:
Ifølge vandrammedirektivet omfatter tilstandsvurderingen af overfladevand
udover de biologiske kvalitetselementer også forekomsten af miljøfarlige
forurenende stoffer. Vandrammedirektivet skelner mellem vandområdernes
kemiske tilstand og økologiske tilstand for miljøfarlige forurenende stoffer.
I vurderingen af den kemiske tilstand indgår de såkaldte prioriterede stoffer.
Prioriterede stoffer er i vandrammedirektivet defineret som stoffer, der udgør en
særligt væsentlig risiko for vandmiljøet. I EU-regi er der i dag udvalgt 45
prioriterede stoffer. I vurderingen af den økologiske tilstand indgår øvrige
miljøfarlige forurenede stoffer, som omfatter nationalt udvalgte stoffer. Der er i alt
fastsat miljøkvalitetskrav for 116 nationale stoffer. Disse miljøkvalitetskrav er
optaget i bekendtgørelse om miljøkvalitetskrav for vandområder og krav til
udledning af forurenende stoffer til vandløb, søer eller havet (BEK nr. 1022 af
25/08/2010).
I det danske natur- og miljøovervågningsprogram NOVANA er det fastlagt hvilke
miljøfarlige forurenende stoffer, der skal overvåges for i de danske vandområder
og hvilke områder, der skal overvåges i. Det danske overvågningsprogram
omfatter i overensstemmelse med vandrammedirektivet de prioriterede stoffer,
der udledes i danske vandområder, samt øvrige miljøfarlige forurenende stoffer,
der udledes i signifikante mængder. I alt omfatter Novana 2011-2015 overvågning
af omkring 200 miljøfarlige forurenende stoffer fordelt på ca. 18 stofgrupper i
vandløb, søer, kystvande og grundvand
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det kan endvidere oplyses, at udvælgelsen af miljøfarlige forurenende stoffer, og
hvor der skal overvåges, sker på baggrund af en overordnet, tværgående strategi
for overvågning af stofferne i overfladevand og i grundvand. Strategien sikrer, at
viden om stoffernes forekomst, ud fra bl.a. hidtidig overvågning, bliver inddraget i
sammensætningen af listen af stoffer, der skal overvåges. På den måde tilstræbes
løbende at tilpasse overvågningen, hvor de største udfordringer er, og hvor der er
mest behov for viden. Strategien sikrer også, at overvågningen sker i et
repræsentativt antal vandområder.
Overvågningsprogrammets målinger af stofkoncentrationer danner grundlag for
vurderingen af den kemiske- og økologiske tilstand for overfladevand og indgår i
vurderingen af den kemiske tilstand for grundvand.
Miljømålet for de prioriterede stoffer er god kemisk tilstand, og tilsvarende er
miljømålet for de øvrige miljøfarlige forurenende stoffer god økologisk tilstand. Et
vandområde har god kemisk- og økologisk tilstand, når de målte
stofkoncentrationer ikke overskrider de fastsatte miljøkvalitetskrav.
Den seneste tilstandsvurdering af vandområderne, herunder for miljøfarlige
stoffer, fremgår af basisanalysen, der er tilgængelig på Naturstyrelsens
hjemmeside.
Det er kommunerne der har kompetencen til at meddele udledningstilladelser til
spildevandsanlæg, herunder til at vurdere, hvorvidt der skal stilles krav til
supplerende målinger eller begrænsning af miljøfarlige stoffer.
Kirsten Brosbøl
/
Mads Leth-Petersen
3