Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del
Offentligt
NOTAT
Dato
J. nr.
13. marts 2015
Notat vedr. mulig brug af hybridtog i Danmark
Med hybridtog menes et tog, der kan køre på elektrificerede og ikke-
elektrificerede jernbanestrækninger. Fordelen er, at toget på den måde kan
være gennemkørende på strækninger, hvor hele strækningen ikke er elektrifice-
ret, og hvor fremdriften på disse dele derfor kommer fra en dieselmotor. Ek-
sempelvis har de spanske jernbaner i 2012 taget et hybrid-højhastighedstog
(Alvia S-730) i brug. Også i Japan arbejdes der med brug af hybridtog, men her
er formålet ikke at kunne køre på både elektrificerede og ikke-elektrificerede
strækninger, men derimod at udnytte bremseenergi m.v., som det i dag kendes
fra moderne elbiler.
Med hensyn til brugen af hybridtog i Danmark er der ingen tvivl om, at marke-
det for hybridtog er yderst beskedent i forhold til markedet for ”rent” el-
materiel. Det vil derfor indebære en stor udviklingsmæssig risiko at skulle ind-
købe og tilpasse hybridtog til danske forhold. Som bekendt er der desuden med
Togfonden truffet beslutning om elektrificering af en stor del af det danske
banenet. Desuden er der i den netop indgåede aftale om passagertrafik i Dan-
mark afsat over 20 mia. kr. til nye el-tog. Dermed sikres det, at langt størstede-
len af passagertransporten i fremtiden sker med eltog, men der vil dog være
enkelte lokale strækninger, hvor der fortsat vil være behov for dieseltog eller
evt. tog baseret på nye teknologier såsom brint.