Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del
Offentligt
1509476_0001.png
Transportministeriet
Togkontoret
Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
25. februar 2015
DSB fremsender hermed et notat, der redegør for de forskellige miljøtiltag på ME
lokomotiver og MR togsæt
1.
Dokumentation af effekter
Mobil 24684228
[email protected]
www.dsb.dk
DSB arbejder målrettet med at kunne dokumentere effekterne af de forskellige
tekniske tiltag, før der evt. træffes beslutning om gennemførelse af tilagene på alle
ME lokomotiver.
Der arbejdes med følgende dokumentation:
ƒ
ƒ
ƒ
Oplysninger fra leverandøren af den tekniske løsning
Forsøg på indhentning af informationer/driftserfaringer fra operatører, som har
gennemført tilsvarende løsninger
Målinger direkte på ME lokomotivet gennemført af Teknologisk Institut.
Tilsvarende målinger er gennemført før og efter monteringen af emissionskittet
og gennemføres igen i uge 9 ifm. montering af katalysatoren.
Målinger af antal ultrafine partikler inde i dobbeltdækkervognene under kørsel
Gennemføres løbende af DSB og af ekstern part, hvis der opstår behov.
ƒ
For alle tiltag gennemføre DSB målinger af antal ultrafine partikler inde i
dobbeltdækkervognene under kørsel. Derudover gennemføres der målinger af den
direkte udledning på et ME lokomotiv. Disse målinger er komplicerede at
gennemføre og gennemføres af Teknologisk Institut.
Der er tale om et relativt begrænset antal målinger. Effekterne er dermed behæftet
med en vis usikkerhed, men giver en indikation af, om tiltaget virker efter hensigten
samt størrelsen af effekten.
2.
Status på de enkelte tiltag på ME og dobbeltdækkervogne
Katalysator
DSB har tidligere monteret katalysator på ét ME lokomotiv. Målinger viste et fald i
partikelmassen, men en stigning i NO
2
. DSB har i uge 8 monteret en ny katalysator
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509476_0002.png
på et ME lokomotiv. Katalysatoren forventes at fungerer bedre under de
temperaturer, der er i udstødningen fra ME lokomotivet og forventes ud over en
reduktion i partikler at give en stigning af NO
2,
som er mindre end ved den første
katalysator.
I uge 9 gennemfører Teknologisk Institut målinger på ME lokomotivet for at
verificerer effekterne. Målerapporten forventes at foreligge ultimo marts. I uge 10
gennemfører DSB målinger af antal ultrafine partikler i dobbeltdækkervognene
under kørsel.
DSB forventer at have en færdig indstilling om eventuel montering af katalysator på
yderligere ME lokomotiver ultimo marts.
Spoiler på ME lokomotivet
DSB har besluttet at gå videre med projektet og er i dialog med DB om deres tilbud.
Tidsplanen i tilbuddet fra DB lyder på en monteret prototype efter uge 45 dvs. med
udgangen af 2015.
Ved prøvekørsler med prototypen gennemfører DSB målinger af antal ultrafine
partikler inde i dobbeltdækkervognene.
Formålet med spoileren er at løfte udstødningen så meget, at den blæser hen over
dobbeltdækkervognene fremfor at blive trukket ned langs vognene og dermed blive
trukket ind i vognene gennem luftindsugningen.
Motoropgradering
Motoropgraderingen omfatter 3 elementer:
ƒ
ƒ
ƒ
Elektronisk indsprøjtning
Nye stempelhoveder, stempelringe og foringer
Start/stop fra førerrummene
DSB er i kontakt med det Canadiske firma EMD, som oprindelig har leveret motoren
i ME, om de enkelte løsninger med hensyn til indhentning af pris og leveringstider
på de enkelte tiltag. DSB forventer at have et færdigt tilbud primo april.
For alle løsningerne forventer DSB at montere dem på et ME lokomotiv for at
afklare tekniske -, økonomiske - og sikkerhedsmæssige aspekter samt for at kunne
dokumenterer de miljømæssige gevinster. Først derefter kan DSB udarbejde et
oplæg til en evt. serieindbygning. EMD forventer betydelige reduktioner af
emissionerne fra ME, mens effekten i forhold til ultrafine partikler ikke kendes, idet
leverandøren ikke arbejder med dette som målepunkt i udviklingen af de forskellige
løsninger.
Side 2/3
Navn, 25-02-2015 08:59
Dokument1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509476_0003.png
Forhandling om leveringstider på delene til det første lokomotiv indgår i
forhandlingerne med EMD og foreligger derfor også først primo april.
Indsugningen i dobbeltdækkervognene
DSB afsluttede i august 2014 en udskiftning af filtrene i indsugningen på
dobbeltdækkervognene til et filter med større tæthed end det oprindelige.
Udskiftningen medførte en reduktion i antal ultrafine partikler på 40%.
DSB arbejder videre med kortlægning af løsninger, som kan skabe yderligere
reduktioner, men har ingen konkrete bud på nuværende tidspunkt.
3.
Status vedrørende MR togsæt
Målinger af antal ultrafine partikler i passagerafsnittene i MR togsættet viser et ikke
tilfredsstillende niveau.
DSB har konstateret utætheder ved bundpladerne inde i togsættet og har derfor
igangsat en udskiftning af tætningslisterne i alle driftsklare togsæt.
Derudover har DSB i samarbejde med Purefi A/S og Force Institut ansøgt
Miljøstyrelsen om midler til at udvikle en løsning til rensning af udstødningen på MR
togsættet. Projektet forventes afsluttet med udgangen af 2015.
Der vil blive målt på effekterne af tiltagene, når de er afsluttet.
Med venlig hilsen
Flemming Kristensen
Kontorchef
Side 3/3
Navn, 25-02-2015 08:59
Dokument1