Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del
Offentligt
Transportministeriet
Togkontoret
Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
25. februar 2015
DSB fremsender hermed et notat, der redegør for de forskellige miljøtiltag på ME
lokomotiver og MR togsæt
1.
Dokumentation af effekter
Mobil 24684228
www.dsb.dk
DSB arbejder målrettet med at kunne dokumentere effekterne af de forskellige
tekniske tiltag, før der evt. træffes beslutning om gennemførelse af tilagene på alle
ME lokomotiver.
Der arbejdes med følgende dokumentation:
ƒ
ƒ
ƒ
Oplysninger fra leverandøren af den tekniske løsning
Forsøg på indhentning af informationer/driftserfaringer fra operatører, som har
gennemført tilsvarende løsninger
Målinger direkte på ME lokomotivet gennemført af Teknologisk Institut.
Tilsvarende målinger er gennemført før og efter monteringen af emissionskittet
og gennemføres igen i uge 9 ifm. montering af katalysatoren.
Målinger af antal ultrafine partikler inde i dobbeltdækkervognene under kørsel
Gennemføres løbende af DSB og af ekstern part, hvis der opstår behov.
ƒ
For alle tiltag gennemføre DSB målinger af antal ultrafine partikler inde i
dobbeltdækkervognene under kørsel. Derudover gennemføres der målinger af den
direkte udledning på et ME lokomotiv. Disse målinger er komplicerede at
gennemføre og gennemføres af Teknologisk Institut.
Der er tale om et relativt begrænset antal målinger. Effekterne er dermed behæftet
med en vis usikkerhed, men giver en indikation af, om tiltaget virker efter hensigten
samt størrelsen af effekten.
2.
Status på de enkelte tiltag på ME og dobbeltdækkervogne
Katalysator
DSB har tidligere monteret katalysator på ét ME lokomotiv. Målinger viste et fald i
partikelmassen, men en stigning i NO
2
. DSB har i uge 8 monteret en ny katalysator