Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del
Offentligt
1509677_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 8
Samrådstale til besvarelse af samrådsspm. Q
stillet af Miljøudvalget vedr.
partikelforurening.
Samrådsspm. Q
Vil ministeren redegøre for, hvornår
regeringen har gennemført de fornødne
ændringer, der som minimum sikrer
overholdelse af internationale
luftkvalitetsnormer for partikler og
andre skadelig luftforurening i toge og
på perroner, af hensyn til passagerer og
ansatte, og som bidrag til at reducere
luftforureningen i byerne med partikler
og NOx?
Jeg vil gerne starte med at slå én ting
fast: De gamle ME-lokomotiver og MR-
togsæt hører ikke hjemme på den
moderne jernbane, som vi alle ønsker os.
De er umoderne, de er støjende og de
forurener.
Hvorfor er de her så endnu? Her er
svaret desværre endnu engang, at IC4
bærer skylden. Den manglende
idriftsættelse af IC4 gør, at vi fortsat må
trækkes med dette gamle dieselmateriel
til ulempe for DSB´s medarbejdere og
kunder.
ME og MR hører
ikke hjemme på
en moderne
jernbane
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509677_0002.png
Side 2 af 8
Alle
lovgivningskrav
er overholdt…
Som beskrevet i det notat, som udvalget
har fået oversendt i forbindelse med
besvarelsen af spørgsmål 254, findes der
ingen arbejdsmiljømæssige
grænseværdier for ultrafine partikler.
Og togene forurener ikke i et omfang,
der udgør et problem i forhold til
grænseværdierne for forurening i
byerne. Her kommer størstedelen af
forureningen i øvrigt fra biltrafikken.
Alle lovgivningsmæssige krav i
forbindelse med brugen af togmateriellet
bliver altså overholdt.
… men jeg tager
partikelforurenin
gen meget
alvorligt
Men jeg tager selvfølgelig problemet
med partikelforureningen meget
alvorligt.
Jeg kan godt forstå, hvis man som DSB-
togfører bliver bekymret, når man kan
læse i en rapport, at partikelforurening
kan være sundhedsskadelig.
Jeg synes derfor at DSB har håndteret
sagen godt ved at drøfte
partikeludledningens helbredsmæssige
konsekvenser på et møde med DSB´s
Hovedsamarbejdsudvalg,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509677_0003.png
Side 3 af 8
Arbejdsmiljøråd og de berørte
medarbejdere.
Uden på nogen måde at forklejne
medarbejderne bekymringer, er jeg dog
også glad for at høre, at professor Jens
Peter Bonde, som er overlæge på
Bispebjerg Hospital, på det pågældende
møde vurderede, at passiv rygning er
mere farlig end det niveau for ultrafine
partikler, man med rimelighed bliver
udsat for i DSB’s tog. Også som
medarbejder.
Det er for mig at se meget vigtigt, at DSB
har taget en åben dialog med de berørte
medarbejdere om de helbredsmæssige
konsekvenser ved partikeludledningen,
så de har den nødvendige viden, om
hvilken risiko, der er tale om.
Løsningsmulighe
der
Men hvad kan der gøres på kort og lang
sigt, særligt i forhold til ME-
lokomotiverne, der udgør den største
udfordring i forhold til udledning af
partikler?
Jeg kan se fire mulige løsninger på
problemet:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509677_0004.png
Side 4 af 8
1) Indstil brugen af ME her og nu
2) Begræns udledningen ved tekniske
ændringer på ME
3) Erstat ME med f.eks. IC4 eller nye
lokomotiver
4) Elektrificering af banenettet som
besluttet i forbindelse med Togfonden
Første løsning:
Indstilling af
brugen af ME
Første løsning er at indstille brugen af
det forurenende materiel omgående. Det
er desværre ikke en attraktiv løsning, da
der ikke kan indsættes andet materiel.
Derfor vil det betyde massive aflysninger
i eksempelvis den sjællandske
regionaltrafik.
Den løsning vil sende pendlerne over i
bilen, og så har vi jo samlet set gjort
miljøet en bjørnetjeneste.
Anden løsning:
Tekniske
ændringer på ME
Anden løsning er at begrænse
udledningen ved tekniske ændringer på
ME-lokomotiverne.
Her har DSB allerede monteret såkaldte
”emmissionskit” på ME-lokomotiverne.
Det har reduceret partikeludledningen
med 30 pct.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509677_0005.png
Side 5 af 8
Desuden har DSB sat nye filtre i
luftindsugningen på
dobbeltdækkervognene. Det har isoleret
set reduceret de tilbageværende ultrafine
partikler i dobbeltdækkervognene med
cirka 40 %.
De nye målinger viser dog også, at der i
visse tog og på nogle af DSB´s arealer
fortsat er en høj gennemsnitlig
koncentration af ultrafine partikler.
Der er dog stadig initiativer, der kan
tages for at reducere ME-lokomotivernes
udledning af partikler yderligere.
Her har DSB oplyst, at man f.eks. kan
montere katalysatorer på lokomotivet.
Motorleverandøren forventer, at dette
isoleret set kan reducere
partikeludledningen med 40% ift. det
nuværende niveau.
En motoropgradering vil – igen ifølge
motorproducenten – isoleret set kunne
reducere partikeludledningen med 73 %
ift. det nuværende niveau.
Hvis man lægger disse to muligheder
sammen opnås en reduktion på ca. 84
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509677_0006.png
Side 6 af 8
pct. i partikeludledningen ift. det
nuværende niveau.
En tredje mulighed er at montere en
såkaldt ”spoiler”, der leder udstødningen
væk fra togvognene. Dette vil i høj grad
kunne reducere partikelniveauet inde i
togvognene, men vil ikke have nogen
effekt på, hvor mange ultrafine partikler
lokomotivets motor udleder.
DSB har nu fremsendt en plan for,
hvordan disse tekniske ændringer vil
kunne gennemføres inden for en periode
på 1-3 år, og DSB forventer, at de samlet
set vil kunne betyde et meget betydeligt
fald i partikeludledningen, som i
betydeligt omfang vil kunne løse
problemet.
Tredje løsning:
Nye lokomotiver
eller
remotorisering af
ME
Den tredje løsning med andet materiel
såsom IC4 eller nyt materiel kræver
selvfølgelig, at IC4 efterhånden bringes i
drift, så ME kan udfases løbende.
Nu har der som bekendt hersket
betydelig usikkerhed om IC4, og derfor
bad jeg i efteråret 2014 DSB om at
fremlægge en plan for, hvordan der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509677_0007.png
Side 7 af 8
kunne foretages et udbud, sådan at der
enten kunne indkøbes nye lokomotiver
eller foretages en remotorisering af ME-
lokomotiverne.
Eftersom et nyt lokomotiver koster
omkring 40 mio. kr. og DSB har 35 ME-
lokomotiver er det ikke realistisk, at vi
skifter dem alle ud – desuden er det også
planen, at indsættelsen af IC4
forhåbentlig efterhånden kan bidrage
væsentligt til, at ME-lokomotiverne kan
udfases.
Fjerde
løsning:Elektrifici
ring med
Togfonden
Den fjerde løsning er mere langsigtet:
Aftalen om Togfonden med
elektrificeringen af en stor del af det
danske banenet betyder som bekendt, at
fremtiden på de danske skinner bliver
eltog.
Jeg er meget tilfreds med, at partierne
bag Togfonden er enige om, at
elektrificering er den langsigtede løsning
på problemet omkring forurenende
dieseltog. På den måde har vi politisk
taget ansvar for, at partikeludledningen
fra togdriften begrænses mest muligt i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509677_0008.png
Side 8 af 8
fremtiden til gavn for både DSB’s
medarbejdere og passagerer.