Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del
Offentligt
1520430_0001.png
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-401-01451
Den 17. april 2015
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 30. januar 2015 stillet følgende spørgsmål nr. 270 (alm. del),
som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 270 (alm. del)
Vil ministeren oversende en redegørelse for de øvrige EU-landes fortolkning og udførelse af
vandrammedirektivets grundvandsovervågningsforpligtelse? Tolker de reglerne på samme måde,
som vi gør i Danmark?
Svar
Naturstyrelsen har udsendt spørgeskema til de øvrige EU-lande om fortolkning af vandramme-
direktivets definition af grundvand og om forståelse af direktivets grundvandsovervågnings-
forpligtelser.
Om svarene oplyser Naturstyrelsen følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Naturstyrelsen har modtaget svar fra Østrig (AT), Belgien (BE), Bulgarien (BG), Cypern (CY),
Tjekkiet (CZ), Kroatien (HR), Ungarn (HU), Irland (IE), Litauen (LT), Luxembourg (LU), Malta
(MT), Nederlandene (NL), Polen (PL), Rumænien (RO), Sverige (SE), Slovakiet (SK) og Det
Forenede Kongerige (UK). Overordnet viser svarene følgende:
Blandt de 17 lande, der har svaret, fortolker BG, HR, HU, IE, LU, NL, PL, RO, SK og UK definitionen
således, at grundvand kan findes i flere mættede zoner under jordens overflade, adskilt i det lodrette
plan ved umættede lag. CZ, LT, MT og SE har ikke vurderet, om grundvand kan findes i flere
mættede zoner eller kun i én mættet zone, da spørgsmålet på baggrund af naturgivne forhold ikke
har været relevant for dem. AT, BE og CY har oplyst, at grundvandsforekomster kan findes i flere lag
i det lodrette plan, men ikke adskilt af umættede lag. Som redegjort for i notits om vandramme-
direktivets definition af grundvand, som jeg oversendte til udvalget den 13. marts 2015, har
Naturstyrelsen lagt til grund, at grundvand omfatter vand i alle mættede zoner under jordoverfladen.
Et flertal af landene synes at være enige i denne fortolkning. Som også redegjort for i den pågældende
notits har EU-Kommissionen desuden bekræftet Naturstyrelsens forståelse af definitionen af
grundvand.
Ved fastlæggelse af programmer for overvågning af grundvand har de fleste lande flere prøvesteder
til overvågning af kvantitativ tilstand end til overvågning af kemisk tilstand. Den
kvantitative
tilstand er en vurdering af den aktuelle udnyttelse af grundvandsforekomsterne i forhold til den
langsigtede tilgængelige ressource og påvirkning af overfladevand mv. Den
kemiske
tilstand er
grundlæggende en vurdering af grundvandsforekomsternes koncentration af forskellige stoffer i
forhold til fastsatte tærskelværdier.
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 270: Spm. om, at oversende en redegørelse for de øvrige EU-landes fortolkning og udførelse af vandrammedirektivets grundvandsovervågningsforpligtelse, til miljøministeren
Til udbygning af videngrundlaget supplerer CZ, LU, MT, SE, HR, NL, HU, UK, PL, IE og RO
overvågningsresultaterne med oplysninger fra især drikkevandskontrol; CZ, IE og RO refererer
endvidere til data fra forureningsundersøgelser. AT, CY, HR, HU, IE, PL, SE og UK har ved
fastlæggelse af grundvandsovervågningen grupperet grundvandsforekomsterne.
Efter det oplyste beror forskelle mellem landene i det væsentligste på forskelle i landenes geologi.
Omkring halvdelen af svarene er dermed på linje med dansk praksis: Vi supplerer også resultaterne
af grundvandsovervågningen med oplysninger tilvejebragt gennem drikkevandskontrollen, og vi
grupperer også grundvandsforekomster ved tilrettelæggelse af grundvandsovervågningen.”
Kirsten Brosbøl
/
Mads Leth-Petersen
2