Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del
Offentligt
1499424_0001.png
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. MST 001-12540
Den 23. februar 2015
Folketingets Miljøudvalg har den 18. januar 2015 stillet spørgsmål nr. 266 (alm.
del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech
Poulsen (SF).
Spørgsmål nr. 266 (alm. del)
Vil ministeren give en status for den danske indsats for skibsfart og miljø inden
for IMO, HELCOM og EU med fokus på:
håndhævelse af de nye regler for svovlindhold i skibsbrændstof i
Østersøen,
udpegning af Østersøen og Nordsøen som NECA-områder,
ikrafttræden af ballastvandkonventionen, og
evt. IMO-regler om partikelemissioner fra skibe?
Svar
Håndhævelse af nye regler for svovlindhold i skibsbrændstof
De nye regler trådte i kraft den 1. januar 2015 i farvande, der er udpeget som
emissionskontrolområder for svovl (SECA), hvilket indtil videre er Nordsøen og
Østersøen samt i farvandene omkring det nordamerikanske kontinent.
Danmark har gennem det seneste år arbejdet målrettet i en række internationale
fora for at sikre en ensartet og effektiv håndhævelse af de skærpede svovlregler for
skibsbrændstoffer, svarende til den skærpede overvågning og håndhævelse, som
Danmark har besluttet sig for. Indsatsen sker i tæt samarbejde mellem
Miljøstyrelsen og Søfartsstyrelsen, og i tæt dialog med erhvervet.
Danmark deltager aktivt i en HELCOM-arbejdsgruppe om håndhævelse, hvis
formål er at udveksle erfaringer og sikre en ensartet og effektiv håndhævelse af
svovlreglerne i Østersøen. HELCOM har deltagelse af alle Østersølande inklusiv
Rusland.
Danmark har indtaget en central position i arbejdet med at styrke håndhævelsen af
EU’s svovldirektiv. Dette arbejde har bl.a. resulteret i, at der nu er opnået enighed
om bindende og ambitiøse krav til medlemsstaternes kontrol med svovlreglerne.
Jeg har, den 8. december 2014, skrevet til mine kollegaer rundt om Nordsøen og
Østersøen for at sikre opmærksomhed på en effektiv og koordineret håndhævelse
af de nye svovlregler.
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Danmark har også været med til at presse på for etableringen af en fælles database
(THETIS-S), der sikrer, at EU-landene fra 1. januar 2015 kan udveksle
informationer om eventuelle overtrædelser af svovlreglerne. Hvis et skib, ved
overvågning fra luften i Danmark, konstateres at overtræde reglerne, vil denne
information effektivt kunne formidles til myndighederne i næste europæiske havn
som skibet anløber.
I Danmark udbydes kontrakt for overvågning fra dels Storebæltsbroen og luften
omkring de danske farvande. Danmark samarbejder med de omkringliggende
lande om etablering og koordinering af den samlede overvågning fra luften. Med
luftpakken ’Ren luft til danskerne’ er der afsat 7 mio. til indsatser rettet mod øget
kontrol af forurening fra skibe
Danmark er endvidere stærkt engageret i at styrke det internationale samarbejde
om effektiv håndhævelse. Det sker bl.a. med afviklingen af en stor workshop
ultimo februar i Danmark, med deltagelse af alle SECA lande omkring Nordsøen
og Østersøen samt USA og Canada.
Udpegning af Østersøen og Nordsøen som NECA områder
Danmark har siden 2009 arbejdet for at der snarest muligt etableres et NECA
(emissionskontrol område for NOx) i både Nordsøen og Østersøen.
Processen for NECA i Østersøen – som koordineres i HELCOM - er blevet
vanskeliggjort, særlig pga. modstand fra Rusland. I november 2014 lykkedes det
imidlertid for Danmark at opnå tilslutning til, at HELCOM udarbejder en køreplan
for den videre proces i Østersøen. Der er dog endnu ikke opnået enighed om
specifikke datoer for ikrafttrædelse af NECA i Østersøen.
Der er blandt både Nordsølandene og Østersølandene et ønske om at synkronisere
etablering af NECA i de to områder.
Danmark er Co-Chair i NECA gruppen blandt Nordsølandene og arbejder dér
sammen med Holland for afklaring af den videre proces, hvilket både indebærer
endelig afklaring af nationale mandater og etablering af en fælles dialog mellem
Nordsø- og Østersølandene.
Det er endnu for tidligt at give et bud på ikrafttrædelse af NECA i Nordsøen og
Østersøen, men det er regeringens ambition at arbejde for en afklaring herom i
løbet af 2015.
Ikrafttrædelse af ballastvand konventionen
Målet med ballastvandkonventionen er at begrænse transport af invasive arter
med skibes ballastvand. Arbejdet med konventionen varetages af FN´s
Søfartsorganisation (IMO). Konventionen træder i kraft 12 måneder efter, at to
kriterier er nået: 30 lande skal tiltræde konventionen og 35 % af verdens
skibstonnage skal være dækket. Danmark tiltrådte konventionen i september 2012
med ca. 1,5 % tonnage. I januar 2015 havde 44 lande ratificeret konventionen, men
desværre mangler der endnu 2,14 % af verdens skibstonnage før konventionen kan
træde i kraft.
Søfartsstyrelsen, Naturstyrelsen og interessenter som Danmarks Rederiforening,
Mærsk og Alfa Laval deltager løbende i arbejdet med ballastvandkonventionen i
IMO. Arbejdet foregår især i IMO´s miljøkomite (MEPC) og dennes
underkomitéer. MEPC har i oktober 2014 vedtaget en ny resolution i et forsøg på
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at få de internationale rederiorganisationer til at arbejde for at få lande med store
handelsflåder til at tiltræde konventionen. Danmark støttede vedtagelse af
resolutionen. Dette betyder blandt andet, at der skal arbejdes med nye og
strengere kvalitetskrav ved typegodkendelser af ballastvandanlæg. Danmark
deltager også aktivt i dette arbejde.
Danmark deltager også aktivt i det regionale arbejde i HELCOM og OSPAR om
reguleringen af kystnær skibstrafik, der især drejer sig om at kunne gennemføre
konventionens dispensationsregler. Desuden vil der blive iværksat ny overvågning
af ikke hjemmehørende arter i danske farvande.
Naturstyrelsen og Søfartsstyrelsen arrangerede i 2012 og 2013 sammen med
Danmarks Rederiforening to internationale konferencer om ballastvand for at
fremme en hurtig ikrafttræden af konventionen. Erhvervs- og Vækstministeren og
daværende miljøminister Ida Auken sendte endvidere i december 2013 et fælles
brev til udvalgte lande med en opfordring til at tiltræde konventionen hurtigst
muligt.
Forventningen er i øjeblikket, at ballastvandkonventionen kan træde i kraft i løbet
af 2016. Det kan dog umiddelbart ikke udelukkes, at arbejdet med de strengere
kvalitetskrav ved typegodkendelser af ballastvandanlæg kan blive udnyttet af nogle
lande til at udskyde tiltrædelse af konventionen.
Eventuelle IMO regler for partikeludledning fra skibe
Der har i IMO ikke været nogen direkte diskussion om regulering af partikler,
hvilket blandt andet skyldes, at den nye svovlregulering – udover en reduktion af
svovl med 90 % - også reducerer partikeludledningerne med ca. 1/3.
Der har i IMO endvidere i længere tid været fokus på skibes udledning af black
carbon (sorte sodpartikler). Black carbon fra bla. skibe transporteres i luften over
store afstande, og lægger sig bla. på isen i Arktis, hvor sortfarvning af isen øger
afsmeltningen gennem større absorption af solens stråler. Givet forventningerne
til en stigning i skibstrafikken i Arktis, som følge af mindre isdække, er der i IMO
drøftelser af skibenes bidrag til de samlede black carbon udledninger. Disse har
dog indtil nu kun haft fokus på tekniske definitioner og målemetoder, samt i
mindre grad mulige reduktionsteknologier.
Der er ikke på nuværende tidspunkt planer om forhandling af egentlige
partikelreduktionskrav til skibe i IMO.
Kirsten Brosbøl
/
Michel Schilling
3