Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del
Offentligt
1497665_0001.png
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 001-12498
Den 18. februar 2015
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 22. januar 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 256 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af Lone Loklindt på
udvalgets vegne.
Spørgsmål nr. 256 (alm. del)
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 15. december 2014 fra KIMO
Danmark om manglende indsats for at begrænse affald i havet, jf. MIU alm. del -
bilag 101
Svar
I Danmark har vi sat det mål, at det marine affald skal reduceres. Det følger af
Danmarks Havstrategi fra 2012, som har opstillet flere mål om marint affald, f.eks.
at der skal ske en væsentlig reduktion af det marine affald i 2025 sammenlignet
med 2015, ligesom andelen af affald på danske strande, der stammer fra
strandgæster skal falde.
Vi har for så vidt angår de landbaserede kilder et velfungerende affaldssystem,
hvor statslige og kommunale parter via den overordnede politik, regulering og
ansvarsfordeling på affaldsområdet forebygger og håndterer, at affald fra
landbaserede kilder ender som marint affald. Det er således et princip i dansk
affaldsregulering, at affald, der kan genanvendes eller forbrændes, ikke må
deponeres, og vi har fx afgift på plastposer og pant på drikkeemballager.
For så vidt angår de havbaserede kilder, er det forbudt at dumpe affald i havet og
Danmark har modtagefaciliteter i havne og indført det såkaldte ”no-special-fee”-
system, som sikrer, at skibe kan aflevere deres almindelige affald i havne uden
ekstraomkostninger.
Vi har endvidere i forbindelse med overvågningsprogrammet under Danmarks
Havstrategi iværksat monitering af marint affald, hvilket vil give os en større viden
om omfanget og kilderne til det marine affald. En del af denne overvågning
viderefører netop KIMOs mangeårige arbejde med at registrere det marine affald
på strande. Og et af regeringens initiativer i den nye Strategi for
affaldsforebyggelse er netop en undersøgelse af mængder og kilder til mikroplast i
eksempelvis tekstiler og kosmetik med henblik på at undgå en ophobning af
plastaffald i havmiljøet, hvor vi på finansloven 2015 har afsat 2 mio. kr. efter aftale
mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten
I EU-regi blev der den 24. november 2014 opnået enighed om et
kompromisforslag til en ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
ændring af direktiv 94/62 / EF om emballage og emballageaffald med henblik på
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at formindske forbruget af letvægtsbæreposer af plastik med det primære
miljømæssige formål at bidrage til at begrænse plastforureningen i havene.
Endelig har Danmark i sit internationale arbejde som part i OSPAR-konventionen
fulgt og støttet arbejdet med udviklingen af OSPARs regionale handlingsplan for
marint affald i Nordsøområdet, og vi følger og støtter ligeledes et tilsvarende
arbejde i regi af HELCOM, som dækker Østersøområdet. Danmark deltager i de
besluttende fora og møder i havkonventionerne, men det beror på en konkret
vurdering fra sag til sag, hvorvidt Danmark også deltager i underarbejdsgrupper i
OSPAR og HELCOM mfl., men Danmark deltager, hvor det vurderes at have
strategisk betydning.
Miljøstyrelsen og Naturstyrelsen er i gang med at fastlægge de konkrete tiltag i
forbindelse med det kommende indsatsprogram, der skal offentliggøres inden
udgangen af 2015, og som skal sikre, at Danmark når målene i Danmarks
Havstrategi med henblik på at opnå god miljøtilstand. Jeg forventer, at et udkast
til indsatsprogrammet kan sendes i høring medio 2015, og jeg har bedt
Naturstyrelsen og Miljøstyrelsen om at fortsætte dialogen med KIMO om
muligheder for styrkelse af indsatsen på området.
Kirsten Brosbøl
/
Michel Schilling
2