Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del
Offentligt
1497936_0001.png
NOTAT
Miljøteknologi
J.nr. 001-12578
Ref. CLF
Den 10. februar 2015
Notat om krav til luftkvalitet
Regler for luftkvaliteten
udendørs,
herunder perroner med offentlig adgang, er i dag fastsat i
EU’s luftkvalitetsdirektiv. Grænseværdier i direktivet er fastsat på baggrund af anbefalinger
fra FN’s Verdenssundhedsorganisation, WHO. Der er ingen nationale regler for luftkvalitet i
udeluft udover dem, der er vedtaget igennem EU. I forhold til forurening fra tog er det
primært grænseværdierne for partikelforurening (PM
2,5
og PM
10
) samt kvælstofdioxid (NO
2
),
der er relevante.
Grænseværdien for PM
2,5
og PM
10
er fastsat ud fra en afvejning mellem omkostninger og
ønsket om at nå det niveau, der anbefales af WHO. Der er ikke fastsat grænseværdier eller
anbefalinger af grænseværdier for ultrafine partikler, idet de epidemiologiske undersøgelser
har været usikre.
WHO har peget på, at man kunne overveje en grænseværdi for luftens indhold af sod, idet
man her ser en tydelig sammenhæng med sundhedseffekter. Dette er endnu ikke omsat til en
egentlig anbefaling af en grænseværdi, fx i forbindelse med revision af EU’s
Luftkvalitetsdirektiv.
Tabel 1: Anbefalinger fra WHO og grænseværdier fra EU.
PM
2.5
PM
2.5
PM
10
PM
10
NO
2
NO
2
årsmiddelværdi
døgnmiddelværdi
årsmiddelværdi
døgnmiddelværdi
WHO
[µg/m
3
]
10
25
20
50
40
200
EU/DK
[µg/m
3
]
25
Findes ikke
40
50
(højst 35 dage om året)
årsmiddelværdi
timemiddelværdi
40
200
I Danmark er der en overskridelse af grænseværdien for NO
2
ved en målestation på HC
Andersens Boulevard i København. Der er ingen overskridelser af grænseværdierne for
partikelforurening.
Et overordnet indtryk af togdriftens betydning i forhold til luftkvaliteten fremgår af
Miljøprojekt nr. 1484, 2013, fra Miljøstyrelsen. Her har man opgjort størrelsesforhold for
togenes bidrag til luftforureningen nationalt, samt i København og Århus. På nationalt plan
er tog ansvarlige for 2 % af udledningen af kvælstofoxider (NO
X
) og for 0,3 % af udledningen
af PM
2.5
. I Københavnsområdet (defineret som en cirkel med radius 5 km omkring
Københavns Hovedbanegård) er tog ansvarlige for 3 % af udledningen af NO
X
og 0,6 % af
udledningen af PM
2.5
. I Aarhusområdet (i en tilsvarende cirkel omkring banegården) er tog
ansvarlige for 2 % af udledningen af NO
X
og 0,6 % af udledningen af PM
2.5
.
I forhold til luftkvaliteten tæt på banelegemet, herunder fritliggende perroner, vurderede
undersøgelsen, at koncentrationerne på tre udvalgte målesteder ligger under
koncentrationerne på Jagtvej (hvor grænseværdien er overholdt), og at der derfor ikke
forventes problemer med overholdelse af grænseværdien for årsmiddel som følge af bidrag
fra togdrift. Dette er dog med forbehold for, at der kun er gennemført et begrænset antal
målinger.