Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del
Offentligt
1497933_0001.png
MINISTEREN
Miljøudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. februar 2015
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Miljøudvalget har i brev af 21. januar stillet mig følgende spørgsmål (MIU alm.
del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lisbeth
Bech Poulsen (SF).
Spørgsmål nr. 253:
Vil ministeren forud for besvarelsen af samrådsspm. Q fremsende et notat, der
redegør for de tekniske muligheder, herunder udskiftning af dieseltog, motorer
og drivmiddel, for at reducere og eliminere forureningen med partikler i toge,
på perronerne og i byluften?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der oplyser følgende:
”DSB opfatter, at spørgsmålet retter sig mod de ældre materieltyper ME og MR
og ikke DSB’s øvrige materieltyper idet de alle kører med væsentlig nyere mo-
torer.
Indledningsvis skal DSB gøre opmærksom på, at Miljøstyrelsen 13. maj 2013
udarbejdede en rapport hvor de kortlagde togets bidrag til luftforureningen i
København og Aarhus. Rapportens konklusion var, at ud over en lokal påvirk-
ning ved klargøring og opstillingsspor, var togets bidrag begrænset.
DSB arbejder målrettet med at nedsatte udledningerne fra ME og MR. Endvi-
dere arbejdes der på at reducere påvirkningen af passagerer og medarbejdere af
udledningerne. DSB har i 2013 monteret emissionskit på de resterende 13 ME
lokomotiver, hvilket har reduceret emissionerne med ca. 30 pct. I 2014 blev
filtrene i indsugningen på dobbeltdækkervognene udskiftet til et filter med
større tæthed, hvilket har reduceret påvirkningen inde i vognene med ca.
40pct.
DSB arbejder derudover med muligheden for montering af en katalysator, en
spoiler samt ombygning af styring af indsprøjtningen og nye stempelringe og
forringer, der skal forhindre motorolien i at indgå i forbrændingen. Samlet set
løsninger som leverandøren forventer, vil reducere partikeludledningen med
ca. 80 pct. målt som masse. DSB afklarer en række tekniske, sikkerhedsmæssi-
ge og økonomiske forhold, før der kan udarbejdes et beslutningsoplæg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497933_0002.png
Efter aftale med Transportministeriet forbereder DSB derudover i tre parallelle
forløb en udskiftning/ombygning af de nuværende ME lokomotiver i form af
udarbejdelse af udbudsmateriale vedrørende:
- Anskaffelse af ellokomotiver
- Anskaffelse af nye diesellokomotiver, og
- Remotorisering af ME lokomotiver.
For MR togsættene har DSB i samarbejde med et eksternt firma fået tilskud fra
Miljøstyrelsen til udvikling af en SCR katalysator, som vil reducere udlednin-
gerne betragteligt.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke