Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del
Offentligt
1438756_0001.png
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr.
Den 19. december 2014
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 27. november 2014 stillet følgende
spørgsmål nr. 111 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Hans Andersen (V).
Spørgsmål nr. 111 (alm. del)
Finder ministeren det rimeligt, at et firma, der i årlig WEEE-afgift (Waste
Electrical and Electronic Equipment) betaler 6.494,84 kr. på baggrund af
afgiftspligtigt gods på 29.705 kg., har ekstra udgifter på 3.000 kr. til abonnement
hos Elretur, 15.000 kr. til revisionspåtegning og 10.000 kr. til bogholdertimer
(50x200 kr./time)?
Svar
Det fremgår af mit svar på alm. del spørgsmål nr. 597 (13/14), at der ikke i dansk
ret er fastsat en WEEE-afgift for danske virksomheder som følge af
producentansvaret for elektronik. Der er et gebyr for administration, som betales
til Dansk Producentansvarssystem (DPA-System). For den mængde, som nævnes i
spørgsmålet, oplyser Miljøstyrelsen, at det årlige gebyr for dette umiddelbart vil
være i størrelsesordenen 965 kr. Gebyrets størrelse afhænger af typen af elektrisk
og elektronisk udstyr. Den præcise størrelse vil kunne oplyses ved henvendelse til
DPA-System.
Det fremgår desuden af mit tidligere svar, at producenters udgifter knyttet til at
være medlem af en kollektiv ordning som f.eks. elretur, er et privatretligt
mellemværende mellem to private aktører. Indtægter/udgifter knyttet til
affaldshåndtering af elektronikaffald afhænger af hvilken type elektronikudstyr,
der er tale om, og hvilke aftaler de kollektive ordninger indgår med de private
affaldsbehandlervirksomheder. Prisdannelsen sker altså i et frit og ikke reguleret
marked. Ifølge Miljøstyrelsen har branchen oplyst, at flere
elektronikaffaldsfraktioner har en positiv værdi, dvs. at producenterne kan
videresælge affaldet til affaldsbehandlerne med fortjeneste, og at producenterne
derfor må forvente at opleve faldende omkostninger.
Hvis en producent er utilfreds med omkostningsniveauet hos sin kollektive
ordning, kan producenten vælge en anden kollektiv ordning. På nuværende
tidspunkt er der 4 kollektive ordninger i Danmark. Alternativt kan en virksomhed
også vælge at indgå i systemet som individuel producent hos Dansk
Producentansvarssystem og selv varetage sine forpligtelser som følge af
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
producentansvaret. Jeg noterer mig i den sammenhæng, at de kollektive ordninger
er en følge af, hvordan danske producenter har valgt at organisere sig i forbindelse
med producentansvaret.
Omkostninger til revisorerklæring på de markedsførte mængder, der indberettes
til producentregisteret, vil også afhænge af hvilken privatretlig aftale en
virksomhed har indgået med sin revisor. Jeg har dog i seneste revision af
elektronikaffaldsbekendtgørelsen sikret en lempelse af kravene til hvilke
virksomheder, der skal udarbejde revisorerklæring, for at lette de administrative
byrder til dette mest muligt. Det er derfor kun virksomheder, der i forvejen i
henhold til årsregnskabsloven er forpligtet til at udarbejde årsregnskab eller til at
lade dette revidere, som skal attestere sine indberettede markedsførte mængder
med en revisorerklæring. Det er desuden muligt at blive fritaget fra kravet om
revisorerklæring, hvis man bringer elektrisk og elektronisk udstyr i omsætning for
mindre end 1 mio. kr. årligt. Virksomheden skal lave en årlig indberetning til DPA-
System over den samlede markedsførte mængde. Det kan derfor overraske, at det
skulle bevirke en administrativ byrde på 50 timer i virksomheden.
Jeg kan opfordre virksomheden til at tage kontakt til DPA-System for at drøfte, om
der er noget, virksomheden kan gøre anderledes i forhold til de forpligtelser, der er
for den pågældende type elektrisk og elektronisk udstyr.
Kirsten Brosbøl
/
Claus Torp
2