Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del
Offentligt
1489341_0001.png
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-401-01402
Den 23. januar 2015
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 26. november 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 100 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Steen
Gade og Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Spørgsmål nr. 100 (alm. del)
Vil ministeren kommentere landbrugsudspillet fra VKO "Forslag til
folketingsbeslutning om fødevare- og landbrugspakke", jf. ”Mere vækst med grøn
realisme” bragt i Jyllandsposten den 25. november 2014 og oplyse hvilke
konsekvenser, forslaget vil få, hvis det bliver ført ud i livet, herunder:
– hvordan kvælstof-mankoen ville se ud efter 1. vandplanperiode,
– hvor mange tons fosfor der skal reduceres med andre virkemidler,
– om de nødvendige fosfor- og kvælstofreduktioner kan nås med andre virkemidler i
de kommende vandplanperioder fra 2016 samt omkostningerne
hertil,
– hvor meget udledningen af drivhusgasser fra landbruget vil blive forøget,
– om forslaget vil kunne rummes indenfor nitratdirektivets rammer, og hvor
store mængder kvælstof forslaget vil medføre tilført til grundvandet?
Svar
Landbrugsudspillet fra VKO peger på lempelser af en række miljøregler – men ikke
på, hvilke alternative indsatser der skal gennemføres for at nå målene i vandramme-,
habitat- og nitratdirektiverne, og dermed hvordan vi undgår at forringe natur- og
miljøtilstanden. Vurderingen af udspillets konsekvenser må derfor baseres på den
umiddelbare merbelastning af miljøet, som initiativerne i udspillet skønnes at give
anledning til, såfremt der ikke samtidig gennemføres kompenserende
foranstaltninger.
I udspillet fra VKO foreslås det at fjerne de reducerede gødningsnormer,
randzonerne, de 60.000 ha efterafgrøder, som erstattede de 140.000 ha målrettede
efterafgrøder, og restriktionerne på jordbehandling i efteråret. Den samlede effekt
heraf vurderes ifølge Naturstyrelsen og Miljøstyrelsen umiddelbart på baggrund af
de hidtidige opgørelser af disse virkemidlers kvælstofeffekt, at være en øget tilførsel
af kvælstof til kystvande optil ca. 10.000 tons eller en forøgelse på ca. 18 % af den
danske landbaserede kvælstoftilførsel. Fosforeffekten af at ophæve randzonerne
vurderes, ligeledes på baggrund af den nyeste viden om randzoners fosforeffekt, at
være en øget belastning til vandmiljøet på 3-19 tons fosfor.
Forslaget lægger derudover op til en ændring i harmonikravene for slagtesvin fra 1,4
til 1,7. Det vil betyde en forøgelse af fosforoverskuddet på husdyrbrug med
slagtesvin. En forøgelse af fosforoverskuddet vil over tid øge udvaskningen af fosfor
til vandmiljøet og give en dårligere udnyttelse af fosforressourcen, hvor planteavlere
i højere grad må importere fosfor som handelsgødning fremfor at modtage
overskudsgylle fra nærliggende husdyrbrug.
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489341_0002.png
Randzoner, efterafgrøder og reduceret jordbehandling blev i forbindelse med den
tidligere regerings aftale om Grøn Vækst fra 2009 og vandplanerne vurderet som de
mest omkostningseffektive virkemidler til at reducere kvælstoftilførslen til
kystvande. Alternative virkemidler, som f.eks. er beskrevet i rapport fra Københavns
1
Universitet , vil generelt være betydeligt dyrere, fx yderligere skærpelser af krav til
husdyrgødning, udtagning af lav- og højbundsjorde og skovrejsning.
I forhold til både nitratdirektivet og beskyttelse af drikkevandet vil den øgning af
nitratbelastningen, som forslaget lægger op til, vanskeligt kunne forenes med de
gældende krav, fordi grænseværdien på 50 mg/l ifølge Miljøstyrelsen anslås at ville
blive overskredet i flere områder. Det gælder særligt inden for nitratfølsomme
indvindingsområder, hvor vi ved, at grundvandet er sårbart over for
nitratudvaskning. Her vil en øget udvaskning i størrelsesordenen 7-15 mg/l mange
steder være kritisk. Men også uden for de nitratfølsomme indvindingsområder vil en
øgning af nitratbelastningen i det anslåede omfang kunne give problemer med
nitratforurening af drikkevandet.
Såfremt kommunerne i indsatsplanerne til sikring af drikkevandsinteresserne skulle
kompensere for en øget tilførsel af nitrat fra landbruget, vil det medføre merudgifter
for vandforbrugerne. I den forbindelse skal også nævnes, at grundlaget for de
eksisterende indsatsplaner vil blive ændret væsentligt. Kommunerne vil således i
flere tilfælde skulle revidere eksisterende indsatsplaner.
I forhold til forslagets betydning for udledning af drivhusgasser har Klima-, Energi
og Bygningsministeriet leveret nedenstående beregning, som jeg vil henholde mig til:
”Med udgangspunkt i det foreliggende grundlag skønnes VKO-forslaget til
fødevare- og landbrugspakke at øge udledningen af drivhusgasser med i
størrelsesordenen op til 1 mio. ton CO2-ækv. i 2020. Dette er et foreløbigt skøn
under en række givne forudsætninger, og der er ikke taget stilling til
implementerbarheden af de enkelte punkter i forslaget. Den øgede udledning skal
ses i forhold til mankoen, som ifølge centralskønnet i Energistyrelsens
Basisfremskrivning fra oktober 2014, vil være 2 mio. tons CO2-ækv. i forhold til at
opfylde regeringens mål om en 40 pct. reduktion i 2020 af de danske
drivhusgasudledninger relativt til 1990.
De væsentligste bidrag til den større udledning af drivhusgasser stammer fra
gradvis udfasning af reducerede gødskningsnormer, og hævelse af harmonikrav
for slagtesvin. Dertil kommer bidrag fra fjernelse af krav om randzoner, fjernelse
af krav om efterafgrøder samt fra tilladelse til jordbearbejdning inden 1. november.
Det har ikke været muligt at skønne over klimaeffekten fra de øvrige punkter i
VKO-forslaget, men de vurderes ikke at medføre væsentlige ændringer af
udledningen af drivhusgasser.”
Ud over ovenstående konsekvenser er det min opfattelse, at VKO’s forslag kan få
væsentlige konsekvenser for husdyrproduktionen, idet det kan medføre længere
sagsbehandlingstider og skærpede krav i godkendelserne som konsekvens af den
øgede udledninger af kvælstof, der følger af forslaget om at fjerne de reducerede
gødningsnormer mv.
1
Københavns Universitet Fødevareøkonomisk Institut, 2012: Analyse af omkostningerne ved
en yderligere reduktion af N-tabet fra landbruget med 10.000 tons.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kirsten Brosbøl
/
Mads Leth-Petersen
3