Ligestillingsudvalget 2014-15 (1. samling)
LIU Alm.del
Offentligt
1499700_0001.png
Tak for ordet, formand.
Jeg er glad for, at vi i dag på samrådet igen får
mulighed for at drøfte regerings indsats for
ligestilling mellem mænd og kvinder.
Der er rigtig mange ting i gang, og regeringen
prioriterer ligestillingsområdet højt.
Jeg vil gerne indlede med at besvare spørgsmål H
om, hvilke love ligestillingsministeren er ansvarlig
for, og hvordan ministeren koordinerer
ligestillingsarbejdet med regeringens øvrige
ministre. Det sætter den overordnede ramme for
ligestillingsarbejdet i regeringen.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Derefter vil jeg besvare spørgsmål D om, hvorfor
regeringen alene har Perspektiv- og Handlingsplan
2015 som eneste forslag på ligestillingsområdet på
lovprogrammet, og om det er i tråd med
regeringsgrundlagets ambitioner på
ligestillingsområdet.
Det er en god anledning til at folde regeringens
samlede indsats på ligestillingsområdet ud.
For ligestillingsindsatsen handler om så meget
mere end antallet af lovforslag.
Og endelig vil jeg besvare spørgsmål G, som
omhandler den norske evaluering af virkningen af
forbuddet mod købesex og regeringens politik på
området.
Det er et spørgsmål, der ikke specifikt vedrører
ligestilling, men nok så meget socialområdet.
Regeringen ser først og fremmest prostitution som
et socialt problem.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For regeringen handler ligestilling om, at ingen
skal opleve diskrimination på grund af deres køn.
Samtidig handler ligestilling også om, at mænd og
kvinder skal have lige muligheder for at påvirke
deres eget liv, deltage i samfundet og bruge deres
kompetencer og talent.
Med til den forståelse hører også, at
ligestillingsindsatsen går på tværs af ministerier.
Det er vigtigt at understrege, at
ligestillingsarbejdet ikke kun skal finde sted hos
ligestillingsministeren.
Som ligestillingsminister er jeg ansvarlig for én lov,
nemlig ligestillingsloven.
I Ligestillingslovens formålsparagraf står der
blandt andet, at loven har til formål at fremme
ligestilling og ligeværd blandt kvinder og mænd. I
loven er der forbud mod direkte og indirekte
forskelsbehandling på grund af køn og mod
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
chikane og sexchikane. Loven indeholder også
regler om repræsentation i råd, nævn og udvalg og
de nye regler om kønssammensætningen i
bestyrelser i statslige virksomheder
Samtidig forpligter ligestillingsloven offentlige
myndigheder til at arbejde for ligestilling og
indarbejde ligestilling i al planlægning og
forvaltning.
De enkelte ministre har altså et ansvar for at
arbejde for ligestilling på deres eget ressort.
Ligestillingsloven dækker hele området udenfor
arbejdsmarkedet.
Inden for arbejdsmarkedet er den centrale lov
Ligebehandlingsloven. Beskæftigelsesministeriet
har også fx lovgivningen om barsel og ligeløn.
Derudover findes der også en række andre love,
der regulerer ligestillingsspørgsmål fx
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lovgivningen om kønssammensætningen i de store
selskabers bestyrelser og i forsikring, som hører
under erhvervs- og vækstministeren.
Som jeg nævnte, så lægger ligestillingsloven også
op til, at alle offentlige myndigheder skal arbejde
for at fremme ligestilling på deres område. Og at
jeg som ligestillingsminister har et ansvar for at
koordinere regeringens ligestillingspolitik.
Så lad mig sige lidt om, hvordan der koordineres i
regeringen i forhold til ligestillingsspørgsmål, der
hører under andre ministerier.
Overordnet så handler det selvfølgelig om, at vi
løbende taler sammen i regeringen også om de
aspekter, hvor ligestilling kan have betydning på
andre ministeriers områder.
En mere formaliseret del af koordineringen er
arbejdet med ligestillingsvurdering af lovforslag.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ligestillingsvurdering af de konkrete lovforslag er
et særskilt fokusområde i forbindelse med
forberedelse og godkendelse af de årlige
lovprogrammer.
En anden del af koordineringen af regeringens
arbejde er i forhold til de handlingsplaner, vi har
om bekæmpelse af vold i nære relationer og
bekæmpelse af menneskehandel. Det er områder,
der omfatter en række forskellige ministerier, men
det er Ligestillingsafdelingen, der samler trådene.
Derudover indgår Ligestillingsafdelingen løbende i
tværministerielle arbejdsgrupper på andre
ministeriers områder, så ligestillingsvinklen
inddrages ad den vej.
Endelig er der også eksempler på, at
ligestillingsministeren udarbejder og præsenterer
initiativer og lovgivning sammen med andre
ministre.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det var eksempelvis tilfældet med ”den danske
model” for kønsbalance i bestyrelser og ledelser,
som jeg præsenterede i samarbejde med erhvervs-
og vækstministeren. Og lige nu ser
beskæftigelsesministeren og jeg i fællesskab på
ligebehandlingsnævnet.
Derudover så fremgår det af ligestillingsloven, at
alle offentlige myndigheder hvert andet år skal
indberette om deres ligestillingsindsats i
ligestillingsredegørelser.
Resultaterne af ligestillingsredegørelserne
forelægges regeringen. Det bidrager til, at
regeringen løbende har fokus på, hvordan
offentlige institutioner og myndigheder arbejder
med ligestilling.
Endelig så afgiver ligestillingsministeren hvert år i
starten af marts en Perspektiv- og Handlingsplan –
en redegørelse for ligestillingsarbejdet for
Folketinget. Redegørelsen gør status for
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
regeringens ligestillingsindsats, og det kommende
års indsatser og aktiviteter beskrives.
Det var rammerne for ligestillingsarbejdet og
koordineringen i regeringen.
Lad mig herefter vende mig mod
samrådsspørgsmål D. Her spørges der blandt
andet til, hvorfor regeringen ikke har andre forslag
på lovprogrammet end den årlige perspektiv- og
handlingsplan.
Som jeg netop har redegjort for, så er
ligestillingsarbejdet meget mere end lovgivning.
Lovgivning kan selvfølgelig være et af de
redskaber, man kan bruge til at fremme
ligestilling. Og regeringen er af den opfattelse, at
man skal bruge lovgivning, hvis det giver mening.
Derfor har regeringen også på ligestillingsområdet
sat ind med ny lovgivning.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Vi har lovgivet om den danske model til at fremme
kvinder i bestyrelser. Ca. 1.200 private
virksomheder og alle offentlige virksomheder er
med loven blevet forpligtet til at opstille måltal for
andelen af kvinder i bestyrelser og til at lave en
politik, der kan fremme kvinder i ledelse mere
generelt.
Vi har vedtaget lovgivning om styrkelse af
ligelønsstatistik, og lovgivning om en barselsfond
for selvstændige.
Så vi har lavet lovgivning. Vi har lavet den
lovgivning, vi synes, der var et godt grundlag for,
og som vi synes er rigtig.
Men det er som om, at spørgeren fru Özlem Sara
Cekic sætter lighedstegn mellem lovgivning og
aktivitet på området. Hvis der ikke er lovgivning, så
er der heller ingen aktivitet.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er i min optik en total vildfarelse at tro, at alt
kan klares med mere lovgivning.
Derfor er det også helt forkert at bruge lovgivning
som det eneste parameter for aktivitet.
Og jeg tror faktisk heller ikke, at alle
ligestillingsordførerne er fortalere for øget statslig
regulering af ligestillingsområdet. Sådan har jeg i
hvert fald ikke opfattet det hidtil.
I regeringen arbejder vi med ligestilling på
mange forskellige måder, og der er sat en lang
række aktiviteter i gang. Aktiviteter, der
ikke
har
været på lovprogrammet.
Lad mig fremhæve et par af de centrale initiativer,
som er sat i værk inden for de seneste år, og som
netop ikke handler om lovgivning:
For det første: Den nye handlingsplan imod vold i
nære relationer.
Handlingsplanen blev lanceret
tidligere på året.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det skønnes, at ca. 29.000 kvinder og 10.000
mænd årligt udsættes for partnervold.
Handlingsplanen supplerer og videreudvikler den
eksisterende indsats. Vi har netop med
satspuljeaftalen styrket indsatsen over for vold
mod kvinder yderligere med ca. 87 mio. kr. over 4
år.
Formålet med indsatsen er at udvide og styrke
familierådgivningen på kvindekrisecentre, styrke
overgangen fra kvindekrisecenter til selvstændig
tilværelse samt give ambulant rådgivning og
sociale indsatser til voldsramte og voldsudøvere.
For det andet: Kom regeringen i 2013 med Strategi
for ligestillingsvurderinger.
Den handler kort og
godt om, hvordan det offentlige kan blive bedre til
at tænke køn og ligestilling ind i sit daglige
arbejde. Der er en række områder, hvor kvinder og
mænd har forskellige adfærd, ressourcer og behov.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Og der kan være store forskelle på, hvilke behov
kvinder og mænd har. Vi kan fx se at drenge halter
bagefter i uddannelsessystemet, at mænd i højere
grad lider af livsstilssygdomme, men at de
sjældnere går til deres egen læge. Og vi kan se, at
ældre mænd bliver visiteret til mere hjemmehjælp
end kvinderne.
Derfor har vi bl.a. sammen med en række
kommuner og KL startet et netværk, der ser på,
hvordan man kan styrke fokus på køn i
borgerrettede kerneydelser som beskæftigelse,
aktivering, ældreområdet, forebyggelse og
sundhed.
Ved at kende forskellene mellem kønnene og tage
højde for dem i ydelserne kan tilbuddene
målrettes, kvaliteten højnes og de lige muligheder
mellem kvinder og mænd fremmes.
For det tredje har vi lavet Ydun-forsknings-
programmet.
Her har regeringen sammen med Det
Frie Forskningsråd afsat 110 mio. kr., der skal
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
være med til at få flere kvinder i forskning. I dag er
kun ca. hver 7. professor en kvinde. Det betyder, at
vi går glip af talenter, og det har vi ikke råd til.
For det fjerde har vi ved de netop afsluttede
satspuljeforhandlinger afsat penge til en ny 4-årig
handlingsplan imod menneskehandel.
Menneskehandel er et helt uacceptabelt og udtryk
for et menneskesyn, jeg slet ikke kan acceptere.
Fordi det er så alvorligt et problem, er der også
afsat et samlet budget på 88,4 mio. kr. til
handlingsplanen, hvis aktiviteter ligger i
forlængelse af de tidligere handlingsplaner.
For det femte har vi en massiv indsats mod social
kontrol;
Ud over strategien mod æresrelaterede
konflikter - har jeg som ligestillingsminister blandt
andet etableret en pulje med fokus på social
kontrol og ligestilling blandt etniske minoriteter.
Puljen på 5 mio. kr. er netop udmøntet, og puljen
går til projekter, som skal give nydanske unge og
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
deres forældre viden om social kontrol og
ligestilling.
Det er alle eksempler på indsatser inden for store
og vigtige ligestillingsområder. Og jeg kunne
sådan set blive ved med at nævne store og mindre
initiativer.
Men jeg vil opfordre til at læse de årlige
perspektiv- og handlingsplaner. De giver et godt
indblik i, hvordan regeringen arbejder med
ligestilling. Regeringens holdning er klar: der skal
arbejdes på en bred vifte af områder og med
mange forskellige instrumenter for at fremme
ligestillingen.
Så jeg mener, at regeringen har levet op til
ambitionerne på ligestillingsområdet fra
regeringsgrundlaget.
Vi har gennemført relevant lovgivning, og vi har
igangsat en bred vifte af initiativer, der bidrager til
at fremme ligestillingen.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jeg deler på ingen måde SF’s tanker om, at hvis
man skal måle på ligestilling, så gælder det kun
om at se på lovgivning.
Der er ikke og har aldrig været ét
lovgivningsinitiativ, der som ved et trylleslag løser
de udfordringer - som vi trods alle fremskridt -
stadig har på ligestillingsområdet.
Det er naivt at tro, at vi som lovgivere kan klare
alle ting ved at opstille paragraffer. Ligestilling
handler også om holdninger og traditioner, og om
respekten for det enkelte menneskes frie valg.
Og lad os så også lige minde hinanden om, at vi i
Danmark er kommet rigtigt langt med
ligestillingen. Det er noget, vi skal være stolte af
og værne om.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Lige i disse måneder arbejder regeringen fx på
markeringen af 100-året for kvinders valgret i
2015.
Her var vi blandt de første lande i verden. Og vi er
fortsat blandt de lande, der ligger allerøverst, når
det kommer til internationale opgørelser af
ligestillingen.
Så jeg er stolt af de resultater, regeringen har
opnået på ligestillingsområdet.
Jeg vil meget gerne opfordre ligestillingsudvalgets
medlemmer til at følge med på ministeriets
hjemmeside, hvis de er i tvivl om, hvad der sker på
ligestillingsområdet.
Og så får vi jo også snart lejlighed til at drøfte
ligestilling igen, når jeg i slutningen af februar
kommer med min perspektiv- og handlingsplan.
Så jeg glæder mig til, at vi snart ses igen i
Folketingssalen til den årlige redegørelsesdebat og
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
debattere ligestilling på baggrund af perspektiv og
handlingsplanen.
Så vil jeg vende mig til samrådsspørgsmål G. Jeg vil
gerne begynde med at sige, at undersøgelser som
den norske altid gør indtryk på mig.
Men kigger man nærmere på dokumentationen og
datagrundlaget i den norske evaluering, så
indeholder den ikke valid statistisk dokumentation
for, at der er sket et fald i antallet af personer, der
prostituerer sig i Norge.
Evalueringen baserer sig primært på interviews
med forskellige aktører og personer på
prostitutionsområdet samt et litteraturstudie.
Evalueringens kvantitative konklusion om antallet
af personer i prostitution i Norge drages derved på
baggrund af kvalitative studier. Det er metodisk
meget problematisk, og derfor fremstår
evalueringens kvantitative konklusioner om, at
prostitutionen falder generelt ikke
veldokumenterede.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det fremgår også af evalueringen, at forbuddet
mod købesex har styrket sexsælgernes
forhandlingsposition overfor køberne. Det
modsiges dog af andre udsagn i evalueringen, hvor
det fremgår, at prostitutionsmarkedet er købers
marked. Eksempler herpå er blandt andet, at
priserne er blevet presset, og at forekomsten af
ubehagelige kunder er steget.
På baggrund af evalueringen er det derfor svært at
sige noget om, hvorvidt lovgivningen i Norge har
forbedret vilkårene for personer i prostitution. Der
er endda tegn på, at det går den forkerte vej, jf. de
førnævnte eksempler.
Endelig så peger evalueringen på, at loven har
bidraget til at reducere antallet af personer handlet
til prostitution i Norge. Det modsiges dog direkte
af de faktuelle tal, der også fremlægges i
rapporten. Det fremgår således, at antallet af
mennesker handlet til prostitution er steget i den
periode, hvor lovgivningen har virket.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Derudover siger evalueringen intet om, hvad der
gøres for at hjælpe folk ud af prostitution. Den del
finder jeg også problematisk, da jeg mener, at det
er afgørende, at vi udvikler virkningsfulde sociale
indsatser, hvis vi vil hjælpe personer i prostitution
til et andet liv.
På baggrund af de forhold, som jeg har oplistet,
mener jeg ikke, at den norske evaluering giver
anledning til at udvikle nye tiltag på
prostitutionsområdet. Derudover har regeringen
allerede gennemført en grundig gennemgang af
eksisterende undersøgelser på
prostitutionsområdet.
I 2012 gennemgik Straffelovrådet de eksisterende
undersøgelser dels af prostitution i Danmark, dels
af forbuddene mod købesex i Sverige og Norge. I
de undersøgelser indgår også sociale faktorer og
konsekvenser af et forbud mod købesex.
På baggrund af det samlede materiale
konkluderede Straffelovrådet, at et forbud mod
købesex ikke kan forventes at føre til et fald i
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
prostitutionen eller i udnyttelsen af personer i
prostitution, men tværtimod må forventes at have
negative konsekvenser for mennesker i
prostitution.
Sammenfattende konkluderer Straffelovrådet
derfor, at et forbud mod købesex alene vil kunne
begrundes ud fra en helt principiel afstandtagen
fra køb af sex.
Jeg mener, at det er problematisk, hvis et forbud
indføres af politiske og principielle årsager på
bekostning af de mennesker, som vi ønsker at
hjælpe.
Jeg mener, at vi skal holde fokus på, hvem vi
ønsker at hjælpe – nemlig de personer, der
befinder sig i prostitution. Det er dem, det handler
om, og det er dem, der skal sikres en reel
mulighed for at vælge et andet liv. Det er de
underliggende sociale problemer, vi skal til livs.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Af samme årsag er det regeringens holdning, at
der ikke bør indføres et forbud mod køb af sex.
Regeringen anser prostitution for at være et
alvorligt socialt problem, som først og fremmest
kræver sociale løsninger.
I dag er det desværre sådan, at vi mangler
systematisk og dokumenteret viden om,
hvordan
vi
bedst muligt hjælper og støtter mennesker i
prostitution.
Det er baggrunden for, at satspuljepartierne
sammen blev enige om at iværksætte initiativet
Exit Prostitution. Exit Prostitution er et
udviklingsprojekt, der har som formål at styrke
den sociale indsats på området.
Exit Prostitution er i fuld gang. På nuværende
tidspunkt viser projektet tegn på, at CTI-metoden
er en virkningsfuld metode til at give borgere med
prostitutionserfaringer den støtte, de har brug for i
forhold til enten at ophøre med prostitution eller at
forbedre deres livsvilkår. Det er jeg selvfølgelig
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
rigtig glad for.
Jeg vil gerne runde af med at fremhæve endnu
engang, at regeringen anser prostitution for at
være et alvorligt socialt problem, der kræver
sociale løsninger. De underliggende sociale
problemer løser vi ikke med et forbud mod køb af
sex.
Jeg er sikker på, at vi bedst når målet om at give
mennesker i prostitution en hjælp, som reelt kan
bringe den enkelte videre i tilværelsen, med en
gennemtænkt og sammenhængende social indsats.
Jeg glæder mig derfor meget til at se, hvilke
resultater Exit Prostitution viser sig at have for
denne målgruppe.
Tak for ordet.
22