Ligestillingsudvalget 2014-15 (1. samling)
LIU Alm.del
Offentligt
1489345_0001.png
Tak for invitationen til at komme her i dag.
Jeg kan tilslutte mig, hvad beskæftigelsesministeren
netop har sagt.
Både manglende ligeløn og det faktum, at fædre kun i
begrænset omfang tager barsel, er relevante temaer
for ligestillingen i Danmark. Derfor har både jeg – og
regeringen – fokus på udfordringerne.
Der er i de to spørgsmål også spurgt til, hvilke initiati-
ver regeringen har eller vil iværksætte inden for de to
områder.
Det vil jeg gerne vende tilbage til, for begge områder
har en tæt sammenhæng med det kønsopdelte ar-
bejdsmarked.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jeg vil gerne helt kort starte med at besvare spørgs-
mål F om barsel. Som beskæftigelsesministeren lige
har redegjort for, så har regeringen besluttet ikke at
indføre øremærket barsel til fædre.
Regeringen har fortsat som mål, at fædre tager større
del i forældreorloven. Det er godt for børnene, fædre-
ne, familierne og ligestillingen.
Men vi må også bare erkende, at for nogle familier,
kan øget fædrebarsel blive en økonomisk byrde.
Det hænger sammen med, at mændene fortsat i man-
ge familier er hovedforsøger. Derfor er det også vig-
tigt, at arbejdsmarkedets parter har fokus på barsels-
området.
Ligesom det er vigtigt, at der er fokus på det kønsop-
delte arbejdsmarked. Det kommer jeg tilbage til.
I forhold til konkrete initiativer for øget fædrebarsel,
så har både jeg og den tidligere beskæftigelsesmini-
ster efterhånden mange gange svaret på spørgsmål
om fædre og barsel og regeringens holdning og initia-
Side 2 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tiver på området. Og jeg har ligesom beskæftigelses-
ministeren ikke noget nyt at tilføje i dag.
Lad mig derfor vende mig mod spørgsmålet om lige-
løn. Som beskæftigelsesministeren har været inde på,
så vil den nye lovgivning om udvidet lønstatistik give
større gennemsigtighed om lønforskelle. Det er et væ-
sentligt instrument i arbejdet for ligeløn.
Jeg mener, lovforslaget sætter fokus på ligeløn på de
enkelte arbejdspladser. Det skaber samtidig rum for,
at den enkelte også selv kan handle.
Men øget viden og større gennemsigtighed på den
enkelte arbejdsplads gør det ikke alene. Langt stør-
stedelen af lønforskellene mellem mænd og kvinder
bunder i det kønsopdelte arbejdsmarked.
6 ud af 10 danskere arbejder i dag i næsten rene
kvinde- eller mandejob. Samtidig arbejder kvinder
fortsat primært i den offentlige sektor, mens mænd
især arbejder i den private sektor.
Der skal være plads til forskelle på kvinder og mænds
karrierevalg. Ingen tvivl om det. Men kønstraditionelle
Side 3 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
valg af fag og karriere har på længere sigt konsekven-
ser for kvinders løn og pension.
Samtidig er blandede arbejdspladser positive for ar-
bejdsmiljøet, og over halvdelen af både kvinder og
mænd ønsker faktisk en arbejdsplads med en mere
ligelig kønsbalance.
Endelig så hæmmer det kønsopdelte arbejdsmarked
fleksibiliteten på arbejdsmarkedet. Det kan medvirke
til at skabe flaskehalse i nogle fag. Så der er mange
gode grunde til at have fokus på det kønsopdelte ar-
bejdsmarked og uddannelsesvalg.
Regeringen har en række konkrete initiativer, der sæt-
ter fokus på det kønsopdelte uddannelsesvalg og ar-
bejdsmarked. Lad mig kort nævne et par eksempler.
Jeg annoncerede i oktober 2013 en pulje til fremme af
mangfoldighed og flere mandlige pædagoger i dagin-
stitutioner.
Regeringen har igangsat YDUN-programmet, som er
målrettet kvindelige forskere på lektorniveau.
Side 4 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I Nordisk Ministerråd vil vi næste år gennemføre en
kortlægning af udfordringer for rekruttering og fast-
holdelse af piger i natur, teknik- og matematikfag.
Derudover vedtog regeringen og Folketinget i 2012 en
lov, som forpligter alle statslige institutioner og virk-
somheder og de 1.200 største private virksomheder til
at opstille måltal for kønsfordelingen i bestyrelser og
udarbejde politikker for kvinder i ledelse.
Her blev de første tal offentliggjort i 2014, hvor 73
pct. af de forpligtede virksomheder har opstillet mål-
tal på gennemsnitligt 25 pct. Det er positive udmel-
dinger og et skridt i den rigtige retning.
Men initiativer fra regeringen kan ikke gøre det alene.
Vi må som forældre og uddannelsesvejledere udfordre
vores unges valg af uddannelse. Vi skal opfordre dem
til at forfølge deres drømme og vælge fra hele palet-
ten af job og uddannelser.
Arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner skal ar-
bejde for at tiltrække det underrepræsenterede køn.
Det er et langt sejt træk, som vi skal være fælles om.
Side 5 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Tusind tak for taletiden.
Side 6 af 6