Ligestillingsudvalget 2014-15 (1. samling)
LIU Alm.del
Offentligt
1435331_0001.png
Folketingets Ligestillingsudvalg
Dato: 15.12.2014
”Ministeren bedes redegøre for hvilke vurderinger, der ligger bag det nye ligestil-
lingsindeks i ligestillingsredegørelserne 2013. Gives point ud fra organisationer-
nes/institutionernes subjektive vurderinger eller refererer de til objektive målba-
re kriterier og i så fald hvilke?”
Formålet med det nye ligestillingsindeks, der er udarbejdet på baggrund af lige-
stillingsredegørelserne for 2013, er at give den enkelte organisation mulighed
for at sammenligne sin ligestillingsindsats med andre organisationer.
Ligestillingsindekset er udarbejdet på baggrund af de modtagne ligestillingsre-
degørelser for 2013 fra stat, kommuner og regioner. Der er beregnet et ligestil-
lingsindeks for de enkelte organisationers indsats inden for henholdsvis perso-
naleområdet og kerneydelser samt et samlet indeks. De enkelte organisationer
har fået point efter deres besvarelser på spørgsmål i ligestillingsredegørelserne
om politikker, handlinger og resultater. Ligestillingsindekset bygger således i vid
udstrækning på en selvrapportering og -evaluering af de enkelte organisationers
ligestillingsindsats.
Dette indebærer visse usikkerheder, idet vurderingen af, hvad der er en ligestil-
lingsindsats og resultaterne af arbejdet, er organisationens egen. Samtidig skal
man være opmærksom på, at det for så vidt angår arbejdet med ligestilling i
kerneydelserne for nogle institutioner kan være sværere at score højt på ligestil-
lingsindekset end andre, fordi ligestilling og køn kun skal indtænkes, hvor det er
relevant. Det betyder typisk, at fx statslige institutioner, der ikke har borgerret-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435331_0002.png
2
tede opgaver, kan ligge lavere i indekset for kerneydelser. Endelig kan det for fx
kommunerne være svært at have overblik over alle de områder, hvor de reelt
arbejder med køn og ligestilling. Det kan have betydning for deres placering på
ligestillingsindekset. Ligestillingsindekset giver dog en god indikation af, hvor-
dan organisationerne arbejder med ligestilling sammenlignet med andre.
Ligestillingsindekset består af følgende 5 niveauer med pointgivning fra 0-100:
Tabel 2.1.1. Vurderingsskala for Ligestillingsindekset
Point
81-100
61-80
41-60
21-40
0-20
Vurdering
Organisationen arbejder i meget høj grad med ligestilling
Organisationen arbejder i høj grad med ligestilling
Organisationen arbejder i nogen grad med ligestilling
Organisationen arbejder i begrænset omfang med ligestilling
Organisationen arbejder i ringe grad eller slet ikke med ligestilling
Det kan oplyses, at nogle af de spørgsmål, der indgår i ligestillingsredegørelsen,
og som medtages i ligestillingsindekset, er faktuelle – fx om organisationen har
en politik eller fastsat målsætninger og måltal for ligestilling af kvinder og mænd
på personaleområdet. Ligesom kønsfordelingen i det øverste ledelseslag indgår i
indekset. I andre spørgsmål bliver organisationerne bedt om at vurdere omfan-
get af egen ligestillingsindsats, det vil sige at vurdere, i hvor høj grad organisati-
onen medtænker ligestilling – fx når der udarbejdes brugerundersøgelser, kam-
pagner, m.m. Her har organisationerne haft mulighed for at sætte kryds ved én
af følgende 5 faste svarkategorier: ”Slet ikke”, ”I ringe grad”, ”I nogen grad”, ”I
høj grad” eller ”I meget høj grad”.
De enkelte organisationers point er opgjort efter faste kriterier og vægte, disse
er nærmere beskrevet i bilag 1 i hovedrapporten om ligestillingsredegørelserne
for 2013.
Det er min vurdering, at det nye ligestillingsindeks giver en indikation af institu-
tionens ligestillingsindsats og mulighed for at sammenligne egen indsats med
lignende organisationers. Det kan bidrage til at sætte fokus på ligestillingsind-
satsen i den enkelte institution.
Manu Sareen
/ Mette Kaae Hansen