Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
1438766_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
19. december 2014
Folketingets Kulturudvalg har den 3. december 2014, efter ønske fra Jan E. Jørgensen
(V), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 84 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Hvad vil konsekvenserne være, hvis en domstol træffer afgørelse om, at et
dagblad har modtaget ulovlig statsstøtte, fordi der er modtaget støtte efter
mediestøtteloven samtidigt med, at det pågældende dagblad ikke har betalt
reklameafgift? Vil der eksempelvis opstå et tilbagebetalingskrav af den ulovligt
udbetale støtte?
Svar:
Et dagblad vil sædvanligvis ikke være en hustandsomdelt reklame og vil derfor falde
uden for reklameafgiftslovens anvendelsesområde. Kommissionen har i sin afgørelse af
9. juli 2014 i sag SA.35685 (2012/N) vedrørende reklameafgiftsloven lagt til grund, at
afgrænsningen af reklameafgiftslovens anvendelsesområde ikke i sig selv indebærer
statsstøtte til de medier, herunder dagblade, der ikke er omfattet lovens
anvendelsesområde.
Et dagblad, der modtager støtte efter mediestøtteloven, og som ikke er omfattet af
reklameafgiftsloven, vil derfor ikke modtage ulovlig statsstøtte. Jeg henviser i den
forbindelse til erhvervs- og vækstministerens svar på § 20-spørgsmål af 10. oktober
2014 om reklameafgiftsloven og skatteministerens svar på Skatteudvalgets spørgsmål
nr. 806 af 16. september 2014.
Det er ikke muligt at udtale sig generelt om, hvad konsekvenserne vil være i den
hypotetiske situation, at en dansk domstol – uanset det, der er anført ovenfor – måtte
træffe afgørelse om, at et dagblad har modtaget ulovlig statsstøtte. Konsekvenserne
afhænger af de påstande, der er nedlagt under den konkrete retssag.
Dok. nr. 2472815
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Af EU-Domstolens faste praksis fremgår, at nationale domstole inden for rammerne af
national lovgivning f.eks. kan bestemme, at der skal ske tilbagebetaling af den ulovlige
støtte med renter. En national domstol kan endvidere under en sådan retssag skulle
forholde sig til, om der skal betales erstatning for tab lidt som følge af en
støtteforanstaltnings ulovlige karakter, jf. f.eks. EU-Domstolens dom af 12. februar
2008 i sag C-199/06, CELF I, præmis 52-53.
Marianne Jelved