Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
1432638_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Kulturudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. december 2014
Strafferetskontoret
Thomas Jørn Rasmussen
2014-0032-1551
1336854
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 8 (Alm. del), som Folketingets
Kulturudvalg har stillet til justitsministeren den 9. oktober 2014.
Mette Frederiksen
/
Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
KUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om at redegøre for, hvilke fordele og ulemper ministeren ser ved at ændre påtalekompetencen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 8 (Alm. del) fra Folketingets Kulturudvalg:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvilke fordele og ulemper mi-
nisteren ser ved at ændre påtalekompetencen til offentlig påtale
i sager om bagvaskelse og krænkelse af privatlivets fred samt i
sager, hvor juridiske personer uretsmæssigt bliver hængt ud i
medierne.”
Svar:
1.
De gældende påtaleregler for sager om freds- og ærekrænkelser er efter
min opfattelse udtryk for en afbalanceret ordning, hvor der alt efter kræn-
kelsens karakter gælder privat påtale, betinget offentlig påtale eller offent-
lig påtale, og jeg har ikke aktuelle overvejelser om at foreslå ændringer af
disse regler.
Om de gældende regler på området og baggrunden for min opfattelse kan
der nærmere oplyses følgende:
2.
Straffelovens kapitel 27 indeholder regler om freds- og ærekrænkelser,
herunder §§ 263-264 d om krænkelser af privatlivets fred og §§ 267-274
om ærekrænkelser og bagvaskelse.
Påtalereglerne for disse overtrædelser fremgår af straffelovens § 275, der
indebærer, at det almindelige udgangspunkt om, at strafbare lovovertræ-
delser er undergivet offentlig påtale, fraviges med hensyn til bestemmel-
serne i straffelovens kapitel 27.
Det fremgår således af straffelovens § 275, stk. 1, at forbrydelserne i kapi-
tel 27 er undergivet privat påtale, dog med undtagelse af §§ 266-266 c om
visse trusler mv. Privat påtale indebærer, at påtalekompetencen som ud-
gangspunkt tilkommer forurettede, jf. retsplejelovens § 725.
I de tilfælde, der er nævnt i straffelovens §§ 263-264 d om krænkelser af
privatlivets fred, kan offentlig påtale dog ske, når forurettede anmoder om
det (såkaldt betinget offentlig påtale). Det samme gælder, når forurettede
for en ærekrænkelse eller bagvaskelse virker eller på den tid, hvorom talen
er, virkede i offentlig tjeneste eller hverv, og ærekrænkelsen eller bagva-
skelsen kan medføre eller kunne have medført stillingens eller hvervets
fortabelse, samt når en ærekrænkelse eller bagvaskelse fremsættes i navn-
løs eller med urigtigt eller opdigtet navn forsynet skrivelse. Dette fremgår
af § 275, stk. 2.
2
KUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om at redegøre for, hvilke fordele og ulemper ministeren ser ved at ændre påtalekompetencen, til justitsministeren
Det bemærkes, at en politianmeldelse fra forurettede anses som en begæ-
ring om offentlig påtale, medmindre andet fremgår af anmeldelsen, jf.
retsplejelovens § 720, stk. 2, 2. pkt.
Det fremgår herudover af retsplejelovens § 727, stk. 2, at offentlig påtale
af en lovovertrædelse, der er henvist til privat forfølgning, kan ske, hvis
almene hensyn kræver det.
Det bemærkes, at der ikke er forskel på reglerne om påtalekompetence for
fysiske eller juridiske personer.
3.
Det er et fællestræk for de forhold, der er undergivet privat påtale, at
straffen i almindelighed er bøde, og at gerningsmanden normalt er kendt,
således at politimæssig undersøgelse ikke er nødvendig.
De forhold, der er undergivet betinget offentlig påtale, er i almindelighed
grovere end dem, der er undergivet privat påtale, men dog stadig af en så-
dan karakter, at der som udgangspunkt ikke er anledning til offentlig påta-
le, hvis forurettede ikke ønsker det. Det bemærkes herved, at det er karak-
teristisk, at det vil kunne skade forurettede yderligere, hvis der føres en of-
fentlig straffesag i anledning af freds- eller ærekrænkelser, fordi sagen vil
kunne føre til yderligere offentlig udbredelse af private oplysninger eller
krænkende beskyldninger.
4.
Det bemærkes, at en ændring af kompetencen til at påtale for overtræ-
delser af freds- og ærekrænkelser vil indebære et større offentligt ressour-
ceforbrug, herunder til politiets og anklagemyndighedens efterforskning og
retsforfølgning af overtrædelser, som i dag påtales af private.
Det bemærkes endvidere, at indførelse af offentlig påtale for overtrædelse
af straffelovens §§ 267-268, der som nævnt i dag som udgangspunkt er
undergivet privat påtale, vil rejse spørgsmål om sandhedsbeviset som insti-
tut.
Det følger af straffelovens § 269, stk. 1, at en sigtelse er straffri, når dens
sandhed kan bevises, såvel som når den, der i god tro fremsætter sigtelsen,
har været forpligtet til at udtale sig eller har handlet til berettiget varetagel-
se af åbenbar almeninteresse eller af eget eller andres tarv. Det er en væ-
sentlig del af principperne om bl.a. ærekrænkelse, at det er straffrit at
fremsætte sigtelser, hvis sandhed kan bevises.
3
KUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om at redegøre for, hvilke fordele og ulemper ministeren ser ved at ændre påtalekompetencen, til justitsministeren
Sandhedsbeviset er således bygget op om et system, hvor parterne begge er
private. Dette skyldes bl.a., at anklagemyndigheden typisk ikke vil have
den samme viden om forholdets eventuelle sandhed, som den forurettede
part vil have. Offentlig påtale vil derfor umiddelbart medføre en uhen-
sigtsmæssig forringelse af den forurettedes mulighed for at føre bevis for,
at den ærekrænkende sigtelse ikke er sand.
5.
Den sene besvarelse beklages.
4