Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
1432640_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Kulturudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. december 2014
Strafferetskontoret
Thomas Jørn Rasmussen
2014-0032-1549
1336862
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 (Alm. del), som Folketingets
Kulturudvalg har stillet til justitsministeren den 9. oktober 2014.
Mette Frederiksen
/
Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
KUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om at redegøre for, hvordan privatliv og »private forhold« jf. straffelovens § 264 fortolkes og defineres ud fra nuværende praksis, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 7 (Alm. del) fra Folketingets Kulturudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan privatliv og »private
forhold« jf. straffelovens § 264 fortolkes og defineres ud fra
nuværende praksis, og om ministeren mener, at bestemmelser-
ne i sin nuværende udformning sikrer en tilstrækkelig beskyt-
telse af privatlivets fred?”
Svar:
1.
Justitsministeriet kan indledningsvis oplyse, at straffelovens § 264 angår
ulovlig indtrængen, mens straffelovens § 264 d har følgende ordlyd:
Ӥ
264 d.
Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den,
der uberettiget videregiver meddelelser eller billeder vedrøren-
de en andens private forhold eller i øvrigt billeder af den på-
gældende under omstændigheder, der åbenbart kan forlanges
unddraget offentligheden. Bestemmelsen finder også anvendel-
se, hvor meddelelsen eller billedet vedrører en afdød person.”
Justitsministeriet forudsætter, at der med spørgsmålet sigtes til, hvordan
ordene ”private forhold” i straffelovens
§ 264 d
fortolkes i nyere retsprak-
sis, og om ministeren mener, at bestemmelsen i sin nuværende udformning
sikrer en tilstrækkelig beskyttelse af privatlivets fred.
Jeg kan i den anledning oplyse, at de gældende rammer for beskyttelsen af
privatlivet, herunder straffelovens § 264 d, efter min opfattelse på en hen-
sigtsmæssig og i forhold til ytringsfriheden afbalanceret måde sikrer den
fornødne beskyttelse af private forhold og privatlivets fred.
Justitsministeriet kan herom i øvrigt oplyse følgende:
2.
Om domstolenes fortolkning af straffelovens § 264 d henvises der til
Justitsministeriets besvarelse af 5. september 2014 af spørgsmål nr. 238
(Alm. del) fra Folketingets Kulturudvalg (2013-14), som indeholder en
gennemgang af trykt praksis om strafniveauet ved mediers overtrædelse af
straffelovens § 264 d fra 1990’erne og frem fra tidsskrifterne Ugeskrift for
Retsvæsen, Tidsskrift for Kriminalret og Forsikrings- og Erstatningsretlig
Domssamling.
3.
Om den nærmere fortolkning af, hvad der efter straffelovens § 264 d er
omfattet af privatlivet og dermed er strafbart uberettiget at videregive, kan
Justitsministeriet henvise til Højesterets dom 10. juni 2010, der er gengivet
2
KUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om at redegøre for, hvordan privatliv og »private forhold« jf. straffelovens § 264 fortolkes og defineres ud fra nuværende praksis, til justitsministeren
i Ugeskrift for Retsvæsen 2010, side 2448 ff. I sagen havde en studievært
anlagt sag mod en chefredaktør for et ugeblad for bl.a. overtrædelse af
straffelovens § 264 d ved i ugebladet at have vist billeder af studieværten,
der topløs og i gravid tilstand badede på en offentlig, men næsten menne-
sketom strand. Højesteret anfører i dommen bl.a. følgende:
”Privatliv omfatter ikke kun, hvad der foregår i den egentlige
privatsfære fri for offentlig iagttagelse, men i et vist omfang
også hvad en person foretager sig uden for sit hjem i ordinære
hverdagssituationer. Beskyttelsen af privatlivets fred og retten
til eget billede er i dansk ret baseret på almindelige retsgrund-
sætninger og enkelte lovregler. Der kan således efter alminde-
lige retsgrundsætninger nedlægges forbud mod retsstridige
krænkelser af privatlivets fred og retten til eget billede, der kan
kræves godtgørelse for tort efter reglerne i erstatningsansvars-
lovens § 26 om retsstridig krænkelse af en andens frihed, fred,
ære eller person, og der er for de groveste krænkelser et straf-
feretligt værn i bl.a. straffelovens § 264 a og § 264 d.
[…]
Om pressen kan gengive et billede af en person eller oplysnin-
ger om dennes privatliv uden samtykke, beror på en afvejning
af hensynet til den enkelte over for hensynet til den samfunds-
mæssige interesse i offentliggørelse. Ved afgørelsen af, hvil-
ken vægt der skal tillægges hensynet til ytrings- og pressefri-
hed, spiller det en rolle, om offentliggørelse sker som led i en
behandling af samfundsmæssige relevante spørgsmål. Særligt
om personer, der er kendte i offentligheden, spiller det en rolle,
om offentliggørelse angår forhold, der er relevante i forhold til
det, som vedkommende
er kendt for.”
Som Højesteret anfører, er beskyttelsen af privatlivets fred baseret på al-
mindelige retsgrundsætninger og enkelte lovregler, og en retsstridig kræn-
kelse af privatlivets fred kan mødes med flere retsmidler. Det mest indgri-
bende af de retsmidler, der nævnes i Højesterets bemærkninger, er straf.
Straf for en krænkelse af privatlivets fred efter straffelovens § 264 d er så-
ledes også, sammenholdt med adgangen til de andre retsmidler, begrænset
til de groveste tilfælde.
Den sene besvarelse beklages.
3