Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
1431519_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Kulturudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
5. december 2014
Kontor:
Lovkvalitetskontoret
Sagsbeh: Jenny Lyngsø Øster-
gaard
Sagsnr.: 2014-0032-1721
Dok.:
1378852
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 51 (Alm. del), som Folketin-
gets Kulturudvalg har stillet til justitsministeren den 12. november 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Özlem Sara Cekic (SF).
Mette Frederiksen
/
Anne Berg Mansfeld-Giese
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
KUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om det er rimeligt, at en journalist, hvis historie bliver prioriteret og godkendt af en redaktør, skal rammes personligt på sin økonomi, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 51 (Alm. del) fra Folketingets Kulturudvalg:
”Finder
ministeren det rimeligt, at en journalist, hvis historie
bliver prioriteret og godkendt af en redaktør, skal rammes per-
sonligt på sin økonomi?”
Svar:
1.
Jeg mener ikke, der er noget urimeligt i, at journalister ligesom andre
mennesker efter omstændighederne kan ifalde strafansvar og erstatnings-
ansvar, hvis de begår lovovertrædelser i forbindelse med udførelsen af de-
res arbejde.
De gældende regler om det medieretlige ansvarssystem, som er mere ud-
førligt beskrevet under pkt. 2, er således efter min opfattelse udtryk for en
afbalanceret ordning, og jeg har ikke aktuelle overvejelser om at foreslå
ændringer af disse regler.
2.
Medieansvarslovens hovedformål er at sikre ytrings- og informations-
friheden og dermed også samfundsdebatten bedst mulige vilkår. Derfor in-
deholder loven et særligt medieretligt ansvarssystem, der bl.a. indebærer,
at kredsen af personer, der kan drages til ansvar, er begrænset, men også,
at der altid er én person, der i sidste ende er ansvarlig for mediernes ind-
hold.
Medieansvarsloven omfatter de traditionelle medier, dvs. trykte aviser, ra-
dio og tv. Elektroniske informationssystemer, som eksempelvis netaviser,
kan efter omstændighederne tillige være omfattet af det medieretlige an-
svarssystem. Dette forudsætter bl.a., at den pågældende netavis sender en
anmeldelse til Pressenævnet, jf. medieansvarslovens § 8, stk. 1, jf. § 1, nr.
3.
Medieansvarsloven finder anvendelse, når en lovovertrædelse manifesterer
sig gennem indholdet af et af de ovennævnte massemedier. Medieansvars-
loven regulerer ikke selve ytringsfrihedens grænser
dvs. de materielle
regler for ansvarspådragende adfærd.
Er en strafbar lovovertrædelse
f.eks. en overtrædelse af straffelovens §
264 d (om krænkelse af privatlivets fred) eller §§267-268 (om ærekræn-
kelse og bagvaskelse)
fuldbyrdet gennem et massemedie, afgøres det ef-
ter medieansvarsloven, hvem der må bære det forskyldte ansvar, som i de
fleste tilfælde vil være en bødestraf.
2
KUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om det er rimeligt, at en journalist, hvis historie bliver prioriteret og godkendt af en redaktør, skal rammes personligt på sin økonomi, til justitsministeren
1431519_0003.png
3.
Bestemmelserne om strafansvar for indholdet af massemedier findes i
medieansvarslovens kapitel 3 (§§ 9-28). Efter medieansvarslovens § 9, stk.
1, begrænses kredsen af mulige ansvarssubjekter i forhold til indholdet af
et indenlandsk periodisk skrift til forfatteren, redaktøren og udgiveren, jf.
dog lovens § 14 (om gengivelse af navngivne udtalelser), § 25 (om særligt
alvorlige lovovertrædelser) og § 27 (om ansvaret for annoncer). Bestem-
melsen indebærer, at de almindelige regler om ansvar for medvirken i
straffelovens § 23 ikke finder anvendelse.
For navngivne artikler gælder, at forfatteren er ansvarlig for artiklens ind-
hold efter lovgivningens almindelige regler, jf. medieansvarslovens § 10,
mens redaktøren bl.a. er ansvarlig for indholdet af en unavngiven artikel i
skriftet, jf. lovens § 11. En artikel anses for navngiven, når den med forfat-
terens samtykke offentliggøres under dennes eget navn eller billede.
Efter medieansvarslovens § 15 er udgiveren ansvarlig for skriftets indhold,
såfremt ansvar ikke kan gøres gældende mod redaktøren efter §§ 11-13 på
grund af manglende eller ukorrekt angivelse af redaktøren eller på grund af
redaktørens manglende tilknytning til riget eller manglende tilregnelighed.
De omtalte regler om forfatterens, redaktørens og udgiverens ansvar finder
ikke anvendelse på lovovertrædelser, som kan medføre straf af fængsel i 6
år eller derover. For sådanne lovovertrædelser finder lovgivningens almin-
delige ansvarsregler anvendelse, jf. medieansvarslovens § 25. Det betyder
bl.a., at de almindelige regler om medvirken i straffelovens § 23 finder an-
vendelse i disse tilfælde. Bestemmelsen i medieansvarslovens § 25 er ud-
tryk for, at lovgiver, når det drejer sig om særligt grove forbrydelser, har
fundet, at ansvaret ikke kun bør kunne gøres gældende mod en begrænset
personkreds.
I de tilfælde, hvor medieansvarslovens særlige ansvarssystem ikke gælder,
afgøres spørgsmål om eventuelt strafansvar efter straffelovens almindelige
regler om medvirken mv.
4.
Medieansvarslovens kapitel 4 (§§ 29-33) indeholder regler om erstat-
ningsansvar for mediernes indhold. I lighed med hvad der gælder for straf-
ansvaret, indeholder medieansvarsloven også i henseende til erstatningsan-
svaret alene bestemmelser, der fastlægger kredsen af ansvarssubjekter. For
så vidt angår ansvarsgrundlaget, henholder medieansvarsloven sig derimod
til dansk rets almindelige regler herom.
3
KUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om det er rimeligt, at en journalist, hvis historie bliver prioriteret og godkendt af en redaktør, skal rammes personligt på sin økonomi, til justitsministeren
1431519_0004.png
Efter medieansvarslovens §§ 29 og 31 er kredsen af ansvarssubjekter den
samme ved erstatningsansvar som ved strafansvar. For navngivne artikler
gælder det, at erstatningsansvar derfor kun kan pålægges forfatteren til en
artikel i skriftet, redaktøren og udgiveren, jf. medieansvarslovens § 29.
5.
Der henvises til pkt. 1.2.5 og 2 i Justitsministeriets besvarelse af 5. sep-
tember 2014 af spørgsmål nr. 238 (Alm. del) fra Folketingets Kulturudvalg
for en nærmere redegørelse om normalstrafniveau og praksis efter straffe-
lovens § 264 d (om krænkelse af privatlivets fred) og §§ 267-268 (om
ærekrænkelse og bagvaskelse) i sager mod medier samt om niveauet for
økonomisk kompensation til ofre for urigtige historier i medierne.
4