Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
1421895_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
18. november 2014
Folketingets Kulturudvalg har den 23. oktober 2014, efter ønske fra Lars Barfoed (KF),
stillet mig følgende spørgsmål, nr. 26 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelserne fra Cirkus 3, jf. KUU alm del
bilag 173 (2013-14) og bilag 10.
Svar:
Jan Kierulfs henvendelser omhandler mulighederne for at få refusion og anden støtte til
cirkus-, artist- og klovneforestillinger. Jan Kierulf oplever, at offentlige institutioner i
højere grad fravælger traditionelle klovne- og cirkusforestillinger for børn, da disse
forestillinger ikke er refusionsgodkendte.
De støtteordninger, der er relevante i denne sammenhæng, er refusionsordningen for
børneteatre, som forvaltes af Refusionsudvalget samt puljer i relation til Statens
Kunstfonds projektstøtteudvalg for scenekunst.
Kulturstyrelsen har om støttekriterierne oplyst, at kunstnerisk kvalitet er et afgørende
kriterie i begge udvalgene, og at udvalgene i den forbindelse lægger vægt på, at
forestillingens hovedmedvirkende er professionelle i kraft af en scenekunstfaglig
uddannelse fra en af staten anerkendt uddannelsesinstitution, eller at de har tilegnet
sig professionelle færdigheder gennem aktiviteter inden for scenekunst, samt at
forestillingen er baseret på et samlende kunstnerisk koncept (et manuskript, en
koreografi, et dramaturgisk forløb eller lign.). Der gives ikke støtte eller
refusionsgodkendelse til forestillinger, som ikke lever op til de nævnte kriterier, og
dette gælder bl.a. shows, herunder klovneshows, sådan som de kendes fra cirkus med
traditionelle klovnenumre.
Dok. nr. 2408567
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Men med til billedet hører, at der faktisk findes meget refusionsgodkendt børneteater,
hvor klovne indgår, eller som trækker på de klassiske klovnenumre, uden at der af den
grund er tale om et traditionelt klovneshow. Børneteatret trækker generelt på mange
forskellige genrer og skoler, heriblandt også klovnerier, gøgl, akrobatik osv. Tre
eksempler på refusionsgodkendte klovneforestillinger er
Ole Opfinder og huskehatten
,
Føline – En klovns følelsesliv
og (den reumertnominerede)
Kunsten at dø.
Jeg mener ikke, at der på det foreliggende grundlag er basis for at ændre på rammer
eller betingelser for det statslige kunststøttesystems støtte til professionel scenekunst.
Dels er der andre kommercielle muligheder for shows, herunder klovneshows. Dels kan
cirkus- og klovneinspirerede forestillinger faktisk allerede i dag opnå refusion.
Marianne Jelved