Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
Folketinget
Kulturudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. november 2014
Formueretskontoret
Helene Hvid Christensen
2014-0032-1582
1353580
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 18 (Alm. del), som Folketin-
gets Kulturudvalg har stillet til justitsministeren den 15. oktober 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Alex Ahrendtsen (DF).
Mette Frederiksen
/
Thomas Klyver
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 18 (Alm. del) fra Folketingets Kulturudvalget:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Danmarks-
Samfundet (KUU alm del - bilag 8), herunder oplyse om rege-
ringen vil ændre lovgivningen som foreslået i henvendelsen?”
Svar:
1.
Danmarks-Samfundets henvendelse rejser en problemstilling, der var
fremme i forbindelse med Folketingets behandling af den nye indsamlings-
lov (lov nr. 511 af 26. maj 2014 om indsamling m.v.).
Der er rigtig mange foreninger, fonde, stiftelser og andre organisationer i
Danmark, som yder et prisværdigt arbejde, men gadeindsamling bør for-
beholdes de organisationer, hvis midler anvendes i almenvelgørende eller
på anden måde almennyttigt øjemed til fordel for en større kreds af perso-
ner, og som har den fornødne folkelige forankring og kapacitet til at foran-
stalte en indsamling, der bibringer organisationen et godt indsamlingsre-
sultat.
På denne baggrund finder Justitsministeriet ikke anledning til at foreslå en
ændring af indsamlingsloven, som foreslået af Danmarks-Samfundet.
2.
Om Danmarks-Samfundets henvendelse kan Justitsministeriet i øvrigt
bemærke følgende:
Danmarks-Samfundet anfører i den henvendelse, som der henvises til i
spørgsmålet, at organisationen er kommet i ”klemme” som følge af den
nye indsamlingslov, idet det efter 2017 ikke længere vil være muligt for
organisationen at foretage gadeindsamlinger.
Baggrunden herfor er ifølge henvendelsen, at organisationen på grund af
manglende donationer ikke opfylder kravene for at blive godkendt af skat-
teministeren som berettiget til at modtage (fradragsberettigede) gaver.
Danmarks-Samfundet foreslår på denne baggrund i henvendelsen, at ind-
samlingsloven ændres, således at det bliver muligt at dispensere fra kravet
om godkendelse fra skatteministeren.
3.
Den 20. maj 2014 vedtog Folketinget enstemmigt den nye indsamlings-
lov. Loven bygger på betænkning nr. 1532/2012 om indsamlinger afgivet
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
af Udvalget om revision af reglerne om offentlige indsamlinger (Indsam-
lingsudvalget).
Efter indsamlingslovens § 6, stk. 1, gælder der et generelt forbud mod ga-
deindsamling. Indsamlingsnævnet kan dog i særlige tilfælde meddele or-
ganisationer tilladelse til at foretage gadeindsamling, jf. lovens § 6, stk. 2.
For at komme i betragtning til en tilladelse til gadeindsamling skal organi-
sationen bl.a. være godkendt af skatteministeren som berettiget til at mod-
tage gaver, som kan fradrages ved indkomstopgørelsen, jf. lovens § 4, stk.
1, jf. § 5, stk. 2, jf. § 6, stk. 2. 2. pkt.
Det er herefter som udgangspunkt de almenvelgørende og almennyttige
organisationer, der er godkendt efter ligningslovens § 8 A eller § 12, stk. 3,
som kan komme i betragtning til en tilladelse til gadeindsamling.
En godkendelse efter ligningslovens § 8 A og § 12, stk. 3, forudsætter, at
en række betingelser er opfyldt, herunder at midlerne anvendes til fordel
for en kreds af personer, der ikke geografisk eller på anden måde er be-
grænset til et befolkningsunderlag på under 35.000, at antallet af gavegive-
re i EU/EØS årligt overstiger 100, og at den enkelte gavegiver yder en ga-
ve på mindst 200 kr. De nærmere betingelser fremgår af bekendtgørelse nr.
282 af 26. marts 2014 om godkendelse mv. efter ligningslovens § 8 A og §
12, stk. 3, af almengørende og almennyttige foreninger, fonde, stiftelser,
institutioner og religiøse samfund mv. her i landet eller i et andet EU/EØS-
land.
Endvidere vil organisationer, der er godkendt efter ligningslovens § 8 H
kunne komme betragtning til en tilladelse til gadeindsamling. En godken-
delse efter ligningslovens § 8 H forudsætter, at en visse betingelser er op-
fyldt, herunder at organisationen anvender sine midler til forskning.
Det forhold, at en organisation kan komme i betragtning til en tilladelse til
gadeindsamling, indebærer ikke i sig selv, at der meddeles en tilladelse.
Det er Indsamlingsnævnet – som på baggrund af en række nærmere angiv-
ne kriterier, herunder vedrørende det forventede indsamlingsresultat, orga-
nisationens folkelige forankring og det samlede antal indsamlinger i Dan-
mark – vurderer, om der kan meddeles en tilladelse i det enkelte tilfælde.
4.
Ifølge bemærkningerne til § 6 i forslaget til indsamlingslov har det ge-
nerelle forbud mod gadeindsamling til formål at beskytte befolkningen
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
mod de gener, der kan være forbundet med at blive opsøgt på offentlige
steder med opfordring til at yde bidrag til forskellige formål.
Det anføres i pkt. 4.7.1.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, at
gadeindsamlinger kan virke påtrængende og generende for dem, som ikke
ønsker at yde et bidrag. Det anføres tillige, at andre brugere af gaderum-
met, herunder erhvervslivet, også kan have en interesse i, at gadeindsam-
linger begrænses.
På denne baggrund peges der i pkt. 4.7.1.3 i de almindelige bemærkninger
til lovforslaget på, at muligheden for at foretage gadeindsamling bør være
begrænset, og at organisationen for at komme i betragtning til en tilladelse
til gadeindsamling bl.a. bør være godkendt af skattemyndighederne som
berettiget til at modtage fradragsberettigede ydelser.
De opstillede kriterier har til formål at sikre, at bl.a. gadeindsamlinger for-
beholdes de organisationer, hvis midler anvendes i almenvelgørende eller
på anden måde almennyttigt øjemed til fordel for en større kreds af perso-
ner, og at organisationen har den fornødne folkelige forankring og kapaci-
tet til at foranstalte en indsamling, der bibringer organisationen et godt
indsamlingsresultat, jf. pkt. 4.6.1.5.1 og 4.7.1.3 i de almindelige bemærk-
ninger til lovforslaget.
5.
Efter de tidligere gældende regler (indsamlingsloven fra 1971) gjaldt der
også et generelt forbud mod gadeindsamlinger. Trods forbuddet havde en
række organisationer, der var opført i et bilag til bekendtgørelse nr. 523 af
15. december 1971 om offentlige indsamlinger udstedt i medfør af indsam-
lingsloven fra 1971, ret til én gang om året at foretage hus- og gadeind-
samling.
I lyset heraf er der i den gældende indsamlingslov fastsat en overgangs-
ordning på 3 år for bl.a. de anførte organisationer. Overgangsordningen
indebærer, at disse organisationer indtil den 1. juli 2017 kan foretage ind-
samling i samme form og udtrækning som hidtil, hvis de anmelder det til
Indsamlingsnævnet inden den 1. januar 2015.
Om baggrunden for overgangsordningen er det anført i pkt. 4.12.1 i de al-
mindelige bemærkninger til forslaget til indsamlingslov (L 142 af 26. fe-
bruar 2014), at ændringerne af indsamlingsordningen helt overordnet vil
kunne få økonomiske konsekvenser for indsamlingsorganisationerne, idet
den foreslåede tilladelsesordning til hus- og gadeindsamling f.eks. kan be-
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tyde, at nogle af de navngivne organisationer mv., der var opført i bilaget
til indsamlingsbekendtgørelsen og som dermed tidligere var berettiget til at
afholde en årlig offentlig hus- og gadeindsamling, efter omstændighederne
ikke vil kunne opnå tilladelse til at foretage hus- og gadeindsamling og
herved mister dette indtægtsgrundlag
.
På baggrund heraf fandtes der behov
for en 3-årig overgangsordning.
Danmark-Samfundet var opført i det anførte bilag til indsamlingsbekendt-
gørelsen og er således en af de organisationer, som kan vælge at benytte
sig af overgangsordningen i forhold til de gadeindsamlinger, som organisa-
tionen hidtil har foretaget.
Den nye indsamlingslov er i øvrigt ikke til hinder for, at Danmark-
Samfundet efter forudgående anmeldelse og efterfølgende indsendelse af
regnskab til Indsamlingsnævnet vil kunne iværksætte en indsamling, der
ikke er en hus- eller gadeindsamling, idet det alene er disse indsamlings-
former, der kræver tilladelse fra Indsamlingsnævnet.
5