
 

 

 

Kulturministeren 

 

Kulturministeriet 

Nybrogade 2 

1203 København K 

 

Tlf : 33 92 33 70 

Fax : 33 91 33 88 

E-mail : kum@kum.dk 

Web : www.kum.dk 

Dok. nr. 2600879 

 

 

Folketingets Kulturudvalg 

Christiansborg 

1240 København K 

23. marts 2015 

Folketingets Kulturudvalg har den 26. februar 2015, efter ønske fra ikke-medlem af ud-

valget (MFU) Erling Bonnesen (V), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 141 (Alm. del), 

som jeg hermed skal besvare. 

 

Spørgsmål: 

Ministeren bedes kommentere henvendelse af 13. februar 2015 og mail af 20. februar 

2015 fra Torben Ørskov, jf. KUU alm. del bilag 102, herunder besvare de i henvendel-

sen stillede spørgsmål, herunder specifikt spørgsmål vedr. underskriftsblad, samt frem-

sende kopi af ledelseserklæringerne. 

 

Svar: 

Det er Radio- og tv-nævnet, der udsteder tilladelser, udbetaler tilskud og fører tilsyn 

med ikkekommercielt tv i MUX 1.  På den baggrund har jeg anmodet Kulturstyrelsen, 

der er sekretariat for nævnet, om et bidrag til besvarelsen af spørgsmålet. 

 

Kulturstyrelsen har oplyst følgende:  

 

“Foreningen DG-TV består formelt af fem forskellige foreninger, som alle fem fik ud-

stedt programtilladelse fra Radio- og tv-nævnet i 2011. I forbindelse med styrelsens ud-

betaling af tilskud i begyndelsen af 2012 blev alle tilskudsmodtagere, herunder også de 

fem DG-TV-stationer, anmodet om at bekræfte datoen for stationernes sendestart med 

henblik på udregning af tilskuddene. I den forbindelse indsendte DG-TV dokumentet 

“underskriftsblad for bestyrelsen” i fem eksemplarer – et for hver af de fem DG-TV-

stationer. Disse underskriftsblade er vedlagt, tillige med et senere dokument “Erklæ-

ring om rigtighed” af 20. oktober 2012, som blev indsendt i forbindelse med ansøgning 

om tilskud for 2013 (kun for DG-TV Fyn). 

 

Kulturstyrelsen bemærker, at underskriftsbladet og erklæringen har administrativ ka-

rakter. I Radio- og tv-nævnets behandling af den efterfølgende tilsynssag var det såle-

des vedtægterne af den 15. maj 2011, med hertil hørende stiftelsesprotokollat af samme 

dato, som nævnet lagde til grund i afgørelsen. Ét eksemplar af vedtægterne for DG-TV 

(for DG-TV Østjylland) samt ét stiftelsesprotokollat er vedlagt (for DG-TV Fyn). 

Kulturudvalget 2014-15
KUU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 141
Offentligt



 

Side 2 

 

Der henvises til Radio- og tv-nævnets afgørelse af 28. august 2013, hvorfra nedenståen-

de citat stammer (kopi af afgørelsen i sin fulde længde er også vedlagt): 

 

Med hensyn til de formelle ledelsesforhold i DG-TV-foreningerne bemærker nævnet, at 

det fremgår af foreningens vedtægter § 3, at foreningens styrende organ og dermed for-

melle ledelse af foreningerne DG-TV udgøres af 1. repræsentantskabet og 2. bestyrelsen. 

Det fremgår endvidere af vedtægternes § 5, at bestyrelsen vælges på et repræsentant-

skabsmøde. 

 

Vedtægterne omtaler alene én bestyrelse, nemlig den af repræsentantskabet udpegede. 

Denne bestyrelse er udpeget blandt de medlemmer, som er valgt til repræsentantskabet. 

Det er denne bestyrelse som Adeboye Olushola ifølge stiftelsesprotokollatet af 15. maj 

2011 blev formand for. Der er ikke fremkommet dokumentation for, at han ikke længere 

skulle være formand. Torben Ørskov har anført, at den regionale “stationsbestyrelse” er 

den korrekte formelle ledelse af foreningerne. Radio- og tv-nævnet bemærker hertil, at 

den i stiftelsesprotokollatet punkt ad 4 nævnte bestyrelse, der er udpeget af repræsentant-

skabet, er forskellig fra den i punkt 5 nævnte bestyrelse, der er udpeget af repræsentant-

skabsbestyrelsen. 

 

Nævnet bemærker i forlængelse heraf, at vedtægterne § 3 fastsætter, at repræsentantska-

bet og “repræsentantskabsbestyrelsen” tegner foreningen. En eventuel regional bestyrelses 

beføjelser hviler alene på den delegation, der er skabt mulighed for i stiftelsesprotokolla-

tets punkt “ad 5”, hvorefter repræsentantskabsbestyrelsen kan udpege en regional besty-

relse. Denne delegation medfører ikke, at tegningsretten er overført til den regionale 

bestyrelse. Dette ville være i strid med de foreliggende vedtægter.  

 

Nævnet finder derfor ikke at kunne lægge den beskrivelse af ledelsesforholdene, som det 

af Torben Ørskov den 29. juli 2013 indsendte dokument skulle understøtte, til grund. Det 

kan derfor ikke tillægges vægt, at Torben Ørskov ifølge det nævnte dokument er teg-

ningsberettiget kontaktperson, stationsleder og økonomiansvarlig, idet foreningens sty-

rende organer ifølge vedtægterne er repræsentantskabet og repræsentantskabsbestyrelsen.  

 

Radio- og tv-nævnet bemærker, at hverken Adeboye Olushola eller Torben Ørskov har be-

stridt gyldigheden af de indsendte stiftelsesprotokollater og vedtægterne.  

 

Som sagen er oplyst har nævnet ikke modtaget dokumentation for, at der skulle være 

valgt en anden repræsentantskabsbestyrelse end den, der opnåede valg ved det stiftende 

møde den 15. maj 2011 og ved det senere repræsentantskabsmøde den 29. februar 2012. 

Derfor må den foreliggende dokumentation lægges til grund. 

 

Nævnet bemærker i forlængelse heraf, at Adeboye Olushola er formand for den siddende 

repræsentantskabsbestyrelse og at stationerne gyldigt har tilbageleveret DG-TV’s pro-

gramtilladelser.  



 

Side 3 

Radio- og tv-nævnet har noteret sig, at tilladelserne på gyldig og bindende måde er tilba-

geleveret, og sagen betragtes som afsluttet for så vidt angår tilladelsesspørgsmålet.” 

 

Kulturstyrelsen skal således bemærke, at Radio- og tv-nævnet i sin afgørelse lagde den 

foreliggende dokumentation til grund. Nævnet har ikke siden fundet grundlag for at 

genoptage sagen, f.eks. på baggrund af nye oplysninger.” 

 

Jeg kan henholde mig til styrelsen oplysninger. Jeg skal afslutningsvis henvise til mine 

tidligere svar til Kulturudvalget vedr. samme sag.  

 

 

Marianne Jelved 


