Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
1495070_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
Den 9. februar 2015
Folketingets Kulturudvalg har den 15. januar 2015, efter ønske fra Karin Nødgaard
(DF), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 110 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse, hvilke muligheder en kommune har for at forsikre borgere som
udfører frivilligt arbejde, således at den frivillige er bredt dækket, såfremt der sker
ulykker under udførelsen af det frivillige arbejde på kommunale institutioner eller i
foreninger, som f.eks. plejecentre eller idrætsforeninger.
Svar:
Der findes ikke regler på Kulturministeriets område, herunder i folkeoplysningsloven,
som omhandler kommunernes mulighed for at forsikre borgere, der udfører frivilligt
arbejde. Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg yderligere indhentet bidrag fra
Beskæftigelsesministeriet, Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale
Forhold samt Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Beskæftigelsesministeriet oplyser om kommunernes muligheder for at forsikre
frivillige:
”Det er den konkrete type af frivilligt arbejde, en person udfører, der er afgø-
rende for, om denne er sikret efter arbejdsskadesikringsloven.
Personer, der udfører frivilligt, ulønnet arbejde er som udgangspunkt sikret ef-
ter arbejdsskadesikringsloven på lige fod med personer, der udfører arbejde mod
løn. Dette følger af § 2 i loven, som udtrykkeligt medtager ulønnet arbejde. Det
er imidlertid en forudsætning, at der er tale om arbejde i lovens forstand. Det
vil sige reelt arbejde i en arbejdsgivers tjeneste. Arbejdsgiveren kan være en
virksomhed eller en forening, herunder en kommune.
Dok. nr. 2537862
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Aktiviteter, der ikke har karakter af arbejde, men fritidsaktiviteter, anses imid-
lertid ikke som arbejde i arbejdsskadesikringslovens forstand, og er derved ikke
omfattet af loven.
Hvis en person kommer til skade under sådanne omstændigheder, vil skadens
følger eventuelt kunne erstattes af personens private ulykkesforsikring. Ar-
bejdsskadesikringen dækker ikke skader forvoldt på andre personer eller andre
personers ejendele.”
Økonomi- og Indenrigsministeriet anfører følgende:
”Kulturministeriet har over for Økonomi- og Indenrigsministeriet oplyst, at der
ikke i folkeoplysningsloven, er regler om kommuners mulighed for at forsikre
borgere, som udfører frivilligt arbejde.
Økonomi- og Indenrigsministeriet kan i den anledning oplyse følgende:
Kommunernes opgavevaretagelse er i vidt omfang reguleret i den skrevne lov-
givning. Såfremt et område ikke er reguleret i den skrevne lovgivning, finder de
almindelige kommunalretlige grundsætninger om kommunernes opgavevareta-
gelse (de såkaldte kommunalfuldmagtsregler) anvendelse.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har i sin tilsynspraksis udtalt, at kommuner
med hjemmel i kommunalfuldmagtsreglerne kan tegne en forsikring, der dæk-
ker kommunens erstatningsansvar. Hvornår kommunen er ansvarlig for en
skade, beror på en konkret vurdering.
Statsforvaltningen har ved breve af 15. december 2014 til tre kommuner udtalt
sig om kommuners mulighed for at tegne ulykkes- og ansvarsforsikringer for
personer, der leverer en frivillig indsats i kommunen. Det er Statsforvaltnin-
gens opfattelse, at spørgsmålet skal afgøres efter kommunalfuldmagtsreglerne,
og at det ikke er lovligt, at kommuner for personer, der leverer en frivillig ind-
sats i kommunen, tegner ulykkes-og ansvarsforsikring for sådan skade, som
kommunen ikke kan gøres erstatningsansvarlig for.
Økonomi- og Indenrigsministeriet er ikke i almindelighed klageinstans over for
Statsforvaltningen, men ministeriet kan af egen drift tage spørgsmål om lovlig-
heden af kommunale dispositioner eller undladelser, som Statsforvaltningen
har udtalt sig om, op til behandling, når ministeriet skønner, at sagen er af
principiel eller generel betydning eller har alvorlig karakter, jf. § 53, stk. 1, i lov
om kommunernes styrelse.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har besluttet at tage Statsforvaltningens sag
om ulykkes- og ansvarsforsikring af frivillige op til behandling.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold kan oplyse følgende:
”Det fremgår af servicelovens § 18, at ”kommunalbestyrelsen skal samarbejde
med frivillige sociale organisationer og foreninger”. Hensigten med servicelo-
vens § 18 er at styrke samarbejdet mellem kommunerne og det frivillige sociale
arbejde. Kommunerne har ansvaret for at varetage de opgaver, der påhviler
kommunerne efter serviceloven, og dette gælder, uanset hvem der faktisk udfø-
rer opgaverne. Samtidig gælder det, at kommunerne ikke bliver ansvarlig for
aktiviteterne i en frivillig social organisation eller forening i og med, at den yder
tilskud til disse efter reglerne i § 18. Der er ikke i § 18 regulering af kommuner-
nes mulighed for at forsikre borgere, der udfører frivilligt socialt arbejde.”
Marianne Jelved