Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
1505442_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Kulturudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
10. marts 2015
Kontor:
Lovkvalitetskontoret
Sagsbeh: Jenny Lyngsø Øster-
gaard
Sagsnr.: 2014-0032/14-0001
Dok.:
1435795
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 105 (Alm. del), som Folketin-
gets Kulturudvalg har stillet til justitsministeren den 19. december 2014.
Mette Frederiksen
/
Anne Berg Mansfeld-Giese
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
KUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om at kommentere beretning nr. 3 om brugen af betalte kilder og mediernes ansvar ved publicering af urigtige historier, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 105 (Alm. del) fra Folketingets Kulturudvalg:
”Ministeren
bedes kommentere beretning nr. 3 om brugen af
betalte kilder og mediernes ansvar ved publicering af urigtige
historier, bagvaskelse og privatlivskrænkelse afgivet den 17.
december 2014 af Folketingets Kulturudvalg, jf. KUU alm del
bilag 77.”
Svar:
1.
Justitsministeriet har modtaget Folketingets Kulturudvalgs beretning nr.
3 afgivet den 17. december 2014 om brugen af betalte kilder og mediernes
ansvar ved publicering af urigtige historier, bagvaskelse og privatlivs-
krænkelser.
Af beretningen fremgår bl.a., at udvalget afgiver beretningen efter indstil-
ling fra arbejdsgruppen om medieetik og medieansvar. Arbejdsgruppen
blev nedsat i lyset af SE og Hør-sagen, der
ud over datasikkerhedspro-
blematikker
efter udvalgets opfattelse også rejste generelle medieetiske
og medieansvarsmæssige problemstillinger.
Det fremgår endvidere af beretningen, at arbejdsgruppen har fokuseret på:
- Medieetik, herunder mediers brug af betalte kilder.
- Erstatningsansvaret over for personer, der udsættes for bagvaskelse
og krænkelse af privatlivets fred.
- Praksis og normalstrafniveau over for medier ved publicering af
urigtige historier.
Det fremgår i forlængelse heraf, at arbejdsgruppen med udgangspunkt i
disse fokusområder har søgt at identificere problemstillinger og løsnings-
muligheder på området for at kunne fremlægge en række principielle over-
vejelser.
2.
I beretningens afsnit 3.4. Erstatningsansvar ved privatlivskrænkelser
henvises der vedrørende fortolkningen af straffelovens kapitel 27 om
freds- og ærekrænkelser til Straffelovrådets betænkning nr. 601/1971 om
privatlivets fred. Det anføres i den forbindelse, at arbejdsgruppen mener, at
opfattelsen af, hvad privatliv omfatter, har udviklet sig, siden Straffelovrå-
det afgav betænkning i 1971. Idet hensynet til privatlivets fred er forankret
heri, kan der ifølge arbejdsgruppen være hensyn til privatlivets fred i det
21. århundrede, som der ikke tages højde for. Derfor mener arbejdsgrup-
2
KUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om at kommentere beretning nr. 3 om brugen af betalte kilder og mediernes ansvar ved publicering af urigtige historier, til justitsministeren
1505442_0003.png
pen, at der er behov for en udredning af privatlivsbeskyttelsen, af hvordan
privatliv defineres, og om disse definitioner er tidssvarende.
Arbejdsgruppen opfordrer derfor til, at regeringen i samarbejde med Rets-
udvalget tager de nødvendige initiativer, så en nærmere undersøgelse af
definitionen af privatliv og privatlivsbeskyttelse finder sted. Arbejdsgrup-
pen anbefaler, at der nedsættes et udvalg bestående af medierepræsentan-
ter, juridiske forskere og medieforskere, som inddrages i denne proces.
Justitsministeriet skal hertil overordnet bemærke, at de omhandlede be-
stemmelser i straffeloven angår spørgsmålet om pålæggelse af strafansvar
for freds- og ærekrænkelser.
I beretningens afsnit 3.6. Påtalekompetence bemærker arbejdsgruppen, at
det danske samfund i højere grad bør tage ansvar i sager, hvor borgernes
privatliv krænkes, eller hvor borgerne udsættes for bagvaskelse eller uret-
mæssigt hænges ud i medierne, og regeringen opfordres til i samarbejde
med Retsudvalget at undersøge, om påtalekompetencen i sager om urigtige
historier, bagvaskelse og krænkelse af privatlivets fred med fordel kan æn-
dres til offentlig påtale.
3.
Den nugældende straffelov blev oprindeligt indført ved borgerlig straf-
felov af 15. april 1930, der med en lang række efterfølgende ændringer
fortsat er gældende i dag.
Bestemmelserne i straffelovens kapitel 27 om krænkelse af privatlivets
fred (nu §§ 263-264 d) blev gennemgribende moderniseret ved lov nr. 89
af 29. marts 1972 om ændring af borgerlig straffelov, af lov om ikrafttræ-
den af borgerlig straffelov m.m., af lov om rettens pleje og af lov om
uretmæssig konkurrence og varebetegnelse (Privatlivets fred m.m.). Loven
byggede i det væsentlige på Straffelovrådets betænkning nr. 601/1971 om
privatlivets fred.
Efterfølgende er reglerne bl.a. blevet ændret ved lov nr. 229 af 6. juni 1985
om ændring af straffeloven (Datakriminalitet), der byggede på Straffelov-
rådets betænkning nr. 1032/1989 om datakriminalitet, lov nr. 218 af 31.
marts 2004 om ændring af straffeloven og retsplejeloven (Ændring af
strafferammer og bestemmelser om straffastsættelse mv.), der byggede på
Straffelovrådets betænkning nr. 1424/2002 om straffastsættelse og straffe-
rammer, samt lov nr. 352 af 19. maj 2004 om ændring af straffeloven,
3
KUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om at kommentere beretning nr. 3 om brugen af betalte kilder og mediernes ansvar ved publicering af urigtige historier, til justitsministeren
1505442_0004.png
retsplejeloven, markedsføringsloven og ophavsretsloven (It-kriminalitet
mv.), der byggede på betænkning nr. 1417/2002 om it-kriminalitet.
Der er imidlertid ikke siden den nævnte lovændring fra 1972 foretaget en
samlet gennemgang af forbrydelserne vedrørende krænkelse af privatlivets
fred.
Bestemmelserne i straffelovens kapitel 27 om ærekrænkelser (nu §§ 267-
274) er bl.a. blevet ændret ved lov nr. 87 af 15. marts 1939 om ”Ændringer
i og Tilføjelser til Borgerlig Straffelov af 15. April 1930” og den oven-
nævnte lov nr. 218 af 31. marts 2004 om ændring af straffeloven og rets-
plejeloven (Ændring af strafferammer og bestemmelser om straffastsættel-
se mv.). Forbrydelserne har imidlertid ikke været undergivet en samlet
gennemgang.
Straffelovens bestemmelser om krænkelse af privatlivets fred og ærekræn-
kelser og påtale skal sikre en afbalanceret ordning i forhold til disse van-
skelige sager. I lyset af den samfundsmæssige udvikling siden tilblivelsen
af bestemmelserne samt den senere tids debat herom kan det være relevant
at underkaste bestemmelserne en nærmere, samlet vurdering.
Jeg er derfor
som opfølgning på Kulturudvalgets beretning
indstillet på
at bede Straffelovrådet om at overveje, om der er behov for at foretage
ændringer af reglerne om beskyttelse af privatlivets fred og ærekrænkelser,
herunder påtalereglerne. Det vil i den forbindelse være nærliggende, at
Straffelovrådet inddrager erfaringer fra andre lande.
Straffelovrådet besidder således den fornødne ekspertise til at foretage en
sådan vurdering og har også bidraget til forberedelsen af tidligere ændrin-
ger af reglerne. Da de pågældende bestemmelser i straffeloven ikke speci-
fikt tager sigte på medier, finder jeg ikke at burde beskikke særlige medie-
repræsentanter og medieforskere som medlemmer af rådet i forbindelse
med arbejdet. Jeg vil derimod bede rådet om at sikre inddragelse af sådan-
ne personer efter behov. Det bemærkes, at rådet allerede har en juridisk
forsker som medlem.
Straffelovrådets arbejde med disse spørgsmål vil kunne indledes, når rådet
har afsluttet det igangværende arbejde med kommissoriet af 8. oktober
2014 om deltagelse i og hvervning til væbnede konflikter i udlandet mv.
4
KUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om at kommentere beretning nr. 3 om brugen af betalte kilder og mediernes ansvar ved publicering af urigtige historier, til justitsministeren
Justitsministeriet vil senere udarbejde et egentlig kommissorium for arbej-
det, som i lyset af Kulturudvalgets beretning vil blive sendt til Retsudval-
get.
5