Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
KOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Kommunaludvalg
Christiansborg
Finansministeren
14. april 2015
Svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 99 (Alm. del) af 17.
marts 2015 stillet efter ønske fra Stine Brix (EL)
Spørgsmål
Hvilke initiativer vil ministeren tage for at sikre, at breve i e-boks er tilgængelige
for mennesker med handicap?
Svar
Lov om Offentlig Digital Post betyder, at post, som før blev sendt som papirpost
til borgernes fysiske postkasse, nu som udgangspunkt sendes via Digital Post.
Borgere som ikke kan anvende Digital Post har mulighed for at blive fritaget fra
kravet om at have en digital postkasse, for eksempel som følge af fysiske eller
kognitive funktionsnedsættelser. Borgere, som er fritaget, modtager deres post fra
myndighederne på papir som hidtil.
Det er den enkelte myndighed, som udarbejder de dokumenter, der sendes til en
borger eller virksomheds digitale postkasse.
Digitaliseringsstyrelsen har udarbejdet vejledningsmateriale til myndighederne,
hvori det beskrives, hvordan myndigheden sikrer det bedst mulige udgangspunkt
for, at deres breve er læsbare for borgere med funktionsnedsættelser.
Digitaliseringsstyrelsen har oplyst, at de fleste dokumenter i Digital Post efter sty-
relsens vurdering kan tilgås af fx skærmlæserbrugere, også selvom dokumenterne
ikke fuldt ud overholder den relevante tilgængelighedsstandard.
Digitaliseringsstyrelsen vil i samarbejde med relevante handicaporganisationer
iværksætte en analyse af problemets omfang, samt hvilke muligheder der er for at
øge handicaptilgængeligheden i forsendelser til Digital Post.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk