Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
KOU Alm.del
Offentligt
1512250_0001.png
Folketingets Kommunaludvalg
Sagsnr.
2015-1733
Doknr.
218370
Dato
25-03-2015
Folketingets Kommunaludvalg har d. 2. marts 2015 stillet følgende spørgsmål nr. 88
(alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 88:
Vil ministeren oplyse, hvilken virkning en sådan refusionsomlægning vil have for forde-
lingen af de disponible indkomster (opgjort på indkomstdeciler) og indkomstuligheden
målt ved Gini-koefficienten?
Svar:
Med de forbehold, som fremgår af svaret på 87, ville bundskattesatsen skulle øges
med omkring 4,70 procentpoint for at opnå en provenuneutral omlægning i et scena-
rie, hvor den kommunale skatteudskrivningsprocent beregningsmæssigt er nedsat
med 5,58 procentpoint for alle kommuner.
Det er i dette svar beregningsteknisk forudsat, at en sådan omlægning af skatterne
slår fuldt igennem, således at fradragsværdien af f.eks. rentefradrag slår fuldt igen-
nem. Det er ligeledes forudsat, at fradrag for tidligere års underskud ”mister” fradrags-
værdi i fuldt omfang og – for så vidt personer, der på denne måde reducerer årets
skattebetaling til 0 - tages ikke højde for, at de ville kunne fremføre et større under-
skud (og således ikke fremstå som tabere i året).
Beregningerne er foretaget for fuldt skattepligtige med bopæl i Danmark, således at
provenuomlægningen er neutral her (givet at bundskattesatsen højest kan have 2
decimaler).
Beregningen er foretaget i 2013. Resultatet vil kunne blive marginalt ændret, hvis det
foretages for andre år pga. udviklingen i forskellige fradragsberettigede ydelser.
Beregningen viser, at en omlægning af skatterne som beskrevet ovenfor isoleret set
kun ville have minimale fordelingsmæssige ændringer, jf. tabel 1. Ændringen på Gini-
koefficienten kan således beregnes til at være på under 0,01 procentpoint.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512250_0002.png
Tabel 1
Ændringer i ækvivaleret disponibel indkomst af den forudsatte skatteomlægning, fordelt på deciler.
Ændring i ækvivaleret
disponibel indkomst
(kr.)
0
200
200
100
-0
-100
-100
-100
-100
500
(100)
Procentvis ændring i
disponibel indkomst
(pct.)
0,0
0,1
0,1
0,0
0,0
-0,0
-0,1
-0,0
-0,0
0,1
(0,0)
Decil
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Alle
Anm.: Selv om omlægningen samlet set er provenuneutral, er den gennemsnitlige ændring i
ækvivaleret disponibel
indkomst
svagt positiv, da familiestørrelserne for ”tabere” og ”vindere” er forskellige.
Kilde: Lovmodelberegninger på basis af stikprøver på 3,3 pct. af befolkningen.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
2