Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
KOU Alm.del
Offentligt
1512201_0001.png
Folketingets Kommunaludvalg
Sagsnr.
2015-1733
Doknr.
218281
Dato
25-03-2015
Folketingets Kommunaludvalg har d. 2. marts 2015 stillet følgende spørgsmål nr. 86
(alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 86:
Vil ministeren i forlængelse af svar på spørgsmål nr. 56 af 23. januar 2015 til Kommu-
naludvalget oplyse, hvor meget bundskatten skal hæves (i procentpoint og kroner), og
hvor meget kommuneskatten gennemsnitligt kan sænkes (i procentpoint) med for at
lave en provenumæssigt neutral omlægning af finansieringen af en indførelse af 100
pct. statsrefusion på følgende ydelser: Arbejdsløshedsdagpenge, kontanthjælp, før-
tidspension, sygedagpenge, fleksløntilskud, ledighedsydelse, revalidering og ressour-
ceforløbsydelse.
Svar:
Det understreges, at der i besvarelsen er tale om en teoretisk ”alt andet lige” betragt-
ning, hvor det antages, at ændringer i refusionssatserne ikke vil have betydning for
kommunernes indsatser på de enkelte områder. I praksis ville en refusionssats på 100
pct. betyde, at den enkelte kommune ikke vil have et økonomisk incitament til at be-
grænse udgifterne på de pågældende områder. Det må antages, at det ville have en
betydelig indflydelse på kommunerens incitamenter til at prioritere beskæftigelsesind-
satsen.
I besvarelsen er det endvidere – på baggrund af formuleringerne i spørgsmålet – be-
regningsteknisk forudsat, at en forhøjelse af refusionen ikke ville føre til en modgåen-
de nedsættelse af det kommunale bloktilskud, uanset at de fleste af de nævnte ydel-
ser er omfattet af den såkaldte budgetgaranti, jf. udligningslovens § 14, stk. 2, nr. 5.
Med disse forbehold er i tabellen nedenfor angivet den beregnede nettovirkning for
den kommunale økonomi ved en forhøjelse af refusionen til 100 pct. for de nævnte
ydelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512201_0002.png
Tabel 1
Beregnede kommunale merindtægter ved en forhøjelse af refusionen til 100 pct. på udvalgte ydelser i
2013-niveau og med de beregningstekniske forudsætninger i spørgsmålet
Kommunal mer-
indtægt ved
forhøjelse af
refusionen til
100 pct.
Mio. Kr.
Arbejdsløshedsdagpenge
1)
Sygedagpenge
Revalidering
Ledighedsydelse
Kontanthjælp
Førtidspension
Ressourceforløbsydelse
Fleksjob
I alt
11.321
7.730
792
2.430
13.053
21.366
77
3.374
60.143
Nettoændring
Beregnet æn-
i den
dring af den
kommunale gennemsnitlige
økonomi
udskrivnings-
Mio. kr.
procent
Procentpoint
0
7.730
792
2.430
13.053
21.366
77
3.374
48.822
0
-0,88
-0,09
-0,28
-1,49
-2,44
-0,01
-0,39
-5,58
Ændring i
beskæftigelses-
tilskuddet
Mio. kr.
-11.321
Anm: 1): Kommunernes nettoudgifter til arbejdsløshedsdagpenge finansieres via beskæftigelsestilskuddet til kom-
munerne. Hvis refusionen forhøjes til 100 pct., vil kommunernes nettoudgifter falde med 11.321 mio. kr.,
og beskæftigelsestilskuddet vil falde tilsvarende. For kommunerne under et vil der derfor ikke være nogen
nettovirkning for den kommunale økonomi.
Kilde: Beskæftigelsesministeriet
Som det fremgår at tabellen, ville en forhøjelse af refusionen til 100 pct. på de nævnte
ydelser beregnet på data for 2013 og med de ovenstående beregningstekniske forud-
sætninger indebære kommunale merindtægter på ca. 48.822 mio. kr. og tilsvarende
statslige merudgifter.
Det kan beregnes til at svare til en nedsættelse af den gennemsnitlige kommunale
udskrivningsprocent med ca. 5,58 procentpoint hhv. en forhøjelse af den statslige
bundskat med ca. 4,70 procentpoint.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
2