Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
KOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Kommunaludvalg
Christiansborg
Finansministeren
4. marts 2015
Svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 81af 11. februar 2015 stillet efter
ønske fra ikke-medlem af udvalget (MFU) Villum Christensen (LA).
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om det er i overensstemmelse med hensigten bag
digitaliseringsstrategien og lovgivningen om digital post, at Digitaliseringsstyrelsen
har givet NemID ret til at opkræve gebyr fra små sociale foreninger, der
har ønsket at modtage hjælp til at oprette en E-boks?
Svar
Indledningsvist vil jeg opridse fakta vedr. NemID og e-Boks: NemID, herunder
medarbejdersignaturer, drives af Nets DanID på baggrund af et offentligt udbud.
E-Boks leverer Digital Post-løsningen for den offentlige sektor, ligeledes på
baggrund af et offentligt udbud. For at tilgå Digital Post i e-Boks er det
nødvendigt at logge på med en medarbejdersignatur.
Loven fastslår, at det er obligatorisk for alle virksomheder og foreninger, der har
et cvr-nummer, at kunne modtage Digital Post. Dette blev effektueret i november
2013. I den forbindelse har alle med et cvr-nummer gratis fået oprettet en Digital
Postkasse i e-Boks helt automatisk, ligesom hvert cvr-nummer har mulighed for at
få tre gratis medarbejdersignaturer. Der er i dag udstedt lidt over 1,5 millioner
medarbejdersignaturer.
Hensigten med digitaliseringsstrategien og lov om Digital Post er at gøre det nemt
for alle at være i kontakt med det offentlige, at skabe mere råderum i de offentlige
budgetter og at skabe vækst ved hjælp af digitalisering.
Selvfølgelig er der virksomheder og foreninger, der har behov for hjælp til at blive
digitale, og det er de offentlige myndigheders opgave at yde denne hjælp og
vejledning. Al henvendelse til e-Boks vedrørende oprettelse af en digital postkasse
er gratis.
Henvendelser til Nets DanID vedrørende support til medarbejdersignaturer har
altid været omfattet af en egenbetaling på 250 kroner pr. henvendelse
–
et beløb,
som selvfølgelig kan trækkes fra i skat.
Regeringen har valgt at frikøbe support til alle med et cvr-nummer for så vidt
angår følgende problemstillinger, hvor det er nødvendigt at kontakte supporten
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk