Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
KOU Alm.del
Offentligt
1516449_0001.png
Puljer
Tabel 1
Puljer der er afsat i forbindelse med finanslovaftaler eller aftaler om kommunernes økonomi siden september 2011
Navn på pulje
Aftale
Puljens
størrelse
(Samlet pulje i
relevant -pl)
Løbetid
(Finansår)
Ansøgnings
pulje
(Ja, nej)
Formålet med puljen
(Kort beskrivelse af puljens formål og eventuel afløbsprofil for pulje)
§ 6. Udenrigsministeriet
CSR-pulje
FL15
25 mio. kr.
(2015-pl)
75 mio. kr.
(2015-pl)
2015
Ja
Forbedre arbejds- og levevilkår og sikre folkelig viden, debat og dialog i Danmark om
virksomheders og investorers samfundsansvar i relation til udviklingslande og
vækstlande.
Fremme arbejdstagerrettigheder og forbedre rammebetingelser for økonomisk vækst.
Puljen er opdelt i to vinduer:
1) Fremme bedre arbejdsmarkeder med anstændig beskæftigelse, arbejdsmiljø og
rettigheder samt;
2) Fremme bæredygtige produktionsmetoder i udvalgte værdikæder inkl. styrkelse af
relevante fag- og erhvervsuddannelse.
Puljen til social dialog
FL15
2015
Ja
§ 8. Erhvervs- og Vækstministeriet
Grøn omstillingsfond
FL13
40 mio. kr.
(2013-pl)
60 mio. kr.
(2015-pl)
2013
Ja
Formålet er at understøtte forretningsudvikling, produktion, salg og markedsføring af
grønne produkter.
Der tilføres yderligere 60 mio. kr. til den grønne omstillingsfond, heraf 10 mio. kr. årligt i
2015 og 2016 samt 20 mio. kr. årligt i 2017 og 2018. Heraf målrettes 10 mio. kr. årligt i
2015-2018 til initiativer, der fremmer cirkulær økonomi og deleøkonomi.
Grøn omstillingsfond
(eksisterende pulje forøges)
§ 10. Økonomi- og Indenrigsministeriet
Lånepulje til styrkelse af likviditeten i
vanskeligt stillede kommuner
FL15
2015-2018
Ja
ØA13
500 mio. kr.
(2013-pl)
2013
Ja
Lånepulje i forbindelse med fastsættelse af balancetilskuddet for at sikre balance mellem
de samlede kommunale udgifter og indtægter for kommunerne under ét. Lånepuljen er til
kommuner med lav likviditet med henblik på at styrke kommunernes generelle likviditet.
Pulje til kommuner med aktuelle og vedvarende økonomiske udfordringer. Puljen er
forhøjet ekstraordinært til at udgøre 400 mio. kr. i 2013 og 2014 som følge af
regeringens aftale om at justere den eksisterende udligningsordning. Aftalen medførte
en forhøjelse af puljen på 221,6 mio. kr. (2013-pl) i hhv. 2013 og 2014.
Puljen er rettet mod at styrke kommunernes økonomiske muligheder for at yde en særlig
indsats over for sociale problemer (fx hjemløse, misbrugsproblemer mv.) i bestemte dele
af området af landet, som har en overrepræsentation af borgere med sociale problemer.
Puljen er oprettet som et led i regeringens aftale om at justere den eksisterende
udligningsordning.
Ordinære særtilskudspulje (eksisterende
pulje forøges)
ØA13
443 mio. kr.
(2013-pl)
2013-2014
Ja
Social særtilskudspulje
ØA13
400 mio. kr.
(2013-pl)
2013
Ja
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516449_0002.png
Lånepulje til investeringer på
kvalitetsfondsområderne
ØA13
750 mio. kr.
(2013-pl)
2013
Ja
Puljen er oprettet til investeringer på kvalitetsfondsområderne og målrettes primært
kommuner med en økonomisk og likviditetsmæssig vanskelig situation. Investeringer på
kvalitetsfondsområderne dækker anlæg på skole-, idræt-, dagsinstitutions- og
ældreområdet.
Puljen er rettet mod at fremme private og offentlige partnerskaber. Kommuner kan søge
om låneadgang eller dispensation fra deponeringsforpligtelsen i lånebekendtgørelsen.
Puljen giver mulighed for, at nogle kommuner kan forhøje skatten inden for en ramme på
250 mio. kr. For at skabe plads til disse skatteforhøjelser inden for et uændret
beskatningsniveau for kommunerne under ét forudsættes det, at andre kommuner
sænker skatten svarende til i alt 250 mio. kr. Derfor etableres en tilskudsordning til de
kommuner, der har et beskatningsniveau over landsgennemsnittet, og som nedsætter
skatten for 2013-2016. Tilskudsrammen udgør 187,5 mio. kr. for 2013, 125 mio. kr. for
hvert af årene 2014 og 2015 og 62,5 mio. kr. for 2016.
Puljen giver mulighed for, at nogle kommuner kan forhøje skatten inden for en ramme på
250 mio. kr. For at skabe plads til disse skatteforhøjelser inden for et uændret
beskatningsniveau for kommunerne under ét forudsættes det, at andre kommuner
sænker skatten svarende til i alt 250 mio. kr. Tilskudsrammen udgør 187,5 mio. kr. for
2014, 125 mio. kr. for hvert af årene 2015 og 2016 og 62,5 mio. kr. for 2017.
Lånepulje i forbindelse med fastsættelse af balancetilskuddet for at sikre balance mellem
de samlede kommunale udgifter og indtægter for kommunerne under ét. Lånepuljen er til
kommuner med lav likviditet med henblik på at styrke kommunernes generelle likviditet.
Puljen er rettet mod investeringer på kvalitetsfondsområderne, der målrettes primært
kommuner i en økonomisk og likviditetsmæssig vanskelig situation.
Kvalitetsfondsprojekterne omfatter investeringer på de borgernære serviceområder, bl.a.
renovering af skoler, dagsinstitutioner og ældrecentre samt it-udvikling og digitalisering.
Puljen er rettet mod investeringer med dokumenteret effektiviseringspotentiale.
Projekterne dækker bl.a. sammenlægning af administrationsbygninger, ændringer af
institutionsstruktur, materielgård og velfærdsteknologi.
Puljen er rettet mod at fremme private og offentlige partnerskaber. Kommuner kan søge
om låneadgang eller dispensation fra deponeringsforpligtelsen i lånebekendtgørelsen.
Som en del af en aftale om kommunernes planlægning for vindmøller på land etableres
en lånepulje til erhvervelse af ejendomme med henblik på opførelse af vindmøller.
Puljen målrettes projekter med mindst 5 vindmøller.
Låne- og deponeringsfritagelsespulje
ØA13
100 mio. kr.
(2013-pl)
500 mio. kr.
(2013-pl)
2013
Ja
Pulje til skattenedsættelser
ØA13
2013-2016
Ja
Pulje til skattenedsættelser
ØA14
500 mio. kr.
(2014-pl)
2014-17
Ja
Lånepulje til styrkelse af likviditeten i
vanskeligt stillede kommuner
ØA14
500 mio. kr.
(2014-pl)
2014
Ja
Pulje til kvalitetsfondsområderne
ØA14
650 mio. kr.
(2014-pl)
2014
Ja
Pulje til investeringer med
effektiviseringspotentialet
ØA14
200 mio. kr.
(2014-pl)
2014
Ja
Låne- og deponeringspulje
ØA14
150 mio. kr.
(2014-pl)
50 mio. kr.
(2014-pl)
2014
Ja
Lånepulje til vindmøller
ØA14
2014-2015
Ja
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516449_0003.png
Lånepulje til bredbånd og mobildækning
ØA14
50 mio. kr.
(2014-pl)
2014-2015
Ja
Puljen er rettet mod udbredelse af bredbånd og mobildækning i udkantsområder. Puljen
målrettes meranlægsudgifter som følge af dækningskrav til etablering af infrastruktur til
bredbånd og mobildækning.
Lånepulje i forbindelse med fastsættelse af balancetilskuddet for at sikre balance mellem
de samlede kommunale udgifter og indtægter for kommunerne under ét. Lånepuljen er
til kommuner med lav likviditet med henblik på at styrke kommunernes generelle
likviditet.
Ekstra økonomiske tilskud til særligt vanskeligt stillede kommuner. En del af tilskuddet
kan anvendes til kommuner, som indgår en flerårig aftale om udviklingspartnerskab med
Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Puljen er rettet mod at fremme private og offentlige partnerskaber. Kommuner kan søge
om låneadgang eller dispensation fra deponeringsforpligtelsen i lånebekendtgørelsen.
Puljen er rettet mod investeringer på borgernære områder, som bl.a. renovering og
etablering af folkeskoler, dagsinstitutioner og ældrecentre, ombygning og renovering af
biblioteker.
Puljen er rettet mod investeringer med dokumenteret effektiviseringspotentiale.
Projekterne dækker bl.a. sammenlægning af administrationsbygninger, ændringer af
institutionsstruktur, materielgård og velfærdsteknologi.
Puljen er målrettet udvikling af digitale læremidler med et betydeligt innovativt element,
samt fremme af etableringen af kreative samarbejder på tværs af producenter og
undervisningssektoren.
Puljen giver mulighed for, at nogle kommuner kan forhøje skatten inden for en ramme på
150 mio. kr. For at skabe plads til disse skatteforhøjelser inden for et uændret
beskatningsniveau for kommunerne under ét forudsættes det, at andre kommuner
sænker skatten svarende til i alt 150 mio. kr. Derfor etableres en tilskudsordning til de
kommuner, der har et beskatningsniveau over landsgennemsnittet, og som nedsætter
skatten for 2015-2018. Tilskudsrammen udgør 112,5 mio. kr. for 2015, 75 mio. kr. for
hvert af årene 2016 og 2017 og 37,5 mio. kr. for 2018.
Lånepulje til styrkelse af likviditeten i
vanskeligt stillede kommuner
ØA15
500 mio. kr.
(2015-pl)
2015
Ja
Puljen til særlig vanskeligt stillede
kommuner
ØA15
300 mio. kr.
(2015-pl)
2015
Ja
Låne og deponeringspulje
ØA15
150 mio. kr.
(2015-pl)
400 mio. kr.
(2015-pl)
2015
Ja
Lånepulje til investering på borgernære
områder
ØA15
2015
Ja
Pulje til investeringer med
effektiviseringspotentiale
ØA15
200 mio. kr.
(2015-pl)
2015
Ja
Udviklingspulje til digitale læremidler
ØA15
40 mio. kr.
(2015-pl)
2015-2016
Ja
Pulje til skattenedsættelser
ØA15
300 mio. kr.
(2015-pl)
2015-2018
Ja
§ 11. Justitsministeriet
GPS-fodlænker
FL13
2,5 mio. kr.
(2013-pl)
20 mio. kr.
(2015-pl)
2013-2016
Nej
Formålet med puljen er udvikling og afprøvning af GPS-fodlænker som en zonemodel.
Styrket undervisnings- og
aktiveringsindsats for asylansøgere
FL15
2015-2018
Ja
Videreførsel af eksisterende puljeordning fra
Asylaftalen
af 2012 på 5 mio. kr. årligt
vedrørende brug af eksterne aktører til at styrke undervisnings- og aktiveringsindsatsen
over for asylansøgere.
§ 12. Forsvarsministeriet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516449_0004.png
Ingen puljer
-
-
-
-
-
§ 14. Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
Energisparepulje i den almene sektor
FL13
9,0 mio. kr.
(2013-pl)
2014-2016
Ja
Puljen har til formål at sikre et tilstrækkeligt vidensgrundlag og dermed understøtte
gennemførelse af rentable energirenoveringer i den almene boligsektor. Puljen er afsat
som led i udmøntningen af
Aftale om finansloven
for 2013.
Puljen anvendes til refusion af kommunale udgifter til flyttehjælp i udsatte almene
boligområder. Puljen er afsat som led i
Aftale om nye kriterier for udsatte boligområder
af juni 2013.
Formålet er at anvende pulje til forsøg på at reducere driftsudgifterne med henblik på
billigere leje og bedre kvalitet, herunder i ungdoms- og studieboliger.
Formålet med tilskudspuljen er at afholde udgifter til energirenoveringer i den private
boligsektor.
Tilskud til flyttehjælp
FL14
3 mio. kr.
(2014-pl)
2014-2016
Ja
Forsøg, oplysning og indsamling af data
mv. i det almene boligbyggeri
Støtte til energirenoveringer
FL14
11,0 mio. kr.
(2014-pl)
50 mio. kr.
(2014-pl)
2014
Ja
FL14
2014-2015
Ja
§ 15. Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold
Tilskud til etablering af
nødovernatningstilbud (Nødovernatnings-
puljen)
EU’s år for aktiv aldring og solidaritet
mellem generationer (Et aktivt ældreliv)
FL12
4,5 mio. kr.
(2012-pl)
2012
Ja
Midlerne er afsat med det formål at etablere midlertidige overnatningsmuligheder til
hjemløse personer i vintermånederne (nødovernatning), således at alle har mulighed for
at sove indendørs i den koldeste tid på året.
Det overordnede formål er at fremme skabelsen af en kultur med aktiv aldring baseret
på et samfund for alle aldersgrupper. Af beløbet afsættes 8,0 mio. kr. til etablering af en
ansøgningspulje til at understøtte aktiv aldring og solidaritet mellem generationer.
Kontoens formål er at tilgodese en kursus- og uddannelsesindsats over for frivillige på
det sociale område. Med aftalen om finansloven for 2012 er der afsat 12,0 mio. kr. i
hvert af årene 2012 og 2013 til uddannelsespuljen.
Midlerne er afsat til en forlængelse af nødovernatningspuljen fra FL12 med det formål at
etablere midlertidige overnatningsmuligheder til hjemløse personer i vintermånederne
(nødovernatning), således at alle har mulighed for at sove indendørs i den koldeste tid
på året.
Uddannelsespuljens formål er at styrke, løfte og fremme det frivillige sociale arbejde
med fokus på brugerne på det sociale område og styrke støttefunktionerne i forhold til
udmøntning af det brugerrettede frivillige sociale arbejde.
Sommerferiepuljen giver udsatte familier med hjemmeboende børn mulighed for et
ferieophold med opfølgende sociale aktiviteter, der bidrager til at hjælpe familierne til at
løse nogle af de problemer, der præger deres hverdag.
FL12
8,0 mio. kr.
(2012-pl)
2012
Ja
Uddannelse, kurser mv. for frivillige inden
for det sociale felt (Uddannelsespuljen)
FL12
24,0 mio. kr.
(2012-pl)
2012-2013
Ja
Tilskud til etablering af
nødovernatningstilbud (Nødovernatnings-
puljen)
FL13
3,0 mio. kr.
(2013-pl)
2013
Ja
Uddannelse, kurser mv. for frivillige inden
for det sociale felt (Uddannelsespuljen)
FL14
32,0 mio. kr.
(2014-pl)
2014-2017
Ja
Pulje til sommerferiehjælp
FL14
5,0 mio. kr.
(2014-pl)
2014
Ja
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516449_0005.png
Tilskud til etablering af
nødovernatningstilbud (Nødovernatnings-
puljen)
FL14
4,0 mio. kr.
(2014-pl)
2014
Ja
Midlerne er afsat til en forlængelse af nødovernatningspuljen fra FL12 med det formål at
etablere midlertidige overnatningsmuligheder til hjemløse personer i vintermånederne
(nødovernatning), således at alle har mulighed for at sove indendørs i den koldeste tid
på året.
Formålet med kontoen er at yde tilskud til udviklingsprojekter, som medvirker til at
forebygge eller reducere social udsathed og/eller medvirke til at forbedre integrationen
samt projekter målrettet mennesker med handicap. Midlerne udmøntes i en
ansøgningspulje målrettet frivillige organisationer og lignende.
Formålet med kontoen er at yde tilskud til projekter, som bl.a. medvirker til at skabe
bedre forhold for demente og deres pårørende. Midlerne udmøntes i en ansøgningspulje
målrettet frivillige organisationer og lignende.
Formålet med kontoen er at yde tilskud til etablering af mentorordninger for unge på vej
ud i kriminalitet. Mentorerne skal understøtte de unge i at komme ud af det miljø eller de
handlemønstre, der vurderes at være risikofyldte for den unge. Midlerne udmøntes i en
ansøgningspulje målrettet frivillige organisationer og lignende.
Formålet med initiativet er at støtte de landsdækkende frivillige sociale foreningers
arbejde med julehjælp til økonomisk- og socialt udsatte familier, først og fremmest med
henblik på, at foreningerne kan imødekomme et større antal ansøgere om julehjælp.
Midlerne anvendes til en analyse med henblik på at sikre et bedre vidensgrundlag for
udvikling af benchmarking på det sociale område, samt en pulje til praksisnær forskning,
der skal anvendes til at give et overblik over den eksisterende viden og forskning om
den socialpædagogiske og sociale indsats med fokus på praksis. Begge analyser
udmøntes via udbud.
Midlerne kan anvendes til mere pædagogisk personale i både daginstitutioner
(vuggestuer, børnehaver og aldersintegrerede institutioner) og dagplejen. I dagplejen
kan midlerne bl.a. målrettes bedre vikardækning og øget pædagogisk sparring. I 2015
og 2016 skal kommunerne ansøge om midler fra puljen. Fra 2017 og frem vil midlerne
(250 mio. kr. årligt) indgå i kommunernes bloktilskud.
Formålet med ansøgningspuljen er at sikre udbredelse af landsdækkende
behandlingstilbud til børn og unge under 25 år, som er belastet af en opvækst i familier
med stof- og alkoholafhængighed. Ansøgerkredsen omfatter kommuner, private og
frivillige organisationer, gerne i samarbejder mellem flere parter. Puljen skal anvendes til
gratis rådgivnings- og samtaletilbud til børn og unge, der er belastet af en opvækst i en
familie med stof- eller alkoholproblemer.
Midlerne afsættes til at styrke livskvaliteten for de svageste hjemmehjælpsmodtagere
gennem en klippekortmodel. I modellen tildeles borgerne i målgruppen mindst en halv
times ekstra tid til hjemmehjælp om ugen, som borgeren selv kan være med til at
bestemme, hvad skal bruges til. Tiden kan fx bruges til supplerende hjemmehjælp, hjælp
til madlavning, indkøb eller ledsagelse. Hjælpen kan deles op i mindre aktiviteter eller
Udviklingsstøtte til projekter for mennesker
med handicap, særligt socialt udsatte samt
til integrations-projekter.
FL14
74,6 mio. kr.
(2014-pl)
2014-2017
Ja
Udviklingsstøtte til styrket livskvalitet for
mennesker med demens og deres
pårørende
Udviklingsstøtte til fremme af mentorer til
unge, som er på vej ud i kriminalitet
FL14
12,4 mio. kr.
(2014-pl)
2014-2016
Ja
FL14
5,2 mio. kr.
(2014-pl)
2014-2015
Ja
Tilskud til frivillige organisationers uddeling
af julehjælp (Pulje til uddeling af julehjælp)
FL14
4,0 mio. kr.
(2014-pl)
2014
Ja
Analyse og praksisnær forskningspulje på
socialområdet
FL15
6,0 mio. kr.
(2015-pl)
2015-2016
Nej
Mere pædagogisk personale i dagtilbud
FL15
500,0 mio. kr.
(2015-pl)
2015-2016
Ja
Ansøgningspulje om behandlingstilbud til
børn og unge
FL15
269,4 mio. kr. i alt i
årene 2016-2019 og
69,4 mio. kr. årligt fra
2020 og frem.
(2015-pl)
2016-
Ja
Styrket livskvalitet for de svageste
hjemmehjælpsmodtagere
FL15
225,0 mio. kr.
(2015-pl)
2015-2016
Ja
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516449_0006.png
spares op og anvendes til ting, der tager længere tid. Hjælpen aftales mellem den
enkelte borger og hjemmehjælperen.
Fra 2017 og frem vil midlerne (150 mio. kr. årligt) indgå i kommunernes bloktilskud.
Pulje til sommerferiehjælp
FL15
5,0 mio. kr.
(2015-pl)
2015
Ja
Sommerferiepuljen giver udsatte familier med hjemmeboende børn mulighed for et
ferieophold med opfølgende sociale aktiviteter, der bidrager til at hjælpe familierne til at
løse nogle af de problemer, der præger deres hverdag.
Midlerne er afsat til en forlængelse af nødovernatningspuljen fra FL12 med det formål at
etablere midlertidige overnatningsmuligheder til hjemløse personer i vintermånederne
(nødovernatning), således at alle har mulighed for at sove indendørs i den koldeste tid
på året.
Midlerne er afsat i to ansøgningspuljer til efterværnindsatser og netværksgrupper for
nuværende og tidligere anbragte unge. Formålet med puljerne er at understøtte
udbredelsen af en helhedsorienteret efterværnsindsats, som kan bidrage til, at
nuværende og tidligere anbragte børn og unge får udvidet kontakt med jævnaldrende
børn og unge og med ressourcestærke voksne. Målgruppen for indsatserne er
nuværende og tidligere anbragte børn og unge i alderen 11-30 år. Ansøgerkredsen er
kommuner, private- og frivillige organisationer.
Puljen har til formål at støtte projekter, som styrker handicappede børns inklusion i
skole- og fritidsliv. Puljen kan ansøges af frivillige organisationer, NGO'er mv. og kan
bl.a. støtte projekter, der gennem partnerskaber med aktører på forskellige områder,
etablerer konkrete tilbud til børnene og deres familier, herunder inddrager andre børn og
familier i indsatsen, med henblik på at skabe netværk og sikre inklusion af gruppen af
børn.
Formålet er at støtte projekter i frivillige organisationer, NGO'er mv., som er målrettet
mænd i krise, fx efter samlivsophør eller fyring. Projekter kan bl.a. tilbyde mænd i krise
rådgivning, netværksaktiviteter, mulighed for samvær med egne børn og samtale- og
selvhjælpsgrupper. Puljen kan også anvendes til etablering og drift af midlertidige
bomuligheder.
Formål er gennem støtte til konkrete projekter at fastholde og styrke den rolle NGO'er og
frivillige organisationer mv. har i forhold til udvikling og afprøvning af nye ideer, tilgange
og metoder til at skabe en bedre social indsats blandt særligt udsatte grupper.
Projekterne kan være målrettet mennesker med handicap, udsatte og sårbare ældre,
udsatte børn og unge og socialt udsatte voksne og/eller målrettet integrationsfremmende
initiativer.
Formålet med initiativet er at støtte de landsdækkende frivillige sociale foreningers
arbejde med julehjælp til økonomisk- og socialt udsatte familier, først og fremmest med
henblik på, at foreningerne kan imødekomme et større antal ansøgere om julehjælp.
Tilskud til etablering af
nødovernatningstilbud (Nødovernatnings-
puljen)
FL15
6,7 mio. kr.
(2015-pl)
2015
Ja
Pulje til efterværn og netværksgrupper for
nuværende og tidligere anbragte unge
FL15
91,3 mio. kr.
(2015-pl)
2015-2018
Ja
Inklusionsprojekter for børn med handicap
FL15
18,0 mio. kr.
(2015-pl)
2015
Ja
Rådgivnings- og samværstilbud til mænd i
krise
FL15
10,0 mio. kr.
(2015-pl)
2015
Ja
Projekter målrettet socialt udsatte grupper
og fremme af integration
FL15
20,0 mio. kr.
(2015-pl)
2016
Ja
Tilskud til frivillige organisationers uddeling
af julehjælp (Pulje til uddeling af julehjælp)
FL15
4,0 mio. kr.
(2015-pl)
2015
Ja
§ 16. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516449_0007.png
Pulje til bekæmpelse af rygning blandt
udsatte unge
FL12
16 mio. kr.
(2012-pl)
2012-2015
Ja
Formålet er er at forhindre unge i at begynde at ryge og hjælpe dem, der er begyndt
med at ryge, til at holde varigt op igen. Fokus skal målrettes områder og grupper, hvor
der findes den højeste koncentration af udsatte unge, der ryger. De 16,0 mio. kr. er
fordelt med 4,0 årligt i perioden 2012-2015 til bekæmpelse af rygning blandt unge,
herunder til udarbejdelse af et fælles, nationalt forpligtende koncept.
Formålet er at sikre at socialt udsatte borgere benytter de eksisterende tandplejetilbud.
Gennem en opsøgende indsats kan kommunen sikre, at målgruppen opnår en forbedret
tandsundhed og dermed bedre livskvalitet og forhindre yderligere marginalisering. De
6,0 mio. kr. er fordelt med 4,0 mio. kr. årligt i perioden 2012-2015, som kommunerne kan
søge med det formål, gennem en opsøgende indsats, at sikre særligt socialt udsatte
tandpleje.
Formålet med puljen er projekter, som har fokus på sammenhængen mellem forældres
sociale ressourcer og de helbredsproblemer, deres børn kan få som voksne. De 12,0
mio. kr. er fordelt med 3,0 mio. kr. årligt i perioden 2012-2015, som foreslås udmøntet til
3-4 projekter i regionalt og kommunalt samarbejde.
Formålet er styrkelse af den forebyggende indsats for overvægtige børn og unge
forankret i de eksisterende forebyggende ordninger med fokus på opsporing og tidlig
indsats. De 12,0 mio. kr. er fordelt med 3,0 mio. kr. årligt i perioden 2012-2015.
Formålet er udvikling og afprøvning af metoder til at mindske uligheden i sundhed hos
gravide og deres børn. Der er social ulighed i forekomsten af graviditets- og
fødselskomplikationer, og det har betydning for graviditetens udfald. Der er fundet øget
dødelighed for både den udsatte mor og det nyfødte barn. De 18,0 mio. kr. er fordelt
med 4,5 mio. kr. i årligt i perioden 2012-2015.
Formålet er en samlet forebyggelsesindsats med et bredt sigte, således at forebyggelse
af uønsket graviditet, HIV og andre seksuelt overførbare infektioner ses som en samlet
indsats, da målgrupperne, metoderne og problemstillingerne på disse områder er
overlappende. De 20,0 mio. kr. er fordelt med 5,0 mio. kr. årligt i perioden 2012-2015.
Formålet er en fortsættelse af de igangværende forsøgsordninger med akuthelikoptere
med base i Karup og Ringsted frem til foråret 2013. Puljen til etablering af en
lægehelikopterordning for at øge befolkningens tryghed på blandt andet øer og i
udkantsområder blev etableret med finanslovaftalen for 2009. De 72 mio. kr. er fordelt
med 50,0 mio. kr. i 2012 og 22,0 mio. kr. i 2013.
Formålet er at igangsætte initiativer, som nedbringer ventetiden og styrker samarbejdet
mellem behandlingspsykiatrien, praksissektoren og kommunerne om udredning af,
behandling af og støtte til børn og unge med psykiske sygdomme f.eks. ikke-psykotiske
lidelser. De 102,5 mio. kr. er fordelt med 20,0 mio. kr. i 2012, 32,5 mio. kr. i 2013, 25,0
mio. kr. fra 2014.
Pulje til opsøgende tandpleje for særligt
socialt udsatte
FL12
16 mio. kr.
(2012-pl)
2012-2015
Ja
Pulje til børn og unge med kronisk sygdom
FL12
12 mio. kr.
(2012-pl)
2012-2015
Ja
Pulje til forebyggende indsats for
overvægtige børn og unge
FL12
12 mio. kr.
(2012-pl)
2012-2015
Ja
Pulje til styrket indsats i svangreomsorgen
for udsatte gravide
FL12
18 mio. kr.
(2012-pl)
2012-2015
Ja
Pulje til fremme af seksuel og reproduktiv
sundhed ift. udsatte grupper, etniske
minoriteter og unge
(eksisterende pulje forhøjes)
Etablering af en helikopterordning
(eksisterende pulje forhøjes)
FL12
20 mio. kr.
(2012-pl)
2012-2015
Ja
FL12
72 mio. kr.
(2012-pl)
2012-2013
Ja
Pulje til hurtigere hjælp til børn og unge
med psykiske sygdomme
FL12
102,5 mio. kr.
(2012-pl)
2012-
Ja
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516449_0008.png
Pulje til styrkelse af den nære psykiatri
FL12
80 mio. kr.
(2012-pl)
2012-
Ja
Formålet er at udbygge de nære, regionale tilbud, så psykiatriske patienter kan få hurtig
støtte og hjælp i akutte situationer og dermed evt. undgå akut (gen)indlæggelse. De
80,0 mio. kr. er fordelt med 20,0 mio. kr. årligt fra 2012 og fremefter til en
ansøgningspulje.
Formålet med puljen er at støtte initiativer som styrker samarbejdet mellem
behandlingspsykiatrien og praksissektoren om behandling af patienter med f.eks. ikke-
psykotiske lidelser inden for rammerne af shared care. De 100,0 mio. kr. er fordelt med
25,0 mio. kr. årligt fra 2012 og fremefter. Puljen blev i forbindelse med FL13 nedskrevet
med 1.1 mio. kr. i 2013 og 2 mio. kr. i 2014
Formålet med puljen er at styrke den regionale behandlingsindsats over for personer
med psykisk sygdom og misbrug, således at tilbuddene i almenpsykiatrien eller
retspsykiatrien til målgruppen kan udbygges såvel kapacitetsmæssigt som kvalitativt. De
54,0 mio. kr. er fordelt med 13,5 mio. kr. årligt fra 2012 og fremefter.
Formålet med puljen er at styrke den kommunale døgnbehandling af personer med
alkoholmisbrug og med psykiske problemstillinger. Kommunerne vil kunne søge midler
til at oprette eller udbygge egne kvalificerede tilbud eller til at købe kapacitet på
kvalificerede private behandlingssteder. De 53,5 mio. kr. er fordelt med 13,0 mio. kr. i
2012, og 13,5 mio. kr. årligt fra 2013 og fremefter.
Formålet med puljen er etablering af nye sengepladser i almen psykiatri udover den
allerede eksisterende kapacitet. Puljemidlerne vil blive fordelt til de regioner, som kan
dokumentere, at midlerne vil medgå til finansiering af en yderligere udbygning af
sengekapaciteten. Midlerne vil efter projektfasen på 4 år blive tilført regionerne som en
permanent bevilling under forudsætning af fastholdelse af den udbyggede kapacitet. De
140,0 mio. kr. er fordelt med 20,0 mio. kr. i 2012, og 40,0 mio. kr. årligt fra 2013 og
fremefter.
Formålet med puljen er støtte til børn som pårørende til psykisk syge eller misbrugere.
Et stort antal børn i Danmark vokser op i familier, hvor den ene eller begge forældre eller
søskende har psykisk sygdom eller misbrug.
Formålet er udbygning af behandlingstilbud til patienter med spiseforstyrrelser, herunder
bulimi. Endvidere afsættes i alt 20,0 mio. kr. fordelt med 5 mio.kr. årligt i perioden 2012-
2015 til erfaringsindhentende projekter med afprøvning af behandlingsforløb for
personer med BED. De 20,0 mio. kr. er fordelt med 5,0 mio. kr. årligt i perioden 2012-
2015.
Formålet med puljen er en styrket akutindsats i de områder af landet, hvor der på grund
af placeringen af de tre lægehelikoptere i en ny, national lægehelikopterordning vil være
relativt lang responstid med lægehelikopter. Midlerne kan bl.a. anvendes til støtte til
akutbiler og akutlægebiler. Den endelige udmøntning af midlerne til konkrete projekter
drøftes mellem aftaleparterne.
Pulje til styrket samarbejde mellem
behandlingspsykiatrien og almen praksis
FL12
100 mio. kr.
(2012-pl).
2012-
Ja
Pulje til styrket psykiatrisk indsats for
dobbeltdiagnosticerede
FL12
54 mio. kr.
(2012-pl)
2012-
Ja
Pulje til styrkelse af den kommunale
alkoholbehandling af dobbeltbelastede
FL12
53,5 mio. kr.
(2012-pl)
2012-
Ja
Pulje til flere sengepladser i psykiatrien
FL12
140 mio. kr.
(2012-pl)
2012-
Ja
Pulje til børn som pårørende til psykisk
syge og misbrugere
FL12
20 mio. kr.
(2012-pl)
2012
Ja
Behandling af personer med
spiseforstyrrelser
FL12
40 mio. kr.
(2012-pl)
2012-2015
Ja
Pulje til styrket akutindsats
FL12
33,6 mio. kr.
(2013-pl)
2013-2014
Ja
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516449_0009.png
Pulje til pilotprojekter om brugerstyrede
senge i psykiatrien
FL13
64,4 mio. kr.
(2013-pl)
2013-2016
Ja
Formålet med puljen er at støtte pilotprojekter om brugerstyrede senge i psykiatrien med
inspiration fra erfaringerne fra Norge. De 64,4 mio. kr. er fordelt med 17,6 mio. kr. i 2013
og 15,6 mio. kr. årligt i perioden 2014-2016.
Formålet med puljen er at støtte udvikling, afprøvning og evaluering af et program til
undervisning af sårbare unge med henblik på fremme af mental sundhed og
forebyggelse af angst og depression. De 26,0 mio. kr. i perioden 2013-2016 er fordelt
med 5,0 mio. kr. i 2013 og 7,0 mio. kr. årligt i 2014-2016.
Formålet med puljen er behandling af svært overvægtige børn, herunder til
samarbejdsprojekter mellem regioner og kommuner. De 24,0 mio. kr. er fordelt med 6,0
mio. kr. årligt i perioden 2013-2016.
Formålet med puljen er til at bevare muligheden for behandling og træning i
varmtvandsbassin på sygehus til relevante patientgrupper. De 4,0 mio. kr. er fordelt med
2,0 mio. kr. årligt i 2013 og 2014.
Formålet er at øge de danske erfaringer med akutteams og gennemføre en
effektevaluering af akutte og sub-akutte tilbud i form af udgående teams i den regionale
indsats. De 32 mio. kr. er fordelt med 8,0 mio. kr. årligt i perioden 2014-2017.
Af de afsatte midler anvendes 2,0 mio. kr. i 2014 til kortlægning og udarbejdelse af
strategi for forskning på psykiatriområdet og 3,0 mio. kr. i 2014 og 4,0 mio. kr. årligt i
2015-2017 til en pulje til forskningsprojekter på sundheds- og socialområdet. Midler til
forskningsprojekterne fordeles på baggrund af ansøgninger fra forskningsinstitutioner
mv. og udmøntes på baggrund af temaer udpeget i forskningsstrategien.
Formål er afprøvning af metoder til afskaffelse af den fysiske tvang på udvalgte
psykiatriske afdelinger i en forsøgsperiode. Midlerne fordeles på baggrund af
ansøgninger fra regionerne og efter faglig indstilling fra Sundhedsstyrelsen.
Sundhedsstyrelsen vil administrere og følge projektet tæt, herunder udviklingen i
anvendelsen af medicin og andre tvangsformer på de bæltefri afdelinger. De 73,6 mio.
kr. er fordelt med 6 mio. kr. i 2014, 17,0 mio. kr. årligt i 2015 og 2016 og 18,0 mio. kr. i
2017.
Formålet er forsøg med etablering af tværfaglige teams vedr. medicinering i alle
regioner. Midlerne fordeles på baggrund af ansøgninger fra regionerne og efter faglig
indstilling fra Sundhedsstyrelsen. Der forudsættes regional medfinansiering af
projekterne. De 40 mio. kr. er fordelt med 10,0 mio. kr. årligt i perioden 2014-2017.
Formålet er udviklingsprojekter i kommunerne til fremme af sundhed og forebyggelse af
somatisk sygdom hos mennesker med psykiske lidelser, herunder i samarbejde med
frivillige og foreningslivet. De 28 mio. kr. er fordelt med 11,0 mio. kr. i 2014, 5,0 mio. kr.
årligt i 2015 og 2016 og 7,0 mio. kr. i 2017.
Pulje til fremme af unges mentale sundhed
FL13
26 mio. kr.
(2013-pl)
2013-2016
Ja
Pulje til behandling af svært overvægtige
børn
FL13
24 mio. kr.
(2013-pl)
2013-2016
Ja
Pulje til sygehusenes varmtvandsbassiner
FL13
4 mio. kr.
(2013-pl)
2013-2014
Ja
Pulje til forsøg med ambulante akutteams i
den regionale psykiatri
FL14
32 mio. kr.
(2014-pl)
2014-2017
Ja
Forskningsstrategi og pulje til konkrete
forskningsprojekter
FL14
17 mio. kr.
(2014-pl)
2014-2017
Ja
Forsøg med bæltefri/tvangsfrie afdelinger
FL14
73,6 mio. kr.
(2014-pl)
2014-2017
Ja
Tværfaglige teams vedr. medicinering i
alle regioner
FL14
40 mio. kr.
(2014-pl)
2014-2017
Ja
Fremme af sundhed og forebyggelse af
somatisk sygdom hos mennesker med
psykiske lidelser
FL14
28 mio. kr.
(2014-pl)
2014-2017
Ja
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516449_0010.png
Bedre fysiske rammer for at understøtte
nedbringelse af tvang i psykiatrien
FL14
100 mio. kr.
(2014-pl)
2014
Ja
Formålet er en ekstra anlægsindsats i 2014 for at understøtte nedbringelsen af tvang i
psykiatrien. Det statslige tilskud vil blive håndteret som et tillæg til det aftalte anlægsloft i
2014. Der kan fra puljen ydes tilskud til regionale projekter, der understøtter
nedbringelsen af tvang bl.a. ved uhindret adgang til uderum og rekreative aktiviteter,
samt udbygge inde- og/eller udearealer, der inviterer til aktivitet.
Formålet med puljen er at støtte offentlige/private tilbud, der hjælper unge, der har haft
en hashpsykose. Offentlige/ private tilbud kan søge om støtte til videreudvikling og
udvidelse af eksisterende tilbud i perioden 2015-2017. De 3 mio. kr. er fordelt med 2,0
mio. kr. i 2015 og 1,0 mio. kr. i 2017.
Formålet med puljen er forebyggelse af hashrygning på erhvervs- og
produktionsskolerne i perioden 2015-2017. Formålet med puljen er at give støtte til et
eller flere projekter, der kan udvikle et evidensbaseret undervisningsforløb, der kan
forebygge hashmisbrug på ungdomsuddannelserne i Danmark. De 3 mio. kr. er fordelt
med 2,0 mio. kr. i 2015 og 1,0 mio. kr. i 2017.
Formålet er en styrkelse af den kommunale forebyggelsesindsats med særligt fokus på
ældre medicinske patienter og udsatte grupper. Der gennemføres som grundlag for
udmøntningen af puljen en analyse af evidens og effekt i den kommunale
forebyggelsesindsats i foråret 2015. De 275 mio. kr. er fordelt med 75,0 mio. kr. i 2016
og 100,0 mio. kr. årligt i 2017 og 2018.
Formålet er at prioritere den borgerrettede forebyggelsesindsats. Puljen udmøntes af
partierne i foråret 2015, bl.a. på baggrund af et fagligt oplæg fra Sundhedsstyrelsen.
Midlerne skal understøtte en mere ensartet og vidensbaseret borgerrettet forebyggelse
og kan bl.a. omfatte indsats vedrørende kost og motion, højt alkoholforbrug, selvmord,
rygning og seksuel sundhed i forhold til unge samt indsats rettet mod stofmisbrugere.
Puljen i 2015 på 5,0 mio. kr. øremærkes en fortsat forebyggende indsats i regi af Sex og
Samfund.
Formålet er at give tilbud om systematiske familie- og børnesamtaler i forbindelse med
forældres ind- og udskrivning i psykiatrien og undervejs i behandlingsforløbet. Der vil
blive lagt vægt på, at de projekter, der opnår midler fra ansøgningspuljen, bygger videre
på allerede eksisterende initiativer og erfaringer fra lignende projekter som f.eks. brugen
af evidensbaseret pårørendeuddannelse for børn og unge, herunder psyko-edukation.
De 9 mio. kr. er fordelt med 4,2 mio. kr. i 2015, 4,3 mio. kr. i 2017 og 0,5 mio. kr. i 2018.
Formålet med puljen er en forsøgsordning med aflastningspladser til familier med
uhelbredeligt syge børn. Puljen kan søges af institutioner, som ønsker at udbyde
aflastningstilbud med et sundhedsfagligt indhold.
Formålet er at sikre bedre fysiske faciliteter og rammer i psykiatrien, fx til flere enestuer,
bedre fælles- og udearealer til sociale og rekreative aktiviteter samt byggeprojekter i den
ambulante psykiatri, som understøtter sammenhæng mellem den regionale og
kommunale indsats mv. Midlerne afsættes i en pulje til regionerne, som fordeles med
udgangspunkt i bloktilskudsnøglen. Udmøntning af puljen sker på baggrund af konkrete
En styrket indsats for unge med
hashpsykoser
FL15
3 mio. kr.
(2015-pl)
2015 og
2017
Ja
Pulje til forebyggelse af hashrygning på
erhvervs- og produktionsskoler
FL15
3 mio. kr.
(2015-pl)
2015 og
2017
Ja
Pulje til styrkelse af den kommunale
forebyggelsesindsats med særligt fokus på
ældre medicinske patienter og udsatte
grupper
FL15
275 mio. kr.
(2015-pl)
2016-2018
Ja
Borgerrettet forebyggelse
FL15
199 mio. kr.
(2015-pl)
2015-2018
Ja
En særlig indsats for børn og unge af
forældre med psykiske lidelser
FL15
9 mio. kr.
(2015-pl)
2015,
2017 og
2018
Ja
Pulje til tilbud til familier med uhelbredeligt
syge børn
FL15
12 mio. kr.
(2015-pl).
2015
Ja
En moderne psykiatri – bedre fysiske
faciliteter og rammer
FL15
700 mio. kr.
(2015-pl)
2015-2017
Ja
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516449_0011.png
projektansøgninger fra regionerne. De 700 mio. kr. er fordelt med 100,0 mio. kr. i 2015
og 300,0 mio. kr. årligt i 2016 og 2017.
En værdig død - modelkommuneprojekt
FL15
14 mio. kr.
(2015-pl).
2015-2018
Ja
Formålet med puljen er at styrke den palliative indsats i kommunerne. Puljen kan søges
af kommuner, som ønsker at udvikle indsatser eller kompetencer på området. Der
forudsættes som udgangspunkt afsat midler til en kommune pr. region. De 14 mio. kr. er
fordelt med 7,6 mio. kr. i 2015 og 6,4 mio. kr. i 2017 til anvendelse i perioden 2015-2018.
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
Job- og opkvalificeringspakker til bogligt
svage unge
FL12
10 mio. kr.
(2012-pl)
2012 og
2013
Formålet er at give bogligt svage unge under 30 år bedre mulighed for opkvalificering,
når de får et job på almindelige vilkår eller bliver ansat med løntilskud på det private
arbejdsmarked. De 10 mio. kr. er fordelt med 5,0 mio. kr. årligt i 2012 og 2013.
Ja
Midlerne skal bruge til at få afskedigede medarbejdere hurtigt tilbage i job ved større
afskedigelser. Dette skal bl.a. ske gennem opkvalificering.
Initiativet har til formål at forbedre integrationen og arbejdsmarkedstilknytningen for
nydanskere, der forsørges af ægtefæller. Bevillingen er afsat til initiativer, der
understøtter den målrettede, opsøgende indsats over for denne målgruppe med henblik
på at få flere ægtefælleforsørgede i ordinær beskæftigelse, virksomhedspraktik eller i job
med løntilskud. Indsatsen har endvidere til formål at styrke ligestillingen i hjemmet og på
arbejdsmarkedet. Der afsættes i alt 45,2 mio. kr. fordelt med 9,2 mio. kr. i 2012 og 12
mio. kr. årligt i perioden 2013-2015.
Formålet er at støtte etablering og fastholdelse af socialøkonomiske virksomheder. De
42,6 mio. kr. er fordelt med 8,8 mio. kr. i 2012, 14,9 mio. kr. i 2013, 16,3 mio. kr. i 2014
og 2,6 mio. kr. i 2015.
Projektet har til formål at igangsætte initiativer, der målrettet kan bekæmpe ledigheden
blandt unge, herunder at fastholde unge i uddannelse. De 70 mio. kr. er fordelt med
35,0 mio. kr. i hvert af årene 2012 og 2013.
Puljen har til formål at støtte initiativer, der kan hjælpe nydanske kvinder, der er langt fra
arbejdsmarkedet med at få en uddannelse og et arbejde. De 35 mio. kr. er fordelt med
5,0 mio. kr. i 2012 og 10,0 mio. kr. i hvert af årene 2013-2015. Det bemærkes, at
bevillingen for 2013-15 blev omprioriteret til øvrige indsatser, som led i
aftale om
satspuljen
for 2013 (FL13).
Puljen skal anvendes til et uddannelsesløft for ufaglærte ledige og ledige med forældede
uddannelser. Uddannelsespuljen skal øge jobcentrenes tilskyndelse til at give tilbud om
målrettet uddannelse i beskæftigelsesindsatsen, så flere ufaglærte ledige og faglærte
ledige med forældede uddannelser, der er motiveret til et uddannelsesløft, kan få de
konkrete kompetencer, der efterspørges på arbejdsmarkedet. De 275 mio. kr. er fordelt
med 125 mio. kr. i 2014 og 150 mio. kr. 2015. Det bemærkes, at der som led i
finansieringen af
Aftale om midlertidig arbejdsmarkedsydelse
af maj 2013 blev
omprioriteret 125,7 mio. kr. i 2014 og 86 mio. kr. i 2015 fra puljen.
Varslingspulje
FL12
20 mio. kr.
(2012-pl)
45,2 mio. kr.
(2012-pl)
2012
Opsøgende indsats over for
selvforsørgede
FL12
2012-2015
Ja
Pulje til socialøkonomiske virksomheder
FL12
42,6 mio. kr.
(2012-pl)
2012-2015
Ja
Pulje til bekæmpelse af ungeledighed for
unge ledige i matchgruppe 2 og 3
FL12
70 mio. kr.
(2012-pl)
2012-2013
Ja
Nydanske kvinders vej til beskæftigelse
FL12
35 mio. kr.
(2012-pl)
2012-2015
Ja
Uddannelsespulje
FL13
275 mio. kr.
(2013-pl)
2014-2015
Ja
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516449_0012.png
Varslingspulje
(eksisterende pulje forhøjes)
Pulje til fleksjobambassadører i
kommunerne
FL13
15 mio. kr.
(2013-pl)
325 mio. kr.
(i 2013-pl)
2013-
Ja
Varslingspuljerne sikrer, at ansatte i forbindelse med større afskedigelser hurtigt kan få
hjælp til at komme tilbage i job.
Fleksjobambassadørerne skal skabe en kontakt mellem virksomheder og ledige
fleksjobbere og via opsøgende og oplysende arbejde over for virksomhederne bidrage
til, at også personer, der kun kan arbejde få timer om ugen, ansættes og fastholdes i
fleksjob. Der afsættes en pulje på i alt 325 mio. kr. fordelt med 135 mio. kr. i 2013, 120
mio. kr. i 2014, og 70 mio. kr. i 2015.
Opstartsstøtte til rehabiliteringsteams til fastholdelse af udsatte borgere på
arbejdsmarkedet. Mentorstøtte og aktiv indsats i ressourceforløb. Der afsættes i alt 45
mio. kr. fordelt med 2 mio. kr. i 2013, 22 mio. kr. i 2014, 19 mio. kr. i 2015 og 2 mio. kr. i
2016.
Der etableres forsøg med en ny type kommunale fleksjob. Kommunen ansætter en
person i et fleksjob, hvorefter kommunen sørger for, at den ansatte i fleksjob kan indgå i
konkrete job på fx private virksomheder. Ordningen rettes mod fleksjobbere med meget
begrænset arbejdsevne.
Der etableres et forsøg hvor kommuner kan indgå samarbejdsaftaler med større
virksomheder om at etablere fleksjobværksteder på virksomheden. Samarbejdsaftalen
kan eventuelt kombineres med en aftale om at virksomheden ansætter et bestemt antal
personer i fleksjob.
Puljen skal finansiere et særligt intensivt personligt jobformidler-forløb for ledige, som
risikerer at opbruge ret til dagpenge
Understøttelse af udviklingen af nye metoder til at fastholde og bringe personer med
handicap ind på arbejdsmarkedet. De 21 mio. kr. er fordelt med 7 mio. kr. årligt fra 2014-
2016.
Puljen er afsat til initiativer, der skal understøtte udsatte gruppers kompetencer og
parathed til at træde ind på arbejdsmarkedet på lige vilkår med andre – fx unge uden
uddannelse, kontanthjælpsmodtagere, personer i fleksjob mv.
Puljen er afsat til projekter, der skaber rum til fysisk og psykisk handicappede på
arbejdsmarkedet. Fra puljen vil der også kunne gives støtte til projekter, hvor fokus er på
at opnå viden om og få erfaring med, hvordan psykisk udsatte kan fastholdes eller
komme ud på arbejdsmarkedet. Der er afsat en pulje på 9,5 mio. kr. i 2015, 10,7 mio. kr.
2016, 5 mio. kr. i 2017 og 6 mio. kr. i 2018 til projektet.
Puljen er afsat til rådgivning om privatøkonomi, der kan medvirke til at undgå, at borgere
fastholdes på offentlig forsørgelse på grund af stor gæld. Rådgivningen kan bestå i
gældsrådgivning til de personer, som allerede har forgældet sig og forebyggende
FL13
2013-2015
Ja
Opstartsstøtte til rehabiliteringsteams
FL13
45 mio. kr.
(2013-pl)
2013-2016
Ja
Forsøg med kommunale
fleksjobansættelser
FL13
10 mio. kr.
(2013-pl)
2013
Ja
Fleksjobværksteder
FL13
10 mio. kr.
(2013-pl)
2013
Ja
Intensive jobformidlingsforløb
FL 13
28,4 mio. kr.
(2013-pl)
21 mio. kr.
(2014-pl)
2013
Ja
Personer med handicap
FL14
2014-2016
Ja
Indslusning på arbejdsmarkedet
FL15
18,5 mio. kr.
(2015-pl)
2015-2016
Ja
Rum til udsatte på arbejdsmarkedet
FL15
31,2 mio. kr.
(2015-pl)
2015-2018
Ja
Gældsrådgivning til borgere på offentlig
forsørgelse
FL15
16 mio. kr.
(2015-pl)
2015-2018
Ja
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516449_0013.png
økonomisk rådgivning til personer med behov herfor. Ved udmøntning af puljen tilsigtes
en geografisk spredning i de støttede indsatser. Tilskudsmodtagere kan f.eks. være
kommuner, private aktører, konsulentfirmaer, foreninger mv. De 16 mio. kr. er fordelt
med 4 mio. kr. årligt fra 2015-2018.
Fritidsjobambassadører til unge fra udsatte
boligområder
FL15
20 mio. kr.
(2015-pl)
2015-2018
Ja
Formålet med puljen er, at kommunerne, private aktører og foreninger mv. kan ansøge
om tilskud til ansættelse af fritidsjobambassadører. Ambassadørerne skal medvirke til, at
flere unge fra udsatte boligområder får et fritidsjob og dermed øger sandsynligheden for
at få en erhvervskompetencegivende uddannelse og et efterfølgende liv med arbejde.
Målgruppen for indsatsen vil være unge under 18 år. Tilskudsmodtagere kan f.eks. være
kommuner, private aktører, virksomheder, forskningsinstitutioner, konsulentfirmaer,
frivillige organisationer, foreninger mv. De 20 mio. kr. er fordelt med 5 mio. kr. årligt i
2015-2018.
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet
Pulje til forskningsinfrastruktur
(eksisterende pulje forhøjes)
FL13
20 mio. kr.
(2013-pl)
2013
Nej
Puljen blev oprindeligt etableret med
Aftale om udmøntning af globaliseringspuljen
fra
2006. Formålet med tilførslen er at realisere projekter i den danske roadmap for
forskningsinfrastruktur, der skal bidrage til, at dansk forskning og videnbaseret
produktion kan være med i front.
Formålet med tilførslen er opbygning af national og international forskningsinfrastruktur
af væsentlig betydning med det formål at fastholde og styrke dansk forskning og
videnbaseret produktion, herunder fokus på arktisk forskningsinfrastruktur.
Formålet med tilførslen er opbygning af national og international forskningsinfrastruktur
af væsentlig betydning med det formål at fastholde og styrke dansk forskning og
videnbaseret produktion, herunder fokus på arktisk forskningsinfrastruktur.
Pulje til forskningsinfrastruktur
(eksisterende pulje forhøjes)
FL14
20 mio. kr.
(2013-pl)
2014
Nej
Pulje til forskningsinfrastruktur
(eksisterende pulje forhøjes)
FL15
24 mio. kr.
(2015-pl)
2015
Nej
§ 20. Undervisningsministeriet
Pulje til VEU-centre
FL13
141,3 mio. kr.
(2013-pl)
2014-2016
Nej
Formålet er en videreførelse af VEU-centrene med henblik på en mere målrettet og
effektiv opfyldelse af brugernes behov. De 141,3 mio. kr. er fordelt med 47,1 mio. kr.
årligt fra 2014-2016.
Formålet er at understøtte VEU-centrenes opsøgende og vejledende indsats i
forbindelse med den forberedende voksenundervisning.
Formålet er at styrke kompetenceudvikling af lærere og pædagoger i folkeskolen, jf.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolen.
Formålet er at understøtte en styrket anvendelse af it i folkeskolen. Midlerne er
oprindeligt afsat i forbindelse med ØA12 og med ØA15 forlænget frem til 2017.
Formålet er at styrke den igangværende indsats for øget inklusion i folkeskolen. De 75
mio. kr. er fordelt med 25 mio. kr. årligt fra 2015-2017.
Pulje til opsøgende og vejledende FVU-
arbejde
Pulje til kompetenceudvikling af lærere og
pædagoger
Pulje til styrkelse af it i folkeskolen
FL13
22,3 mio. kr.
(2013-pl)
700 mio. kr.
(2014-pl)
500 mio. kr.
(2012-pl)
75 mio. kr.
(2015-pl)
2013
Nej
ØA14
2014-2020
Nej
ØA15
2012-2017
Ja, for dele
af midlerne
Ja
Pulje til inklusion i folkeskolen
FL15
2015-2017
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516449_0014.png
§ 21. Kulturministeriet
Digitalisering af kulturarven
FL13
18 mio. kr.
(2013-pl)
7,4 mio. kr.
(2014-pl)
2013-2015
Ja
Formålet er digitalisering af kulturarven på statslige kulturarvsinstitutioner. De 18 mio. kr.
er fordelt med 6 mio. kr. årligt i perioden 2013-2015.
De kommuner, der tildeles midler, skal i samarbejde med Anti Doping Danmark
koordinere projektet og iværksætte et samarbejde mellem forskellige partnere på
området, fx motions- og fitnessbranchen. Der skal endvidere iværksættes konkrete
initiativer på forebyggelsesområdet med lokalt sigte. De 7,4 mio. kr. er fordelt med 0,4
mio. kr. i 2014, 2,0 mio. kr. i 2015 og 2,5 mio. kr. årligt i 2016-2017.
Anti-doping Kommune i Danmark
FL14
2014-2017
Ja
§ 23. Miljøministeriet
Boringsnære beskyttelsesområder
FL12
40 mio. kr.
(2012-pl)
200 mio. kr.
(2013-pl)
2012-2013
Ja
Formålet er at give kommunerne mulighed for at søge om midler til at identificere
behovet for at etablere boringsnære beskyttelsesområder
Formålet er at målrette indsatser, der understøtter den grønne omstilling og fremmer
beskæftigelsen. De 200 mio. kr. er fordelt med 100 mio. kr. årligt i 2013 og 2014.
Pulje til grøn omstilling og beskæftigelse
FL13
2013-2014
Nej
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Dyrevelfærdspulje
(eksisterende pulje forhøjes)
FL13
14 mio. kr.
(2013-pl)
2013-2016
Ja
Puljen kan søges af foreninger, der arbejder med dyrevelfærd. Eksisterede allerede ved
regeringsskriftet, ressortansvar lå dengang hos Justitsministeriet. De 14 mio. kr. er
fordelt med 3,5 mio. kr. årligt fra 2013-2016.
Puljen skal bidrage til fremdrift i udviklingen af bl.a. nye bæredygtige produktionsformer
og -teknologier, fx økologi og dyrevelfærd.
Pulje til grøn omstilling i fødevaresektoren
FL13
60 mio. kr.
(2013-pl)
2013
Nej
§ 29. Klima-, Energi- og Bygningsministeriet
Pilotprojekt vedr. varmepumper
FL15
55,2 mio. kr.
(2015-pl)
60,0 mio. kr.
(2015-pl)
151,9 mio. kr.
(2015-pl)
2015-2016
Ja
Formålet er at yde tilskud til installation af store varmepumper til fjernvarme – pilotprojekt
med henblik på at fremme storskala varmepumper i fjernvarme.
Formålet med puljen er, at der er etableret en forsikringslignende ordning der kan støtte
aktiviteter med udvikling af geotermi i fjernvarmesektoren.
Formålet med puljen er at yde tilskud til initiativer, der reducerer udledningen af
drivhusgasser fra transport og landbrug og bidrager til natur og miljø. De 151,9 mio. kr.
er fordelt med 38,2 mio. kr. i 2015, 37 mio. kr. i 2016 og 76,7 mio. kr. i 2017.
National ordning for geotermi.
FL15
2015-2017
Ja
Pulje til klimatiltag
FL15
2015-2017
Ikke afklaret
§ 35. Generelle reserver
Pulje til nye initiativer
FL12
130,0 mio. kr.
(2012-pl)
2013-2013
Nej
Formålet er at kunne igangsætte højt prioriterede initiativer. Puljen er efterfølgende
udmøntet til fastholdelse af plejehjemstilsyn og understøttelse af den kommunale
oprettelse af stofindtagelsesrum. De 130 mio. kr. er fordelt med 50 mio. kr. i 2012 og 80
mio. kr. i 2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516449_0015.png
Satspuljen 2012
FL12
3.600 mio. kr.
(2012-pl)
2012-2015
Nej
Formålet er at forbedre vilkårene for overførselsindkomstmodtagere og svage grupper
mv. Opgørelsen af puljens størrelse tager udgangspunkt i satsreguleringspuljen for
finansåret samt omprioriteringer (udmøntning til nye initiativer).
Formålet er at forbedre vilkårene for overførselsindkomstmodtagere og svage grupper
mv. Opgørelsen af puljens størrelse tager udgangspunkt i satsreguleringspuljen for
finansåret samt omprioriteringer (udmøntning til nye initiativer).
Formålet er at forbedre vilkårene for overførselsindkomstmodtagere og svage grupper
mv. Opgørelsen af puljens størrelse tager udgangspunkt i satsreguleringspuljen for
finansåret samt omprioriteringer (udmøntning til nye initiativer).
Formålet er at forbedre vilkårene for overførselsindkomstmodtagere og svage grupper
mv. Opgørelsen af puljens størrelse tager udgangspunkt i satsreguleringspuljen for
finansåret samt omprioriteringer (udmøntning til nye initiativer).
Formålet er at understøtte tiltag i forbindelse med kommunernes modtagelse og
integration af flygtninge.
Satspuljen 2013
FL13
1.500 mio. kr.
(2013-pl)
2013-2016
Nej
Satspuljen 2014
FL14
1.300 mio. kr.
(2014-pl)
2014-2017
Nej
Satspuljen 2015
FL15
3.800 mio. kr.
(2015-pl)
2015-2018
Nej
Pulje til modtagelse af flygtninge i
kommunerne i 2015
FL15
250 mio. kr.
(2015-pl)
2015
Nej