Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
KOU Alm.del
Offentligt
Nr. Regler om
Kvalitetsrapporter
Sektorminist Forsøgets dækningsområde
erium
UVM
Målgruppen for forsøget vil være såvel
skolebestyrelse og skoleledere som
folkeskolens personale
Forventet resultat
Indstilling
Præcisering af indstilling/betingelser
Det betinges, at kommunalbestyrelsen hvert år skal
drøfte rapporten eller opfølgning herpå. Herudover
stilles det som betingelse, at det præciseres hvilke
pædagogiske processer, der vil blive fokuset på samt
at oplysninger om bl.a. karaktergivning og
overgangsfrevens til ungdomsuddannelse fortsat
inddrages.
Der lægges vægt på, at der i ansøgningen står, at der
forsat laves skriftlig evaluering i de "små fag", hvor der
ikke udarbejdes elevplan. Der stilles generelt den
betingelse, at alle fag skal medtænkes/overvejes,
selvom de ikke nødvendigvis omtales i elevplanen.
Det er endvidere en forudsætning, at forældrenes
ønsker til omtale af bestemte fag skal inddrages i
vurderingen af, hvilke fag der skal indgå i den enkelte
elevs elevplan.
Det betinges, at kommunalbestyrelsen hvert år skal
drøfte rapporten eller opfølgning herpå
Forslagene Imødekommet på den betingelse, at
læreplanerne fortsat evalueres hvert andet år.
Kategorisering af afslag
Imødekommet
Der forventes et resultat i retning af større tillid til
kvalitetsrapportens resultater, større "ejerskab" for rapporten
og at skolens interessenter i højere grad ser
kvalitetsrapporten som et brugbart værktøj til at sikre en god
udvikling af skolevæsenet
1
Elevplaner
UVM
Elevplaner for elever i 0. til og med 6.
klasse - Aabybro Skole
Mere overskuelighed, overskud til elevplansarbejde. Enklere Imødekommet
og mere overskuelige elevplaner for forældrene. Større
arbejdsglæde hos lærerne.
2
Kvalitetsrapporter
3
Pædagogiske læreplaner (frekvens for
evaluering)
SBI
UVM
1 specialskole, 2 heldagsskoler og 19
folkeskoler
21 dagtilbud
Et naturligt og bedre flow i opgaveløsningen. Mindre kontrol
og mere udvikling.
Et naturligt og bedre flow i opgaveløsningen med bedre
mulighed for at arbejde med en sammenhæng for børns liv
og læring fra 0-18 år. Der vil blive frigivet ressourcer såvel
centralt som i dagtilbuddene der kan anvendes til en mere
grundig implementering af udviklingstiltag.
Der er i princippet tale om en prioritering mellem centralt
Forsøget omfatter indhold omkring
kvalitetsrapporten, og vil derfor primært fastlagte indikatorer og lokale udviklingsmål. Resultatet
forventes at være en frigørelse af ressourcer til at kunne gå i
have betydnig for relationen mellem
kommunalpolitikere, forvaltning og skoler dybden med opsamling og evaluering af lokale
indsatsområder fremfor en årlig afrapporten af centralt
udmeldte forhold.
Samtlige folkeskoler i Tønder Kommune At kommunale handleplaner og skolernes udviklingsplaner
og Børn og Skoleforvaltning.
også reelt angiver samme retning i forhold til udvikling af
skolevæsnet, At implementering af handleplanerne er med til
at skabe en fælles skolekultur og et samlet skolevæsen i
Tønder Kommune, At Kommunalbestyrelsens retningslinjer
for skolevæsnets udvikling gives bedre muligheder for
forankring. Afledte økonomiske gevinster vil være: Forøgelse
af kvaliteten i undervisningen og dermed måske færre
henvisninger til specialpædagogisk bistand, At intern
videndeling og pædagogisk udvikling i skolevæsnet
kvalificeres
Fremtidig lejemål indenfor Region
Hurtigere beslutningsproces ifm. indgåelse af fremtidige
Hovedstaden
lejemål. En økonomisk gevinst kan i visse tilfælde være en
reduktion af midlertidige lejemål.
Imødekommet
Imødekommet
4
Kvalitetsrapporter
UVM
Imødekommet
5
Kvalitetsrapporter
UVM
Imødekommet
Det betinges, at kommunalbestyrelsen hvert år skal
drøfte rapporten eller opfølgning herpå. Det stilles
endvidere som betingelse, at der fortsat inddrages
oplysninger om bl.a. specialpædagogisk bistand,
karaktergivning, overgangsfrevens til
ungdomsuddannelse.
Det betinges, at kommunalbestyrelsen hvert år skal
drøfte rapporten eller opfølgning herpå
6
Dispensation fra regler om, at lejeaftaler
ØIM
og lign. henregnes til regionens låntagning
Afslag
Forslaget afvises, idet en imødekommelse vil skabe
nogle uhensigtsmæssige incitamentsstrukturer til at
omgå lånebegrænsningen. Slåfejl i oprindeligt ØU-
materiale, hvor ansøgningen var registreret som
kommunal i stedet for regional.
Medfører uhensigtsmæssige
konsekvenser
7
Fælles indhold for basisregistrering af
sygehuspatienter
8
Indberetning af økonomioplysninger
(administrationsomkostninger skal alene
opgøres for regional administration under
ét)
ØIM
SUM
Ergo- og fysioterapeuter, der er ansat i
Region Hovedstadens Psykiatri fritages
for registrering af ydelser på indlagte
patienter.
Regionernes regionale udviklingsområde
(adm. område i form af 2 koncernstabe,
der ikke har underliggende institutioner).
Forsøget relaterer sig til det personale,
der er beskæftiget med udarbejdelsen af
regionernes budget og regnskab samt
efterfølgende indberetning til
Velfærdsministeriet og Danmarks
Statistik.
Godkendelse af helbredsattester i sager
med fornyelse af kørekort til borgere over
70 år, førstegangs udstedelser, samt
erhverv.
Op til �½ time pr. medarbejder (ergo- og fysioterapeuter) pr.
dag
Imødekommet
At de frigjorte administrative ressourcer kan anvendes på
andre opgaver.
Afslag
Forslaget afvises, idet der ikke kan dispenseres fra
den autoriserede kontoplan
Ej forsøgshjemmel
9
JM
Godkendelse af helbredsattester ved
fornyelse af kørekort til borgere over 70 år,
førstegangs udstedelser, samt erhverv
10
Kortere sagsbehandlingstid, frigørelse af ressourcer, enkel
og naturlig sagsgang, større medarbejdertilfredshed,
besparelse på porto, frigørelse af adm. ressourcer hos
Politiet
Afslag
Forslaget er ikke i overensstemmelse med
færdselslovens § 56 a.
Strider mod lovgivningens formål
Side 1