Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
KOU Alm.del
Offentligt
1497860_0001.png
Folketingets Kommunaludvalg
Christiansborg
Finansministeren
18. februar 2015
Svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 61 (alm. del) af 26.
januar 2015 stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V).
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilke regler der gælder for den offentlige sektor om
at sende borgere en kvittering for modtagelse af deres digitale indberetninger,
ansøgninger og lignende?
Svar
Der er ikke i dansk forvaltningsret et generelt krav til myndigheder om at kvittere
for modtagelse af indsendte dokumenter, ansøgninger m.m.
I forhold til digital selvbetjening indgår der
i ”Udviklingsvejledningen
for god
selvbetjening”
krav om tydelig kvittering ved endt selvbetjening. Vejledningen er
udarbejdet af KL, Danske Regioner og Digitaliseringsstyrelsen i fællesskab og
indeholder minimumskrav til brugervenlighed og teknisk tilgængelighed i
offentlige selvbetjeningsløsninger, herunder krav til udarbejdelse og indhold af
kvittering. Løsninger, som er obligatoriske for borgerne at anvende, skal leve op
til udviklingsvejledningens krav, herunder kravet om kvittering.
Det er den enkelte offentlige myndighed, som stiller den digitale selvbetjenings-
løsning til rådighed, der har ansvar for, at systemet kan generere en kvittering.
Ligesom det er den enkelte myndigheds eget ansvar at sikre god brugervenlighed i
egne løsninger, bl.a. ved at følge udviklingsvejledningen.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk