Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
KOU Alm.del
Offentligt
1424164_0001.png
N O TAT
Eksempler på tværkommunale erhvervspoli-
tiske samarbejder
Folketingets Kommunaludvalg har bedt Erhvervs- og vækstministeren om
at oplyse, hvilke kommuner der har indgået aftaler om forpligtende samar-
bejder på det erhvervspolitiske område.
Det korte svar er, at alle 98 kommuner indgår i et forpligtende samarbejde
på det erhvervspolitiske område, fordi de alle finansierer og styrer den ind-
sats, der leveres af de fem fælleskommunale væksthuse. Samarbejdet er
bundet op på en politisk aftale mellem KL og regeringen.
Væksthusindsatsen er dog ikke det eneste, kommunerne samarbejder om.
Kommunerne indgår på forskellig vis i tværkommunale erhvervspolitiske
samarbejder. Dette notat er ikke udtømmende, men præsenterer en række
eksempler på kommunernes erhvervspolitiske samarbejder.
Tværkommunale samarbejder i funktionelle regioner
Den 11. november 2014
Sags ID: 1931699
Dok.ID: 1931699
[email protected]
Direkte 3370 3374
Mobil 2916 0257
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
Telefon 3370 3374
www.kl.dk
Side 1/9
De seneste år er kommunerne flere steder gået ind i forpligtende tværkom-
munale erhvervssamarbejder med det formål at skabe vækst og arbejdsplad-
ser og dermed sikre økonomi til velfærd, service, uddannelse etc. for bor-
gerne.
Copenhagen og en fokuseret vækstdagsorden
En Fokuseret Vækstdagsorden er et interessefællesskab mellem de 46
kommuner og de to regioner i Østdanmark, der under det fælles brand Co-
penhagen arbejder for at øge væksten og beskæftigelsen i metropolregionen.
Initiativet blev startet primo 2013 af KKR Hovedstaden. Baggrunden var et
ønske om at skabe en konkurrencestærk metropol på niveau med øvrige
sammenlignelige metropoler i Nordeuropa. KKR Sjælland og de to regioner
blev efterfølgende inviteret med i samarbejdet og har siden deltaget aktivt i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424164_0002.png
arbejdet. Det forventes, at de skånske kommuner og regionen vil deltage i
samarbejdet fra ultimo 2014, når kommune og regionsvalget er afholdt i
Sverige.
Fokus i samarbejdet er at styrke indsatsen inden for:
Erhvervsfremme og innovation
Arbejdsmarked
Internationalisering
Tiltrækning af udenlandske investeringer og talenter.
P.t. arbejdes med otte konkrete projekter:
Fælles brand Copenhagen, hvor der udvikles ét brand med afsæt i Co-
penhagen – og tilhørende design.
Fælles international besøgstjeneste og modtageapparat, hvor et fælles
modtagerapparat etableres som pilotprojekt, der håndterer delegationer
før besøget, under besøget og efter besøget.
Fælles digital investorportal, hvor bl.a. de to digitale platforme for hen-
holdsvis Femern Belt development og Copenhagen-Malmø Prospekt
(Øresundsregionen) skal sammenlægges.
Fælles indsats om kompetenceløft i turisme- og serviceerhverv, hvor der
tilvejebringe et vidensgrundlag for serviceløft i hele Danmark
Fælles charter på infrastrukturområdet, hvor der udvikle et fælles trafik-
charter med en bruttoliste over infrastrukturinitiativer, som den samlede
metropolregion kan prioritere efter og i fællesskab arbejde for.
Fælles fødevareindsats, hvor der identificeres og udvikles fyrtårnsprojek-
ter.
Fællesregional international borgerservice – international house, hvor
der i det eksisterende kontaktcenter etableres et internationalt call cen-
ter, der tilbyder telefonisk service til internationale borgere i Copenha-
gen med flere sprog i borgerbetjeningen.
Fælles opslag til kommuneplan og REVUS, hvor et opslag med en fælles
fortælling om det regionale udviklingsperspektiv samt om en samarbejd-
splatform, der tager udgangspunkt i fællesmængden udarbejdes.
Udover de otte projekter er det en del af det løbende arbejde at sikre en
fokuseret dagsorden. Det betyder bl.a., at der indledes en dialog med Øre-
sundskomiteen om det fremadrettede samarbejde og rollefordelingen, idet
der et naturligt overlap i aktiviteterne under Fokuseret Vækstdagsorden og
Øresundskomitéen.
Herudover skal der være tæt sammenhæng mellem Fokuseret Vækstdagsor-
den og REVUS, således at strategi og de konkrete initiativer gensidigt sup-
plerer og forstærker hinanden. Regionerne vil sikre, at der sker en tæt koor-
dinering med partnerne i Fokuseret Vækstdagsorden og en række andre
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
eksterne repræsentanter, så REVUS’erne kan rumme de initiativer, der er
igangsat under Fokuseret Vækstdagsorden.
Organisering
Bestyrelse
Bestyrelsen er det besluttende politiske forum for Fokuseret Vækstdagsor-
den. Bestyrelsen består af regionsrådsformændene for de to regioner, for-
mænd og næstformænd for de to KKR’er samt overborgmesteren for Kø-
benhavns Kommune. Desuden reserveres en plads til svensk side, forelø-
bigt som observatør. Bestyrelsen har en forretningsorden og mødes 4 til 5
gange årligt. De to vækstfora mødes også én gang årligt med bestyrelsen for
at drøfte strategi for - og projekter under Fokuseret Vækstdagsorden.
Styregruppe
Styregruppen har det overordnede ansvar for at sikre eksekvering af besty-
relsens beslutninger. Styregruppen har desuden til formål at sikre den politi-
ske proces ved at forberede politiske indstillinger til bestyrelsen. Endelig
har de enkelte medlemmer af styregruppen til opgave at sikre den organisa-
toriske forankring til deres kommune/region. Styregruppen består af 1-2
deltagere på direktørniveau fra de fem parters organisationer.
Sekretariat
Sekretariatet skal sikre, at bestyrelsens beslutninger bliver udmøntet. Sekre-
tariatet består af repræsentanter fra de fem parter. Region Hovedstaden
varetager funktionen som sekretariatsleder.
Økonomi
Der arbejdes med en finansieringsmodel, der tager udgangspunkt i at be-
slutning om anvendelse af midler ligger hos den bevilgende part. Det bety-
der, at der vil være forskellige finansieringsmodeller for de fælles tiltag.
Business Region North Denmark
De nordjyske kommuner og Region Nordjylland har i foråret 2014 i regi af
KKR og Kontaktudvalget drøftet muligheden for at etablere et nyt forstær-
ket samarbejde om erhvervsudvikling og turisme. Sideløbende hermed har
de nordjyske kommuner i fællesskab udarbejdet et fælles økonomisk udfor-
dringsbillede med Implement som konsulentfirma. Der sættes fokus på de
økonomiske konsekvenser af de demografiske ændringer og befolkningstil-
bagegangen.
På baggrund af de økonomiske udfordringer er det besluttet at etablere
Business Region North Denmark, hvor alle 11 kommuner og regionen ind-
går. Formålet er dels at styrke samarbejdet om at fastholde og udvikle væk-
sten i Nordjylland, dels at understøtte fremtidig jobskabelse i regionen.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424164_0004.png
De kommende fælles satsninger skal desuden sikre en tæt kobling imellem
de enkelte kommuners egne udviklingsstrategier og den kommende regiona-
le vækst- og udviklingsstrategi (REVUS).
Det nye samarbejde vil påtage sig en vigtig rolle mellem det strategiske ni-
veau, hvor rammen sættes af de kommunale strategier og REVUS og det
udførende niveau, hvor en lang række aktører, herunder de enkelte kom-
muner og regionen, fortsat skal fungere som program- og projektansvarlige.
Samarbejdet får således sin styrke på det operationelle niveau og vil bidrage
til at samle kræfterne i regionen og sikre mere koordinerede indsatser.
Succeskriterierne for Business Region North Denmark er:
Tydelig samklang imellem kommunernes vækststrategier og den regiona-
le vækst- og udviklingsstrategi
Et dagsordenssættende og proaktivt partnerskab på områder, der er sær-
ligt vigtige for en positiv udvikling i regionen
Igangsætning af en række konkrete fælles initiativer, så fælles midler
kommer ”ud at arbejde”
Udbyttet af investeringer via partnerskabet bliver større via betydelig
ekstern medfinansiering
Regionens samlede kompetencer og styrkepositioner synliggøres for
arbejdskraft og investorer.
Indsatsområderne for Business Region North Denmark – som også rum-
mer ovenstående tiltag – vil være:
Erhvervsudvikling og jobskabelse, hvor cementering og videreudvikling
af regionale styrkepositioner og fælles platforme. Regionale virksom-
heds- og iværksætterprogrammer
Turisme med ny platform for fremtidigt nordjysk turismesamarbejde.
Match til regeringens ”Vækstplan for dansk turisme”. Udvikling af tu-
risme som erhverv
Adgang til kvalificeret arbejdskraft. Samle og styrke indsats for virk-
somhedernes adgang til kvalificeret arbejdskraft. Fastholdelse af nyud-
dannede og udenlandsk arbejdskraft
Infrastruktur – Koordinering af planstrategier med henblik på at under-
støtte en funktionelt sammenhængende region. God tilgængelighed –
både fysisk og digitalt.
Internationalt samarbejde – Øget internationalt samarbejde og hjemtag
af flere midler. Styrkelse og synliggørelse af EU-kontoret i Nordjylland
og Bruxelles.
Organisering
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Business Region North Denmark ledes af en bestyrelse med borgmestrene
fra de 11 kommuner og regionsrådsformanden samt en direktion med
kommunaldirektørerne og direktøren for Region Nordjylland.
Der etableres også et bredt sammensat Erhvervsforum, som kan give inspi-
ration til fremtidige satsninger og foreslå konkrete initiativer. Erhvervsfo-
rum kan, hvis relevant, etablere temagrupper om udvalgte emner. Bestyrel-
se, direktion og Erhvervsforum betjenes af et fælles sekretariat bestående af
medarbejdere fra kommuner og Region.
Det nye samarbejde vil ikke være udførende på de konkrete fælles projekter.
Operatøransvar placeres hos de enkelte kommuner (erhvervskontor, turist-
kontor, forvaltning m.v.) ud fra interesse og forudsætninger. Den ansvarlige
kommune varetager projektledelse på vegne af og i tæt samarbejde med
øvrige deltagende kommuner og eksterne partnere herunder erhvervsliv,
uddannelsesinstitutioner m.fl. Væksthus Nordjylland, EU-kontoret og en
evt. ny fælles turismeenhed kan ligeledes tildeles operatøransvar.
Økonomi
Alle kommuner og regionen bidrager til samarbejdet med et basisbidrag.
Dette består af:
Deltagelse i møder i bestyrelse og direktion
Udpegning af medlemmer til ErhvervsForum
Medarbejdertimer til det fælles sekretariat
15 kr. pr. indbygger fra hver kommune / 9 kr. pr. indbygger for Regio-
nen, hvoraf en andel disponeres af bestyrelsen til fælles initiativer og re-
sten disponeres af den enkelte kommune/Regionen til deltagelse i kon-
krete projekter efter ønske.
De enkelte kommuner og Regionen kan herudover vælge yderligere at med-
finansiere konkrete projekter, som nogle eller alle parter i samarbejdet tager
initiativ til. Størrelse og fordeling af den konkrete medfinansiering, som kan
være både kontant og timer, aftales konkret for det enkelte projekt.
Tidsplan
Tidsplan for etablering af Business Region North Denmark:
Oktober – december: forberedelse, vedtægter mv. godkendes af delta-
gende parter, udpegninger
Januar 2015: ikrafttræden
Subregionale tværkommunale erhvervssamarbejder
Business Region Aarhus
Business Region Aarhus er et samarbejde mellem 11 kommuner i det østjy-
ske område: Favrskov, Hedensted, Horsens, Norddjurs, Odder, Randers,
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424164_0006.png
Samsø, Silkeborg, Skanderborg, Syddjurs, og Aarhus Kommune Aarhus,
Syddjurs, Samsø, Odder, Randers, Norddjurs, Skanderborg, Silkeborg, Hor-
sens og Hedensted kommuner.
Organisation: Sekretariatet har Aarhus som ankerkommune og be-
står af medarbejdere/chefer fra medlemskommunerne. Sekretariatet
mødes ca. 10-12 gange årligt. Kommunernes erhvervsserviceaktører,
som har den direkte kontakt til virksomhederne i området, inddrages
i videst muligt omfang i tilrettelæggelse og gennemførelse af de en-
kelte aktiviteter og projekter.
Indsatsområde: Vækst, bosætning, kompetenceudvikling, infrastruk-
tur, erhvervsudvikling, metropoludvikling.
Finansiering: 3 kr. pr. indbygger, hvilket giver et samlet budget på
2,6 mio. kr.
Styring: Business Region Aarhus ledes af en politisk og administrativ
styregruppe bestående af henholdsvis borgmestre og kommunaldi-
rektører fra de deltagende kommuner.
Business Broen Norge- Norddanmark
Business Broen Norge-Norddanmark er et tværkommunalt samarbejde om-
kring erhvervs-, beskæftigelses-, og kompetenceudvikling med fokus på den
geografiske region i det sydlige Norge og det nordlige Danmark. Formålet
er at bidrage positivt til, at virksomheder og organisationer i begge lande
oplever vækst, udvikler sig og formår at skabe synergieffekter på tværs af
landegrænsen.
Målet er bl.a. at skabe en erhvervs- og videnskorridor mellem den nordjyske
og den sydnorske region, der bidrage tril at skabe vækst og udvikling i
Nordjylland. I den forbindelse kortlægges bl.a. norske virksomheders efter-
spørgsel efter nordjyske samarbejdspartnere særligt inden for den maritime
og industrielle branche, og der ses efter behovet for kompetencer og mulig-
heder for at skabe nye arbejdspladser - på begge sider af Skagerrak.
Organisation: Business Broen er skabt som et paraplysamarbejde, der sam-
ler en række nordjyske organisationer og initiativer. Kommuner og er-
hvervsfremmeaktører samarbejder om en række delprojekter. Herunder fx:
Bridge2Norway
som skal skabe en erhvervs- og videnskorridor. Der er
her tale om et samarbejde mellem BusinessAalborg, Aalborg Samar-
bejdet, Hjørring Kommune, Frederikshavn Kommune, Aalborg
Universitet, Væksthus Nordjylland, Erhvervshus Nord Frederiks-
havn og Hjørring Erhvervscenter
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424164_0007.png
Norgesprojektet Vendsyssel,
som skal finde jobmuligheder til danskere i
Norge og tiltrække norske virksomheder og underleverandøropgaver
til Nordjylland. Dette er foregår i et samarbejde mellem Hjørring,
Brønderslev og Frederikshavn Kommuner, lokale Beskæftigelsesråd
og jobcentre.
Nordjysk Erhvervsfremstød i Norge,
skal opbygge samarbejdsrelationer
mellem nordjyske og norske virksomheder særligt inden for den ma-
ritime og industrielle branche. Norge er i en rivende udvikling inden
for en række brancher herunder offshore, det maritime og det indu-
strielle område. Potentialet for flere ordrer og øget samarbejde med
de nordjyske virksomheder er derfor stort. Dette er et samarbejde
mellem Erhvervshus Nord, Frederikshavn Kommune, Center for
Arbejdsmarked, Hjørring Erhvervscenter, Brønderslev Erhverv og
Turisme, Væksthus Nordjylland, Fonden Kattegatsilo, Initiativforum
for erhverv.
Et selvstændigt nordjysk kontor i Stavanger
med særligt fokus på rekrutte-
ring af dansk arbejdskraft til norske virksomheder.
Finansieringen er delt mellem Vækstforum, Aalborg Samarbejdet, Aalborg
Erhvervsråd, Hjørring og Frederikshavn Kommune, Timemedfinansiering:
BusinessAalborg, Aalborg Universitet.
Subregionale erhvervssamarbejder i Syddanmark
Syddanmark har en række subregionale kommunesamarbejder som gennem
mange år har spillet en rolle ift. erhvervsudvikling og vækst. De subregiona-
le samarbejder er:
Udviklingsråd Sønderjylland, som er et samarbejde mellem Aabenraa, Ha-
derslev, Sønderborg og Tønder kommuner.
Organisation: Rådet betjenes af et sekretariat med 5 ansatte
Indsatsområder: Vækst, rammebetingelser, erhvervsklynger, bosæt-
ning netværksdannelse
Finansiering: 50 pct. fra de 4 sønderjyske kommuner og 50 pct. fra
fonde, organisationer og virksomheder
Styring: Borgmestrene fra de 4 kommuner er med i rådet. HP Geil
er næstformand. En erhvervsmand fra Danfoss er formand
Udvikling Fyn som er et samarbejde mellem Svendborg, Nyborg, Assens,
Faaborg-Midtfyn og Odense
Organisation: ca. 45 ansatte – men man er ved at strukturere på ny.
Den nye organisering er først trådt i kraft 1.9 2014.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424164_0008.png
Indsatsområde: Udnyttelse af potentialet i en stærk fælles fynsk
satsning for at skabe mest mulig vækst og velstand for pengene ved
at sikre en attraktiv fynsk erhvervsstruktur. Konkrete fokusområder:
Food/Foodtech, Maritim, Oplevelsesøkonomi, Bygge/Anlæg, Cle-
antech, IT/Robot/Automation
Finansiering: ca. 29 millioner kr. årligt. Finansieret af ejerkommu-
nerne
Styring: Fem ejerkommuner. Bestyrelsen består af borgmestre og er-
hvervsfolk.
Trekantsområdet, som er et samarbejde mellem Billund, Fredericia, Kol-
ding, Vejen, Middelfart og Vejle Kommuner.
Organisation: 10 ansatte
Indsatsområde: Vækst, bosætning, kompetenceudvikling, infrastruk-
tur, erhvervsudvikling, metropoludvikling
Finansiering: I 2014 er medlemsbidraget 33,25 kr./indbygger, og
med 360.000 indbyggere ca. - bliver det til 12 mio. kr.
Styring: Trekantområdet Danmark ledes af en bestyrelse bestående
af borgmestrene i de seks kommuner. Udover bestyrelsen rummer
samarbejdet faste møder og koordination mellem kommunaldirektø-
rer, erhvervschefer og kulturchefer mv.
Sydvestjysk Udviklingsforum som er et samarbejde mellem Esbjerg, Tøn-
der, Vejen, Varde og Fanø kommuner.
Organisation: 8 ansatte heraf 4 projektansatte
Indsatsområde: SVUF skal gennemføre initiativer, der styrker vækst
og udvikling på erhvervs-, bosætnings-, uddannelses- og turismeom-
råderne på tværs af kommunerne. Lokale vækstinitiativer og er-
hvervsservice håndteres af den enkelte kommune.
Finansiering: Kommunale tilskud 3 millioner + 8 millioner i pro-
jektmidler
Styring: Bestyrelsen er sammensat med borgmestre fra hver af med-
lemskommunerne og erhvervsrepræsentanter. Borgmesteren i Varde
Kommune er formand
Tværkommunale samarbejder om lokal erhvervsservice
Udover de nævnte samarbejdsformer, arbejder kommunerne flere steder
sammen om erhvervsserviceopgaven. Opgaverne omfatter typisk vejledning
af iværksættere og smv’er om forretnings- og virksomhedsudvikling. Ek-
sempler herpå er:
Erhvervsrådet Herning Ikast-Brande,
som er en medlemsorganisation
for ca. 600 lokale virksomheder, som også løser erhvervsserviceopgaven for
de to kommuner. Erhvervsrådet tilbyder bl.a. virksomheder et 360 graders
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
eftersyn af deres forretning, og gennemgang af udfordringer og udviklings-
potentiale. Iværksættere hjælpes videre med afklaring og henvisning til rele-
vante private rådgivere, fx revisor og advokat. Ud over individuel vejled-
ning gennemfører Erhvervsrådet også et antal iværksætterkurser, der også
bidrager til at skabe netværk. Erhvervsrådet fungerer desuden som indgang
til hele erhvervsfremmesystemet.
Iværksætterhuset i hovedstadsregionen,
er etableret den 1. januar 2013,
og er et gratis tilbud til borgere, der overvejer at starte virksomhed eller er
nyetableret og har ambitioner om vækst. Iværksætterhuset tilbyder målrettet
1:1 sparring og vejledning samt events med både bred og mere specialiseret
information til iværksættere i de samarbejdende kommuner. Allerød, Ege-
dal, Fredensborg, Frederikssund, Furesø, Gribskov, Helsingør, Hillerød og
Hørsholm. Herudover løser Iværksætterhuset opgaven med lokal erhvervs-
service for kommunerne: Ballerup, Gentofte, Høje-Taastrup og Rudersdal.
Iværksætterhuset drives af Væksthus Hovedstadsregionen.
9