Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
KOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Kommunaludvalg
Christiansborg
Finansministeren
6. februar 2015
Svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 54 (Alm. del) af 19.
januar 2015 stillet efter ønske fra Daniel Rugholm (KF)
Spørgsmål
Hvordan vil ministeren sikre, at de borgere, der er undtaget fra kravet om digital
post, også fritages for obligatoriske digitale selvbetjeningsløsninger i fremtiden?
Svar
Som jeg har anført i mine besvarelser af § 20-spørgsmål nr. 556 og nr. 557 af 21.
januar samt i besvarelsen af § 20-spørgsmål nr. 570 af 27. januar, er det muligt at
tildele borgeren en generel fritagelse for Digital Post, fordi borgeren uopfordret
kan modtage breve fra det offentlige
Med obligatorisk digital selvbetjening er der tale om tilfælde, hvor borgeren selv
skal kontakte det offentlige. Kan borgeren ikke anvende digital selvbetjening, skal
borgeren under alle omstændigheder henvende sig i kommunens borgerservice for
at blive betjent og eksempelvis få at vide, hvordan en ansøgning skal indgives. Her
foretages vurderingen af, hvorvidt borgeren skal undtages fra kravet om digital
selvbetjening under hensyntagen til borgerens evner og situation fra sag til sag.
Henvendelsen til borgerservice gør det muligt for kommunen at give borgeren en
helhedsorienteret vejledning i forhold til den konkrete sag, samt at tilbyde
borgeren anden betjening, fx ansøgning på en papirblanket.
I forhold til en række ydelser på det sociale område, hvor borgeren i nogle tilfælde
søger om flere sammenhængende ydelser eller fx skal give fornyet indberetning
om husstandsindkomst eller ændrede formueforhold, er det i medfør af
bekendtgørelse nr. 1215 af 20. november 2014 muligt at undtage en borger fra
digital selvbetjening på alle fremtidige ansøgninger og meddelelser m.v. omfattet
af samme ydelsesgruppe. I disse tilfælde behøver borgeren således ikke anmode
om en ny undtagelse fra gang til gang indenfor samme gruppe af ydelser. Det er i
denne forbindelse muligt at undtage borgeren samtidigt fra kravet om digital
selvbetjening indenfor flere forskellige ydelsesgrupper.
Som jeg ligeledes har bemærket i mine tidligere besvarelser, bliver anvendelsen af
den digitale kommunikation mellem borgere og det offentlige fulgt tæt. Som led i
denne opfølgning er det også naturligt at se på, om administrationen af reglerne
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk