Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
KOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Kommunaludvalg
Sagsnr.
2014 - 21408
Doknr.
193049
Dato
18-12-2014
Folketingets Kommunaludvalg har d. 27. november 2014 stillet følgende spørgsmål nr.
36 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 36:
”Vil ministeren redegøre for de fordelingsmæssige effekter af en skattenedsættelse/-
øgning af henholdsvis en ændring i grundskyldspromillen og en ændring i den kom-
munale udskrivningsprocent, hvor nettoeffekten er en bevarelse af nuværende prove-
nu for kommunen? Fordelingsvirkningen bedes oplyst som virkning på indkomstdeciler
og med et skøn over betydningen af en øget grundskyld fordelt på de enkelte deciler.
Yderligere bedes beregningerne foretaget for henholdsvis kommuner, hvor det skrå
skatteloft er i effekt, og hvor det ikke er”
Svar:
Spørgsmålet specificerer ikke en konkret omlægning, hvorfor det i besvarelsen har
været nødvendigt at foretage en række afgrænsninger og antagelser.
Først og fremmest er der set bort fra effekter af ændringer i virksomhedernes betaling
af grundskyld. Ved en reduktion af grundskyldspromillen, ville en del af skattelettelsen
tilfalde virksomheder.
For så vidt angår udlejningsejendomme, er det ved beregningerne antaget, at lejere
reelt betaler en forholdsmæssig del af ejendommenes ejendomsskatter, og at en re-
duktion eller forhøjelse af ejendomsskatterne dermed vil medføre en tilsvarende æn-
dring i huslejen. En del af de lejere, der modtager boligstøtte, ville i tilfælde af en så-
dan ”afledt” ændring i huslejen få ændret boligstøtten. Der ses dog bort fra denne
effekt via boligstøtten, da det teknisk vil være særdeles vanskeligt at beregne disse
effekter for de enkelte lejere.
Det er lagt til grund for besvarelsen, at ændringerne skal være provenuneutrale
i hver
enkelt kommune.
Da sammensætningen af kommunernes skatteprovenu fra ejen-
domsskatter og kommuneskatter varierer meget, vil den stigning i den kommunale
udskrivningsprocent, der er nødvendig for at sikre provenuneutralitet, kunne variere
ganske kraftigt kommunerne imellem. Det forudsættes også, at der ikke sker ændrin-
ger i det kommunale tilskuds- og udligningssystem.
I tabel 1-3 nedenfor er vist de fordelingsmæssige konsekvenser af et forslag, hvor
grundskylden er reduceret med 10 pct. (i princippet svarende til at grundskyldspromil-
lerne blev reduceret med 10 pct.) Reglerne for den nedre grænse for grundskyldspro-
miller forudsættes justeret, så grundskyldspromillen kan reduceres i alle kommuner.
Reduktion af grundskyldspromillen i den enkelte kommune er modsvaret af en stigning
i kommuneskattesatserne på
gennemsnitligt
knap 0,8 pct., svarende til ca. 0,2
pct.point. Der er en forholdsvis kraftig variation kommunerne imellem.