Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
KOU Alm.del
Offentligt
1498716_0001.png
Folketingets Kommunaludvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 001-12112
Den 19. december 2014
Folketingets Kommunaludvalg har i brev af 5. november 2014 stillet følgende
spørgsmål nr. 23 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Hans Christian Thoning (V).
Spørgsmål nr. 23 (alm. del)
Mener ministeren, at det juridiske grundlag for offentlig-privat samarbejde på
affaldsområdet er tilstrækkeligt klart, når Vejle Kommune pga. juridiske
uklarheder ikke kan opføre et nyt sorterings- og forarbejdningsanlæg med en
privat partner, jf. artiklen ”Jurister spænder ben for ambitiøst affaldsanlæg”, Vejle
Amts Folkeblad 29. oktober 2014?
Svar
Ja, jeg mener, at det juridiske grundlag for etablering af offentlig-private
partnerskaber er tilstrækkeligt klart.
Spørgsmålet om den lovgivningsmæssige og organisatoriske ramme om etablering
af sådanne anlæg er blevet udredt som led i Miljøministeriets Partnerskab om
automatiske sorteringsanlæg med Region Sjælland og Region Midtjylland.
Udredningen er publiceret som Miljøprojekt 1558 i marts 2014. I tilknytning til
udredningen har Kammeradvokaten konkluderet, at et kommunalt
sorteringsanlæg ikke må modtage erhvervsaffald.
Dette er begrundet i den regulering, som blev indført som implementering af den
politiske aftale om organisering af affaldssektoren i 2007 (alle partier undtagen LA
og EL), hvor det blev besluttet, at konkurrenceudsætte genanvendeligt
erhvervsaffald og som led heri, at kommunale behandlingsanlæg ikke fremadrettet
må modtage genanvendeligt erhvervsaffald.
Som det fremgår af Produktivitetskommissionens rapport om Offentligt-Privat
Samarbejde, Analyserapport 6, kan offentligt privat samarbejde antage rigtig
mange forskellige former.
Miljøprojektet til Partnerskabet om automatiske sorteringsanlæg gennemgår de
juridiske rammer for sorteringsanlæg i forhold til nogle udvalgte hovedformer for
organisering. Generelt er det konklusionen, at de alle kan anvendes på nær én. Det
omfatter f.eks. et offentligt-privat samarbejde, hvor den private part leverer
sorteringsydelsen, mens den offentlige part stiller kravene til sorteringen og et
samarbejde, hvor den private part driver et kommunalt ejet anlæg. Samarbejderne
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kan indrettes på mange måder af mere eller mere integreret karakter. Nogle kan
alene omfatte indkøb af en ydelse, mens andre kan omfatte etableringen af
samarbejde om indsamlingslogistikken, sorteringen og afsætningen af de
udsorterede materialer. De juridiske rammer er nærmere beskrevet i rapporten.
Kommunerne har således mange forskellige muligheder for at medvirke til at
skabe den relevante sorteringskapacitet for at leve op til regeringens ressourceplan
også i offentligt-privat samarbejde. De har blot ikke mulighed for at eje
sorteringsanlægget, hvis der skal behandles konkurrenceudsat genanvendeligt
erhvervsaffald på det.
Miljøministeriet har taget initiativ til at udvide Partnerskabet om automatiske
sorteringsanlæg med de øvrige regioner og KL. Partnerskabet vil afholde
dialogmøder rundt omkring i landet med de lokale kommuner, Vækstcentre,
virksomheder, m.v. for at drøfte, hvordan sorteringskapaciteten kan øges på en
økonomisk og miljømæssig fornuftig måde, således at det undgås, at der bygges for
mange for små anlæg i kommunerne.
Såfremt der i forbindelse med arbejdet i Partnerskabet bliver konstateret et behov
for en ændret regulering, vil der blive forelagt forligskredsen et oplæg herom.
Herudover indgår konkurrenceudsættelsen af det genanvendelige erhvervsaffald
som et hovedtema i evalueringen af det politiske forlig om organisering
affaldssektoren som er igangsat og afsluttes medio 2015.
Kirsten Brosbøl
/
Claus Torp
2