Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
KOU Alm.del
Offentligt
1434551_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Kommunaludvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. december 2014
Forvaltningsretskontoret
Sultana Baig
2014-0032-1685
1364474
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 18 (Alm. del), som Folketin-
gets Kommunaludvalg har stillet til justitsministeren den 3. november
2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget
(MFU) Karina Adsbøl (DF)
Mette Frederiksen
/
Carsten Madsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
KOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 18: MFU spm. om ministeren vil redegøre for, hvorfor Kolding Kommune må opgive overvågning i gadebilledet, og hvordan det kan være tilladt andre steder, f.eks. i Jomfru Ane Gade i Aalborg, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 18 (Alm. del) fra Folketingets Kommunaludvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvorfor Kolding Kommune må
opgive overvågning i gadebilledet, og hvordan det kan være
tilladt andre steder, f.eks. i Jomfru Ane Gade i Aalborg? Vil
ministeren desuden oplyse kriterierne for, hvornår man som
kommune må tv-overvåge? Spørgsmålet stilles på baggrund af
artiklen ”Kommunen
glemte at tjekke lov: Må opgive tv-
overvågning” bragt på jv.dk den 30. oktober 2014.”
Svar:
1.
Justitsministeriet skal indledningsvis bemærke, at ministeriet ikke har
nærmere kendskab til den konkrete sag om tv-overvågning i Kolding
Kommune, som er omtalt i spørgsmålet.
De regler, der regulerer kommuners mulighed for at foretage tv-
overvågning, indebærer imidlertid, at kommuner ikke har de samme mu-
ligheder som politiet til at foretage tv-overvågning af frit tilgængelige om-
råder med et tryghedsskabende formål.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodet
Datatilsynet om at oplyse, hvorvidt tilsynet har nærmere kendskab til den
konkrete sag om tv-overvågning i Kolding kommune, som der er omtalt i
spørgsmålet.
Datatilsynet har i den forbindelse over for Justitsministeriet oplyst, at Da-
tatilsynet har rejst en egen-drift sag efter presseomtale af et påtænkt pro-
jekt med tv-overvågning i Kolding kommune. I den forbindelse blev der
den 18. juni 2014 afholdt et møde med kommunen om projektet.
Datatilsynet har oplyst, at Datatilsynet bl.a. orienterede om sin praksis om,
at tv-overvågning af bl.a. gågadearealer inden for persondatalovens ram-
mer ikke vil kunne iværksættes i kommunalt regi efter Datatilsynets prak-
sis, og om muligheden for kommuner for at foretage tv-overvågning af ek-
sempelvis værdifulde skulpturer. Tilsynet henviste endvidere til kommu-
ners mulighed for at foretage tv-overvågning efter tv-overvågningslovens
§ 2a.
3.
Justitsministeriet kan om det regelgrundlag, der regulerer kommuners
adgang til at foretage tv-overvågning, mere generelt oplyse følgende:
2
KOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 18: MFU spm. om ministeren vil redegøre for, hvorfor Kolding Kommune må opgive overvågning i gadebilledet, og hvordan det kan være tilladt andre steder, f.eks. i Jomfru Ane Gade i Aalborg, til justitsministeren
Efter tv-overvågningsloven må private som hovedregel ikke foretage tv-
overvågning af gade, vej, plads eller lignende område, som benyttes til al-
mindelig færdsel, jf. lovens § 1.
Forbuddet omfatter ikke tv-overvågning, der foretages af offentlige myn-
digheder.
For offentlige myndigheder gælder forvaltningsrettens almindelige sags-
behandlingsregler og normer for god forvaltningsskik, herunder bl.a. plig-
ten til kun at varetage saglige hensyn i forbindelse med myndighedsudø-
velsen. Endvidere er offentlige myndigheder underlagt et almindeligt pro-
portionalitetsprincip. Herudover finder persondatalovens regler anvendelse
også for offentlige myndigheders behandling af personoplysninger, herun-
der i forbindelse med tv-overvågning.
For kommuners vedkommende er det i forbindelse med forslaget til lov nr.
422 af 10. maj 2011 (om udvidelse af adgangen til tv-overvågning for
kommuner) (L 145, Folketingsåret 2010-11) lagt til grund, at de almindeli-
ge forvaltningsretlige principper og persondatalovens regler fører til, at
kommuner kan foretage tv-overvågning med henblik på at beskytte kom-
munal ejendom (f.eks. skoler, daginstitutioner, rådhuse, busser, bibliote-
ker, materielgårde mv.) mod kriminalitet, jf. de almindelige bemærkninger
til lovforslaget pkt. 2.4.
Det er derimod anset for tvivlsomt, om en kommune med hjemmel i kom-
munalfuldmagtsreglerne kan foretage tv-overvågning af frit tilgængelige
områder som f.eks. gågader, stisystemer og parkeringspladser alene med
det formål at øge befolkningens tryghed, jf. Folketingstidende 2006-07,
Tillæg A, s. 5389, samt Indenrigs- og Sundhedsministeriets udtalelse af 10.
november 2005 i en sag, hvor Justitsministeriet havde anmodet om en ud-
talelse om, hvorvidt kommunal tv-overvågning, der foretages med henblik
på at øge befolkningens tryghed, kan antages at ligge inden for kommunal-
fuldmagten.
Persondatalovens regler og almindelige forvaltningsretlige principper fører
til, at
politiet
med henblik på kriminalitetsbekæmpelse kan foretage tv-
overvågning af områder, som benyttes til almindelig færdsel (som det
f.eks. har været tilfældet i Jomfru Ane Gade i Aalborg), når tv-
overvågningen vurderes at være saglig og proportional i forhold til den
opgave, som politiet skal løse. Der kan i den forbindelse henvises til be-
3
KOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 18: MFU spm. om ministeren vil redegøre for, hvorfor Kolding Kommune må opgive overvågning i gadebilledet, og hvordan det kan være tilladt andre steder, f.eks. i Jomfru Ane Gade i Aalborg, til justitsministeren
tænkning nr. 1483/2006 om tv-overvågning, side 168 og Datatilsynets vej-
ledende udtalelse af 31. april 2008 om tv-overvågning i og omkring Jom-
fru Ane Gade i Aalborg. Udtalelsen vedlægges som bilag til besvarelsen.
4.
Tv-overvågningslovens § 2 a indeholder dog en særlig adgang for
kommuner til at foretage tv-overvågning. Bestemmelsen blev indsat ved
lov nr. 422 af 10. maj 2011 om udvidelse af adgangen til tv-overvågning
for kommuner, der trådte i kraft den 1. juli 2011.
Efter denne bestemmelse kan en kommune med henblik på at fremme
trygheden foretage tv-overvågning af offentlig gade, vej, plads eller lig-
nende område, som benyttes til almindelig færdsel, og som ligger i nær til-
knytning til et område, der tv-overvåges i medfør af lovens § 2, stk. 2.
Det følger af tv-overvågningslovens § 2, stk. 2, at politiet uanset bestem-
melsen i § 1, stk. 1, efter ansøgning kan give boligorganisationer og for-
eninger m.v., der repræsenterer husstandene i et boligområde, tilladelse til
at foretage tv-overvågning af det pågældende boligområde og af arealer,
som ligger i direkte tilknytning hertil, når overvågningen er væsentlig af
hensyn til kriminalitetsbekæmpelse. En tilladelse kan gives for højst 5 år
ad gangen.
5.
Der skal efter bestemmelsen i tv-overvågningslovens § 2 a være tale om
områder, hvor der efter kommunens opfattelse er behov for tryghedsska-
bende tiltag
f.eks. i gader eller på arealer, der plages af uro og hærværk.
Det er således en betingelse, at tv-overvågning efter kommunens nærmere
vurdering vil fremme trygheden for borgere, som færdes i det pågældende
område.
Tv-overvågning kan efter bestemmelsen alene ske med det nævnte gene-
relle tryghedsskabende formål for øje, og en kommune vil derfor ikke efter
bestemmelsen f.eks. kunne tv-overvåge et område, der benyttes til almin-
delig færdsel, med henblik på at afklare en mistanke om, at én eller flere
bestemte personer begår kriminalitet. Der vil heller ikke eksempelvis kun-
ne opsættes kameraer i et område, hvor der foregår kommunalt vejarbejde,
med det formål at kontrollere, om de kommunalt ansatte udfører arbejdet
korrekt. Sådanne former for tv-overvågning vil således ikke have til formål
at fremme den generelle tryghed for personer, der færdes i området.
Inden iværksættelse af tv-overvågningen skal kommunen drøfte behovet
herfor med politiet, som kan bidrage med særlige synspunkter f.eks. med
4
KOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 18: MFU spm. om ministeren vil redegøre for, hvorfor Kolding Kommune må opgive overvågning i gadebilledet, og hvordan det kan være tilladt andre steder, f.eks. i Jomfru Ane Gade i Aalborg, til justitsministeren
hensyn til, hvor der især kan være anledning til en særlig tryghedsskaben-
de indsats.
6.
Persondatalovens regler finder anvendelse for offentlige myndigheders
behandling af personoplysninger i forbindelse med tv-overvågning, jf. lo-
vens § 1, stk. 8.
I forhold til reglerne i persondataloven kan det bl.a. fremhæves, at person-
datalovens § 5, stk. 1, fastsætter, at oplysninger skal behandles i overens-
stemmelse med god databehandlingsskik. Heri ligger ifølge forarbejderne
til bestemmelsen, at behandlingen skal være rimelig og lovlig og ikke må
stride mod anden lovgivning. Af persondatalovens § 5, stk. 2, 1. pkt., føl-
ger desuden, at indsamling af oplysninger skal ske til udtrykkeligt angivne
og saglige formål, og at senere behandling ikke må være uforenelig med
disse formål. Endvidere følger det af lovens § 5, stk. 3, at oplysninger, som
behandles, skal være relevante og tilstrækkelige og ikke omfatte mere, end
hvad der kræves til opfyldelse af de formål, hvortil oplysningerne indsam-
les, og de formål, hvortil oplysningerne senere behandles.
Herudover skal behandling af personoplysninger i forbindelse med tv-
overvågning leve op til de generelle betingelser for behandling af hen-
holdsvis følsomme og ikke-følsomme personoplysninger i persondatalo-
vens §§ 6-8.
Persondatalovens kapitel 6 a indeholder herudover særlige bestemmelser
om behandling af personoplysninger i forbindelse med tv-overvågning,
som skal iagttages, herunder om videregivelse, sletning og kommuners be-
handling af billedoptagelser med personoplysninger, der optages i forbin-
delse med tv-overvågning omfattet af tv-overvågningslovens § 2 a.
5
KOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 18: MFU spm. om ministeren vil redegøre for, hvorfor Kolding Kommune må opgive overvågning i gadebilledet, og hvordan det kan være tilladt andre steder, f.eks. i Jomfru Ane Gade i Aalborg, til justitsministeren
6