Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
KOU Alm.del
Offentligt
1423992_0001.png
Folketingets Kommunaludvalg
Sagsnr.
2014 - 20410
Doknr.
179073
Dato
21-11-2014
Folketingets Kommunaludvalg har d. 27. oktober 2014 stillet følgende spørgsmål nr.
14 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kenneth Kristensen Berth (DF).
Spørgsmål nr. 14:
”Vil ministeren oplyse, om det er i overensstemmelse med Styrelseslovens bestem-
melser at bevilge og opretholde sygeorlov til et medlem af en kommunalbestyrelse
samtidig med, at pågældende medlem opretholder sit civile arbejde på fuld tid, og kan
styrelsesloven dermed fortolkes på en sådan måde, at en delvis sygemelding for ek-
sempel kan omfatte hvervet som kommunalbestyrelsesmedlem, men altså ikke påvir-
ke vedkommendes civile arbejde, og i bekræftende fald er det så efter ministerens
opfattelse hensigtsmæssigt, at man kan være syg i forhold til sit kommunale embede
– oppebære et højt honorar i op til ni måneder i henhold til styrelseslovens orlovsbe-
stemmelser – og samtidig arbejde på fuld tid i sit normale arbejde?”
Svar:
1.
Kommunalbestyrelsesmedlemmer har pligt til at varetage hvervet i funktionsperio-
den. Det indebærer først og fremmest pligt til at deltage i møder, som afholdes i kom-
munalbestyrelsen og de udvalg, som de pågældende er medlemmer af. Mødepligten
modificeres imidlertid af, at det anerkendes, at kommunalbestyrelsesmedlemmer kan
have
lovligt forfald,
herunder i tilfælde af sygdom.
2.
Der er i kommunestyrelseslovens § 15, stk. 1, der omhandler forfald til et enkelt
møde, og i § 15, stk. 2, der omhandler forfald af længere varighed, fastsat bestem-
melser om
stedfortræderindkaldelse
ved et kommunalbestyrelsesmedlems lovlige
forfald.
Det følger således af bestemmelsen i stk. 2, at når kommunalbestyrelsens formand får
meddelelse om eller på anden måde får kendskab til, at et medlem vil være forhindret
i at varetage sine kommunale hverv i en forventet periode af mindst 1 måned på grund
af sin helbredstilstand, graviditet, barsel eller adoption, varetagelse af andet offentligt
hverv, forretninger, dvs. et civilt job, eller lignende, indkalder formanden stedfortræde-
ren til førstkommende møde i kommunalbestyrelsen.
Efter bestemmelsens 2. pkt. kan kommunalbestyrelsen i styrelsesvedtægten træffe
bestemmelse om, at formanden ved et medlems forfald af de grunde, der er nævnt i 1.
pkt., indkalder stedfortræderen, selv om hindringen forventes at vare kortere end 1
måned.
Det er en betingelse for stedfortræderindkaldelse efter § 15, stk. 2, at der er tale om
en absolut og varig forhindring, der forventes at strække sig over en periode over
mindst en måned, jf. dog bestemmelsens 2. pkt., og at forhindringen kan henføres til
en af de forfaldsgrunde, der er anført i bestemmelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423992_0002.png
Det følger af lovens § 15, stk. 4, at kommunalbestyrelsen som led i sin afgørelse af,
om betingelserne for stedfortræderens indtræden er til stede, bl.a. skal tage stilling til,
om der foreligger et forfald, der efter reglerne i stk. 1 eller 2 berettiger til stedfortræder-
indkaldelse.
Det er i den forbindelse ikke en betingelse, at vedkommende er sygemeldt fra sit civile
arbejde, men dette vil kunne indgå i kommunalbestyrelsens vurdering efter § 15, stk.
4, af, om betingelserne for stedfortræderindkaldelse er opfyldt.
Det er endvidere ikke en betingelse for stedfortræderindkaldelse, at der forelægges
kommunalbestyrelsen en lægeerklæring fra medlemmet. Kommunalbestyrelsen må
som udgangspunkt lægge medlemmets egne oplysninger til grund, med mindre der
foreligger omstændigheder, der giver anledning til tvivl herom. I så fald vil kommunal-
bestyrelsen kunne være forpligtet til at søge tvivlen afklaret. Giver det fraværende
medlem i offentligheden udtryk for tvivl, om vedkommendes fravær skyldes medlem-
mets sygdom, vil der kunne være anledning til at indhente lægeerklæring, hvis oplys-
ninger som udgangspunkt må lægges til grund.
Statsforvaltningen kan som led i tilsynet med kommunerne tage stilling til lovligheden
af en kommunes afgørelse efter kommunestyrelseslovens § 15, stk. 4, af om betingel-
serne for stedfortræderindkaldelse er opfyldt.
3.
Der er i bekendtgørelse nr. 793 af 25. juni 2014 om vederlag, diæter, pension m.v.
for varetagelsen af kommunale hverv bl.a. fastsat regler om
ophør af vederlæggelse
som følge af fravær.
Det gælder såvel vederlæggelse i form af det faste vederlag til
kommunalbestyrelsesmedlemmer, tillægsvederlaget, der ydes til kommunalbestyrel-
sesmedlemmer med børn under 10 år, udvalgsvederlag og udvalgsformandsvederlag
samt vederlag til kommunalbestyrelsens næstformænd og borgmesteren.
Det følger af bekendtgørelsens § 30, stk. 1, at vederlæggelse normalt ophører med
udgangen af den måned, hvor den pågældende fratræder det enkelte hverv eller i en
uafbrudt periode på 3 måneder ikke har varetaget dette.
Ved fravær på grund af sygdom, graviditet, barsel og adoption kan der dog være ret til
vederlag i indtil 9 måneder, jf. bekendtgørelsens § 30, stk. 2. Det er en betingelse for
at modtage vederlag i indtil 9 måneder, at kommunalbestyrelsen i hele denne periode i
medfør af kommunestyrelseslovens § 15, stk. 2, har truffet beslutning om at indkalde
en stedfortræder som følge af en af de nævnte forfaldsgrunde.
Et kommunalbestyrelsesmedlem kan således ikke blive vederlagt i mere end 3 måne-
der, uanset at fraværet efter det oplyste skyldes f.eks. sygdom, medmindre kommu-
nalbestyrelsen har truffet beslutning om indkaldelse af stedfortræder efter lovens § 15,
stk. 2.
Størrelsen af det vederlag, kommunalbestyrelsesmedlemmet har ret til under sit fra-
vær, afgøres af, hvilke hverv den pågældende er valgt til.
4.
Det er efter min opfattelse hensigtsmæssigt, at det er den enkelte kommunalbesty-
relse, der skal tage stilling til, om betingelserne for stedfortræderindkaldelse er opfyldt,
herunder om der konkret foreligger et forfald, der kan berettige til stedfortræderindkal-
delse. Jeg mener også, at det er et fornuftigt princip, at det er den enkelte kommunal-
bestyrelse, der i den konkrete sammenhæng tager stilling til, hvilken dokumentation
kommunalbestyrelsen finder anledning til at udbede sig til brug for sin behandling af
dette spørgsmål.
Det er efter min opfattelse endvidere hensigtsmæssigt, at vederlaget som kommunal-
bestyrelsesmedlem på den ene side ikke bortfalder ved ethvert fravær fra kommunal-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423992_0003.png
bestyrelsen m.v., men at reglerne på den anden side fastsætter visse rammer, der
begrænser adgangen til at modtage vederlag i perioder, hvor kommunalbestyrelses-
medlemmer pga. fravær ikke varetager hvervet.
Jeg synes samlet set, at der i de gældende regler er en fornuftig afvejning mellem de
to hensyn.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
3