Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
KOU Alm.del
Offentligt
1530547_0001.png
Folketingets Kommunaludvalg
Sagsnr.
2015 - 3740
Doknr.
232355
Dato
18-05-2015
Folketingets Kommunaludvalg har d. 11.5.2015 stillet følgende spørgsmål nr. 112
(alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 112:
”Vil ministeren redegøre for økonomien i det OPP-projektet, som Kolding kommune
har indgået med selskabet Attendo Care om opførelse og drift af ældreboliger?
I sit svar bedes ministeren oplyse, hvordan totaløkonomien i OPP-projektet er blevet
vurderet, samt om der er anvendt diskontering af de fremtidige betalingsstrømme.
Ministeren bedes i alle tilfælde oplyse kommunens nominelle udgifter (i faste priser) til
projektet i hvert år over hele projektperioden. Hvis der foreligger referenceprojekter,
som OPP-projektet er vurderet op imod bedes ministeren ligeledes oplyse dette refe-
renceprojekts nominelle udgifter i faste priser i hvert år over en tilsvarende tidsperio-
de.”
Svar:
Økonomi- og Indenrigsministeriet modtager som udgangspunktet ikke redegørelser fra
kommunerne for økonomien i enkeltprojekter på anlægsområdet. Ministeriet har såle-
des normalt ikke grundlag for nærmere at redegøre for økonomien i enkelte kommu-
nale anlægsprojekter og må i det konkrete tilfælde henvise til Kolding Kommune for
nærmere oplysninger.
Det kan dog oplyses, at ministeriet har modtaget oplysninger om forventede effektivi-
seringsaspekter ved det i spørgsmålet omtalte projekt i forbindelse med, at kommunen
har ansøgt om dispensation fra låne- og deponeringsreglerne fra den for 2013 afsatte
pulje til OPP-og OPS-projekter, hvor der vurderes at være et effektiviseringspotentiale.
Kommunen blev ved denne lejlighed meddelt en dispensation på 14 mio. kr.
Behandlingen af ansøgningen vedrørende det pågældende projekt er sket på bag-
grund af de oplysninger, som kommunen har oplyst på ansøgningstidspunktet i 2012,
hvor kommunen stadig var i udbudsprocessen, dvs. før kommunen indgik kontrakt
med den fremtidige samarbejdspartner.
Kommunen har i ansøgningen oplyst kommunens anlægsomkostninger til serviceareal
samt indskud af grundkapital til samlet 32 mio. kr. Kommunen har endvidere oplyst, at
der forventes effektiviseringsgevinster, som bl.a. følger af:
Implementering af teknologiske løsninger for at opnå mere effektiv drift.
Integration af tilbud til områdets øvrige beboere bl.a. gennem udnyttelse af
byggeret i tilknytning til plejecentergrunden, hvilket kan give øget indtægtsmu-
ligheder.
KOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 112: Spm. om, hvordan totaløkonomien i OPP-projektet er blevet vurderet, til økonomi- og indenrigsministeren
1530547_0002.png
Sammentænkning af udformning af bygninger og drift i anlægsfasen ved at de
tilbudsgivende konsortier består af både entreprenør, arkitekt, facility mana-
gement, boligadministration og pleje-/omsorgsleverandør.
Ministeriet har på baggrund af kommunens ansøgning og de nævnte oplysninger om
effektiviseringsaspekter vurderet, at kommunen kunne imødekommes med en dispen-
sation fra låne- og deponeringsreglerne inden for det ovennævnte beløb.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
2