Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
KOU Alm.del
Offentligt
1530318_0001.png
CenterPartiet v/Per Schultz-Knudsen og
Folkelisten v/Gert Lassen
[email protected]
Sagsnr.
2015 - 3357
Doknr.
229085
Dato
18-05-2015
Kære Per Schultz-Knudsen og Gert Lassen
Tak for jeres henvendelse af 27. april 2015, som er fremsendt på vegne af CenterPar-
tiet og Folkelisten på baggrund af jeres deltagelse i test af den nye digitale løsning til
indsamling af vælgererklæringer. Af henvendelsen fremgår det, at I finder den periode,
som skal forløbe mellem en vælgers afgivelse af en støttetilkendegivelse til et nyt parti
og vælgerens mulighed for at afgive den endelige vælgererklæring, unødvendig. I
opfordrer til, at perioden fjernes, da en vælger med den nye digitale løsning kan træk-
ke sin vælgererklæring tilbage, indtil et parti er anmeldt.
Den periode, som er indbygget i den digitale løsning i form af en forsinkelse mellem
en vælgers indledende støttetilkendegivelse (oplysning om vælgerens e-mailadresse)
og det tidspunkt, hvor vælgeren modtager en e-mail med link til den digitale løsning,
hvor en vælgererklæring kan afgives, kaldes eftertænksomhedsperioden.
Den kommende løsning til digitale vælgererklæringer skal varetage en række hensyn,
som er fastlagt i den politiske aftale og det efterfølgende lovgrundlag, der ligger til
grund for digitaliseringen af vælgererklæringer. Blandt disse er hensynet til at gøre
indsamlingsproceduren enklere for vælgere og partier, men løsningen skal også vare-
tage de hensyn, der ligger til grund for den nuværende procedure for indsamling af
vælgererklæringer, herunder at sikre en eftertænksomhedsperiode for vælgeren. Væl-
geren skal, som det er tilfældet med den nuværende procedure, have lejlighed til efter-
tanke i forbindelse med afgivelse af en vælgererklæring. Det fremgår derfor også af
lovforslagets bemærkninger, at eftertænksomhedsperioden skal sikre, at vælgererklæ-
ringen ikke afgives uden, at der er mulighed for en vis refleksion fra vælgerens side.
Det fremgår endvidere af lovforslagets bemærkninger, at det er hensigten, at denne
eftertænksomhedsperiode fastsættes til en uge.Det er korrekt, at der med den nye
løsning bliver mulighed for, at en vælger kan trække en afgivet vælgererklæring tilba-
ge. Fremover bliver en vælger bundet af sin vælgererklæring allerede, når den afgi-
ves, og ikke som i dag ved partiets anmeldelse. Samtidig kan der med den digitale
løsning ske en umiddelbar og effektiv kontrol af, om vælgeren allerede har afgivet en
vælgererklæring, og vælgeren er dermed afskåret fra at afgive flere vælgererklærin-
ger. Det er derfor fundet hensigtsmæssigt, at vælgeren har mulighed for at trække en
afgivet vælgererklæring tilbage.
Som det fremgår ovenfor, er der ingen direkte sammenhæng mellem eftertænksom-
hedsperioden og muligheden for at trække en afgivet vælgererklæring tilbage. Efter-
tænksomhedsperioden skal tjene det formål at give vælgeren lejlighed til i fred og ro at
overveje, om vedkommende ønsker at afgive en vælgererklæring til støtte for et parti.
Vælgeren har ikke indflydelse på, hvornår et parti anmelder sig, og dermed heller ikke
på, hvornår vælgererklæringen ikke længere kan trækkes tilbage.
KOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om kommentar til henvendelse af 27/4-15 fra CenterPartiet om digitale vælgererklæringer, til økonomi- og idenrigsministeren
1530318_0002.png
Jeg vil gerne benytte lejligheden til at kvittere for jeres partiers deltagelse i arbejdet
med digitalisering af vælgererklæringer og jeres input i den forbindelse. På baggrund
af det ovenfor anførte mener jeg dog ikke, at det vil være hensigtsmæssigt at ændre
lovgrundlaget for eftertænksomhedsperioden ved afgivelse af vælgererklæringer.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
2