Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
KOU Alm.del
Offentligt
1522881_0001.png
Folketingets Kommunaludvalg
Sagsnr.
2015-3070
Doknr.
226046
Dato
24-04-2015
Folketingets Kommunaludvalg har d. 17. april 2015 stillet følgende spørgsmål nr. 106
(alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 106:
Ministeren bedes foretage en genberegning af svar på KOU alm. del – spørgsmål 87,
hvori det indgår, at merrefusionen på 100 pct. af de udvalgte ydelser finansieres af en
reduktion af bloktilskuddet. Ministeren bedes endvidere beregne, hvor meget bloktil-
skuddet samlet set skal løftes for at neutralisere tabet hos de kommuner, der oplever
et nettotab som følge af omlægningen.
Svar:
Det understreges, at der – på samme måde som i besvarelsen af spørgsmål 87 - er
tale om en teoretisk ”alt andet lige” betragtning, hvor det antages, at ændringer i refu-
sionssatserne ikke vil have betydning for kommunernes indsatser på de enkelte om-
råder. I praksis ville en refusionssats på 100 pct. betyde, at den enkelte kommune ikke
ville have et økonomisk incitament til at begrænse udgifterne på de pågældende om-
råder. Det må antages, at det ville have en betydelig indflydelse på kommunerens
incitamenter til at prioritere beskæftigelsesindsatsen.
Der er i besvarelsen tale om beregninger foretaget ud fra det faktiske udgiftsniveau for
2013, jf. besvarelsen af spørgsmål 87. Beregningerne fremgår af de vedlagte tabeller.
Hvis bloktilskuddet skulle løftes, så ingen kommuner ville få tab på omlægningen, ville
det indebære en forhøjelse af bloktilskuddet på ca. 21,3 mia. kr. I det tilfælde ville en
sådan omlægning ikke være omkostningsneutral.
Det bemærkes, at forøgelsen af bloktilskuddet på 21,3 mia.kr. er forudsat fordelt efter
indbyggertal, således som det er tilfældet i det eksisterende system.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard