Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
KOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Kommunaludvalg
Christiansborg
Finansministeren
24. marts 2015
Svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 100 (Alm. del) af 18.
marts 2015 stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svar på spørgsmål nr. 82 (KOU alm. del) udarbejde
en liste over, hvilke indberetninger, ansøgninger og lignende der er obligatoriske,
og hvilke der er ikke-obligatoriske?
Svar
Der er i besvarelsen af KOU-spørgsmål nr. 100 (alm. del) lagt til grund, at der
med ”obligatorisk” menes, om indberetninger, ansøgninger og lignende er under-
lagt obligatorisk digital selvbetjening.
Der er som led i udmøntningen af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-
2015 indført obligatorisk digital selvbetjening på en række områder. Udmøntnin-
gen sker i fire såkaldte ”bølger”, hvoraf de tre første blev indført ved lov hhv. den
1. december 2012, den 1. december 2013, og den 1. december 2014. Der er frem-
sat lovforslag vedr. den fjerde og sidste bølge (L140) med planlagt ikrafttrædelses-
dato den 1. december 2015.
I de tre første bølger, som er implementeret, er der indført obligatorisk digital
selvbetjening på følgende områder:
Bølge 1
Anmeldelse af flytning
Ansøgning om optagelse til en plads i daginstitution
Ansøgning om indskrivning i folkeskolen
Ansøgning om optagelse af børn i skolefritidsordning
Ansøgning om sundhedskort
Ansøg om EU-sygesikringskort
Book i naturen
Betaling af jagttegn, jagt- og riffelprøve
Ansøgning via optagelse.dk
Tilbagebetaling af SU-lån
Bølge 2
Anmeldelse af udrejse
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk