Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
KOU Alm.del
Offentligt
1511835_0001.png
Folketingets Kommunaludvalg
Christiansborg
Finansministeren
24. marts 2015
Svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 100 (Alm. del) af 18.
marts 2015 stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svar på spørgsmål nr. 82 (KOU alm. del) udarbejde
en liste over, hvilke indberetninger, ansøgninger og lignende der er obligatoriske,
og hvilke der er ikke-obligatoriske?
Svar
Der er i besvarelsen af KOU-spørgsmål nr. 100 (alm. del) lagt til grund, at der
med ”obligatorisk” menes, om indberetninger, ansøgninger og lignende er under-
lagt obligatorisk digital selvbetjening.
Der er som led i udmøntningen af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-
2015 indført obligatorisk digital selvbetjening på en række områder. Udmøntnin-
gen sker i fire såkaldte ”bølger”, hvoraf de tre første blev indført ved lov hhv. den
1. december 2012, den 1. december 2013, og den 1. december 2014. Der er frem-
sat lovforslag vedr. den fjerde og sidste bølge (L140) med planlagt ikrafttrædelses-
dato den 1. december 2015.
I de tre første bølger, som er implementeret, er der indført obligatorisk digital
selvbetjening på følgende områder:
Bølge 1
Anmeldelse af flytning
Ansøgning om optagelse til en plads i daginstitution
Ansøgning om indskrivning i folkeskolen
Ansøgning om optagelse af børn i skolefritidsordning
Ansøgning om sundhedskort
Ansøg om EU-sygesikringskort
Book i naturen
Betaling af jagttegn, jagt- og riffelprøve
Ansøgning via optagelse.dk
Tilbagebetaling af SU-lån
Bølge 2
Anmeldelse af udrejse
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2 af 3
Ansøgning om navne- og adressebeskyttelse
Ansøgning om lån til betaling af ejendomsskat
Ansøgning om optagelse i fritidshjem
Ansøgning om økonomisk fripladstilskud i dagtilbud
Ansøgning om økonomisk fripladstilskud til skolefritidsordning
Ansøgning om økonomisk fripladstilskud til plads i fritidshjem
Skift læge
Ansøgning om begravelseshjælp
Anmeldelse af forekomst af rotter
Anmodning om foretagelse af begravelse eller ligbrænding
Ansøgning om støtte til kropsbårne hjælpemidler
Ansøgning om vielse – prøvelse af ægteskabsbetingelserne
Ansøgning om navngivning og navneændring
Erklæring om faderskab (omsorgs- og ansvarserklæring)
Anmeldelse af cykeltyveri
Ansøgning om kørekort (duplikatkørekort)
Ansøgning om pas
Ansøgning om privat straffeattest
Ansøgning om kunststøtte fra Statens Kunstfond
Ansøgning om kunststøtte fra Statens Kunstråd
Forskudsopgørelse
Årsopgørelse for almindelige skatteydere
Udvidet selvangivelse
Selvangivelse for udenlandsk indkomst
Selvangivelse for begrænset skattepligtige
Genoptagelse af årsopgørelsen
Indbringelse af klager på miljøområdet
Kommunernes udlån og udleje af lokaler
Bølge 3
Ansøgning om byggetilladelse mv. og anmeldelse af byggearbejde
Ansøgning om anvisning af lokaler og udendørsarealer
Meddelelser vedr. affaldsordninger
Ansøgning om forældremyndighed, barnets bopæl, samvær mv.
Anmodning om separation og skilsmisse og ægtefællebidrag
Erklæringer mv. om fader- og medmoderskab
Ansøgning om adoption
Ansøgning om børnebidrag
Ansøgning om ægtefællebidrag under ægteskabet
Ansøgning om lån til beboerindskud
Ansøgning om særlig råden over private fællesveje (opgravning, ledningsarbejde
mv.)
Ansøgning om særlig råden over offentlige fællesveje (opgravning, ledningsarbejde
mv.)
Ansøgning om parkeringstilladelser
Indgivelse af oplysninger om personer tilmeldt i en bolig (logiværtserklæring)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3 af 3
Anmodning om lokalvejviser- og markedsføringsbeskyttelse
Anmodning om enkeltstående ubeskyttede standardoplysning fra CPR
Anmodning om attestationer efter CPR-loven (adresseforespørgsel og bopælsat-
test)
Ansøgning om boligstøtte
Ansøgning om folkepension
Ansøgning om opsat pension
Ansøgning om førtidspension (beregning og udbetaling af førtidspension)
Ansøgning om opkrævning af ægtefællebidrag
Ansøgning om børnetilskud mv.
Ansøgning om varmetillæg
Ansøgning om barselsdagpenge
Anmeldelse og ansøgning vedr. våben og eksplosive stoffer mv.
Indenfor ovennævnte områder er det op til de enkelte myndigheder, hvilke og
hvor mange selvbetjeningsløsninger, der tilbydes borgerne. Et serviceområde kan
dermed dække over flere konkrete selvbetjeningsløsninger.
På områderne, der er gjort obligatorisk digitale som led i implementeringen af den
fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, stilles der krav til løsningernes kvalitet, jf.
besvarelse af KOU-spørgsmål 82 (alm. del).
På alle andre offentlige serviceområder end de områder, der indgår i udmøntnin-
gen af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, er der som udgangspunkt ikke
indført obligatorisk digital selvbetjening, herunder obligatorisk digitale indberet-
ninger, ansøgninger og lignende. Der kan dog være konkrete områder, hvor en
myndighed tidligere og uafhængigt af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi,
har indført obligatorisk brug af digital selvbetjening. Disse områder, som ikke
indgår i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, har dermed ikke været underlagt
samme kvalitetskrav som de områder, der gøres obligatorisk digitale som led i
udmøntningen af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-2015.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon